Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad ska jag köpa för jord till min thujahäck?
          Regndroppen
          Inlägg 21-08-2017, 14:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          Ska plantera en 40m thuja brabant häck. Planteringsdike på 50x50cm är grävt och klart.
          Vi har lerjord och planen är att köpa barkmull som jordförbättring.
          En del utav jorden som grävdes upp är sållad ifrån stenar och rötter och kommer att blandas med vid planteringen.
          MEN, nu är min fundering vad jag ska köpa mer för sorts jord.
          Jag har fått rekommendationen att köra på 70% barkmull och 30% planteringsjord.
          Började läsa på och inser att det är mycket planteringsjord som är skit. Och gör allt för att hitta den bästa.
          MEN får då höra att thuja inte är så kräsen och det skulle funka med även den sk sämsta planteringsjorden "5 för 100".
          Börjar sedan se flera som säger att man kan köpa trädgårdsjord att plantera i lika bra.
          Så nu står jag här och känner mig bara totalt förvirrad. Vad ska jag köpa egentligen?
          Och kvittar det om jag köper gödslad eller ogödslad barkmull?

          Droppslang är inhandlat och kommer att grävas ner. Jag kommer att plantera så att plantorna kommer i lite högre "fållor" så att det finns sjunkmån med tanke på att lerjorden med tiden kommer äta upp barkmullen och torvigare jord. Tanken är att lägga barkmull även överst, så småningom. Täckväv ska inhandlas så det finns när häcken ska täckas. Gödsla tänker jag inte göra förrän i vår.

          Redigerat av Regndroppen: 21-08-2017, 14:29
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2017, 18:42
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Varför duger inte den befintliga lerjorden? Rent generellt är lerjord det bästa man kan ha. Risken är att du inte jordförbättrar när du blandar i annat material, utan jordförsämrar.
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 21-08-2017, 19:25
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          CITAT (Huggorm @ 21-08-2017, 19:42) *
          Varför duger inte den befintliga lerjorden? Rent generellt är lerjord det bästa man kan ha. Risken är att du inte jordförbättrar när du blandar i annat material, utan jordförsämrar.


          Dom som sett jorden anser att det behövs jordförbättring och har rekommenderat barkmull.
          Den del av jorden som finns kvar utav det vi grävde upp kommer som sagt att blandas i vid plantering. Det kommer dock inte räcka till, utan det krävs mer jord. Därav min fundering
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 21-08-2017, 20:38
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (Regndroppen @ 21-08-2017, 20:25) *
          Dom som sett jorden anser att det behövs jordförbättring och har rekommenderat barkmull.
          Den del av jorden som finns kvar utav det vi grävde upp kommer som sagt att blandas i vid plantering. Det kommer dock inte räcka till, utan det krävs mer jord. Därav min fundering


          Är det Thuja.se som är i farten igen? Bra, brukat trädgårdsjord/åkerjord/tillverkat mineraljord är alltid den bästa odlingsjorden till 95% procent av våra trädgårdsväxter, förmodligen precis den jorden som man har på platsen som man tänker plantera. Organiskt jord går inte använda till mark plantering, den 'försvinner', dvs att mikroorganismerna bryter ned den, och växterna använder resultaten i sin tillväxt, och i fall lagret av organiskt material är för tjockt, så blir det syrebrist för rötterna. Vad ska man ha duken till?
          Det är fullständigt förkastligt och täcka växterna med detta över vintern, plantera växterna i rätt tid, dvs senast 15-20/9, så klarar dom sej alldeles utmärkt. Bredden på en bra planteringsyta bör vara minst 60-80 cm, men helst mer. Djupet av den bearbetade utan skall vara c 30-35 cm och alven där därunder bör brytas till 50 -60 cm djup. Barkmull kan användas, men då som marktäckning efter planteringen.
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 21-08-2017, 22:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          CITAT (eskil43 @ 21-08-2017, 21:38) *
          Är det Thuja.se som är i farten igen? Bra, brukat trädgårdsjord/åkerjord/tillverkat mineraljord är alltid den bästa odlingsjorden till 95% procent av våra trädgårdsväxter, förmodligen precis den jorden som man har på platsen som man tänker plantera. Organiskt jord går inte använda till mark plantering, den 'försvinner', dvs att mikroorganismerna bryter ned den, och växterna använder resultaten i sin tillväxt, och i fall lagret av organiskt material är för tjockt, så blir det syrebrist för rötterna. Vad ska man ha duken till?
          Det är fullständigt förkastligt och täcka växterna med detta över vintern, plantera växterna i rätt tid, dvs senast 15-20/9, så klarar dom sej alldeles utmärkt. Bredden på en bra planteringsyta bör vara minst 60-80 cm, men helst mer. Djupet av den bearbetade utan skall vara c 30-35 cm och alven där därunder bör brytas till 50 -60 cm djup. Barkmull kan användas, men då som marktäckning efter planteringen.


          Thuja.se? Nej det är 2 helt oberoende trädgårdsmästare samt en person som arbetar inom trädgård och plantering.
          Som jag nu har skrivit här ovan så finns det ej jord så att det räcker att återfylla med utav den uppgrävda jorden, så problemet kvarstår. För jag tror inte närmsta bonde blir så glad om jag gräver upp hens åker för att sno jord.
          Jag har sökt på svar angående thuja, jord, plantering, skötsel osv här på sidan, i "Frågor och svar", och där överensstämmer ju svaren med dom jag fått på annat håll. Menar du att personerna som svarat på frågorna har noll kunskap och pratar i nattmössan?
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 22-08-2017, 13:25
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (Regndroppen @ 21-08-2017, 23:48) *
          Thuja.se? Nej det är 2 helt oberoende trädgårdsmästare samt en person som arbetar inom trädgård och plantering.
          Som jag nu har skrivit här ovan så finns det ej jord så att det räcker att återfylla med utav den uppgrävda jorden, så problemet kvarstår. För jag tror inte närmsta bonde blir så glad om jag gräver upp hens åker för att sno jord.
          Jag har sökt på svar angående thuja, jord, plantering, skötsel osv här på sidan, i "Frågor och svar", och där överensstämmer ju svaren med dom jag fått på annat håll. Menar du att personerna som svarat på frågorna har noll kunskap och pratar i nattmössan?


          Ja, det tycks vara så. Du ska inte sno jord, men man kan säkert köpa några kubikmeter av bonden. För övrigt så finns det bra anläggnings jord att köpa i lösvikt.
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 23-08-2017, 17:49
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          CITAT (eskil43 @ 22-08-2017, 14:25) *
          Ja, det tycks vara så. Du ska inte sno jord, men man kan säkert köpa några kubikmeter av bonden. För övrigt så finns det bra anläggnings jord att köpa i lösvikt.


          Jag har varit i kontakt med ett företag som kan leverera bra jord. Fick nr utav plantskolan i grannkommunen.
          Vi ska även bredda planteringsdiket till 80cm är tanken.
          Skulle du föreslå att även lägga ett lager singel i botten, i om att det är lerjord vi ska plantera i?
          Planen nu är att blanda den befintliga jorden med den nyinköpta. Och även bland i en påse barkmull per meter. Även toppa med barkmull. Tycker du att det låter okej?

          Jag har överallt fått höra samt har läst att man ska täcka plantorna när den tidiga vårsolen kommer 😕
          Men det behövs inte menar du? Vi ska plantera näst helg är tanken
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-08-2017, 18:42
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Regndroppen @ 23-08-2017, 18:49) *
          Jag har överallt fått höra samt har läst att man ska täcka plantorna när den tidiga vårsolen kommer 😕
          Men det behövs inte menar du? Vi ska plantera näst helg är tanken
          Det beror på väder och vind och hur etablerade plantorna är. Huvudproblemet är att de inte kan suga vatten att kyla sig med när vårsolen börjar värma. Det kan bero på tjäle eller outvecklat rotsystem, eller en kombination. Med åren får plantorna så djupa rotsysten att de kan suga vatten från tjälfritt djup. Problemet är således störst första och kanske andra året.
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 25-08-2017, 12:59
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (Regndroppen @ 23-08-2017, 18:49) *
          Jag har varit i kontakt med ett företag som kan leverera bra jord. Fick nr utav plantskolan i grannkommunen.
          Vi ska även bredda planteringsdiket till 80cm är tanken.
          Skulle du föreslå att även lägga ett lager singel i botten, i om att det är lerjord vi ska plantera i?
          Planen nu är att blanda den befintliga jorden med den nyinköpta. Och även bland i en påse barkmull per meter. Även toppa med barkmull. Tycker du att det låter okej?

          Jag har överallt fått höra samt har läst att man ska täcka plantorna när den tidiga vårsolen kommer 😕
          Men det behövs inte menar du? Vi ska plantera näst helg är tanken


          Nej, kapillär brytande lager i botten på planteringsytan är ALLDRIG BRA för växter, en sådan lager bidrar till en alldeles för torr planteringsyta på sommaren, när växterna behöver mest vatten, och en för blöt planteringsyta på vintern, när växterna inte behöver speciellt mycket vatten.
          Att skydda mot vårsolen är alltid bra för nyplanterade vintergröna växter, men att täcka hela växten som man ser oftare o oftare i dag är igen en av dom senare tider tokigheter, att täcka hela växten höjer temperaturen kring växten för tidigt på våren, däremot kan det vara gynnsamt för försent planterade växter att skugga växten på solsidan med tx skuggväv. Väven skall vara en bit från plantan, 30-40 cm, så att man skapar en kallare miljö på barren, och dessa inte väcks för tidigt.
          Det är ändå best att alltid plantera i rätt tid, då behöver man sällan 'krångla' med sina planteringar.
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 26-08-2017, 11:59
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          CITAT (eskil43 @ 25-08-2017, 13:59) *
          Nej, kapillär brytande lager i botten på planteringsytan är ALLDRIG BRA för växter, en sådan lager bidrar till en alldeles för torr planteringsyta på sommaren, när växterna behöver mest vatten, och en för blöt planteringsyta på vintern, när växterna inte behöver speciellt mycket vatten.
          Att skydda mot vårsolen är alltid bra för nyplanterade vintergröna växter, men att täcka hela växten som man ser oftare o oftare i dag är igen en av dom senare tider tokigheter, att täcka hela växten höjer temperaturen kring växten för tidigt på våren, däremot kan det vara gynnsamt för försent planterade växter att skugga växten på solsidan med tx skuggväv. Väven skall vara en bit från plantan, 30-40 cm, så att man skapar en kallare miljö på barren, och dessa inte väcks för tidigt.
          Det är ändå best att alltid plantera i rätt tid, då behöver man sällan 'krångla' med sina planteringar.


          Prövade att hälla en hink vatten i planteringsdiket nu för att se vad som hände. Vi har ett naturligt fall på marken så vattnet drar sig bortåt till där vi har mer sandjord, men sjunker också sakta men säkert undan. Kollade efter en timme och då var allt borta.
          Hur skulle du rekommendera mig att göra i detta fall. Behövs det någon dränering i botten eller räcker det att vi breddar till 80cm och sedan blandar befintliga jorden med den nyinköpta anläggningsjorden/planteringsjorden? Eventuellt blanda i en säck barkmull per meter.

          Anser du att det är försent att plantera nu?

          CITAT (Huggorm @ 23-08-2017, 19:42) *
          Det beror på väder och vind och hur etablerade plantorna är. Huvudproblemet är att de inte kan suga vatten att kyla sig med när vårsolen börjar värma. Det kan bero på tjäle eller outvecklat rotsystem, eller en kombination. Med åren får plantorna så djupa rotsysten att de kan suga vatten från tjälfritt djup. Problemet är således störst första och kanske andra året.


          Tack så mycket för ditt svar. Anser du att det är försent att plantera nu?
          Bor 5 mil utanför Uppsala, i zon 4, kanske ska tilläggas
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2017, 13:04
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Regndroppen @ 26-08-2017, 12:59) *
          Anser du att det är försent att plantera nu?
          Tack så mycket för ditt svar. Anser du att det är försent att plantera nu?
          Bor 5 mil utanför Uppsala, i zon 4, kanske ska tilläggas

          Skall du ha barrotade plantor? I såna fall är det kanske bättre att vänta till våren, helst så fort efter tjälen försvinner som möjligt. Är det krukade plantor är planteringstid mindre känsligt.
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 26-08-2017, 13:31
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          CITAT (Huggorm @ 26-08-2017, 14:04) *
          Skall du ha barrotade plantor? I såna fall är det kanske bättre att vänta till våren, helst så fort efter tjälen försvinner som möjligt. Är det krukade plantor är planteringstid mindre känsligt.


          Vi har tänkt köpa krukodlade smile.gif
          Enligt vad jag beskrivit här ovan, hur skulle du tänka med dränering och plantering då?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2017, 13:41
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Tror inte du behöver någon extra dränering. Dels dränerar det tillräckligt bra, dels är thuja i naturen ett vattenälskande träd, det växer normalt runt kärr och på liknande våta platser.
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 26-08-2017, 15:27
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          CITAT (Huggorm @ 26-08-2017, 14:41) *
          Tror inte du behöver någon extra dränering. Dels dränerar det tillräckligt bra, dels är thuja i naturen ett vattenälskande träd, det växer normalt runt kärr och på liknande våta platser.

          Då borde det alltså räcka att vi gräver upp/breddar diket till 80cm och låter den jorden ligga kvar i planteringsdiket. Och sedan återfylla med den tidigare uppgrävda jorden samt den beställda anläggningsjorden/planteringsjorden.
          Borde man blanda i typ en säck barkmull per meter i den jord som blir när man nu breddar?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-08-2017, 15:43
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Regndroppen @ 26-08-2017, 12:59) *
          Prövade att hälla en hink vatten i planteringsdiket nu för att se vad som hände. Vi har ett naturligt fall på marken så vattnet drar sig bortåt till där vi har mer sandjord, men sjunker också sakta men säkert undan. Kollade efter en timme och då var allt borta.
          Hur skulle du rekommendera mig att göra i detta fall. Behövs det någon dränering i botten eller räcker det att vi breddar till 80cm och sedan blandar befintliga jorden med den nyinköpta anläggningsjorden/planteringsjorden? Eventuellt blanda i en säck barkmull per meter.


          Du har redan fått svar på din fråga om dränering men jag vill ändå påpeka detta med dränering där många gör fel och sätter grus i botten på krukor eller planteringshål. Det får direkt motsatt effekt till det du vill åstadkomma. Precis som Eskil skrev bryter man kapillärkrafterna så att det bildas en damm i botten och ytan förblir torr.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2017, 17:36
          Länk hit: #16


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Regndroppen @ 26-08-2017, 16:27) *
          Då borde det alltså räcka att vi gräver upp/breddar diket till 80cm och låter den jorden ligga kvar i planteringsdiket. Och sedan återfylla med den tidigare uppgrävda jorden samt den beställda anläggningsjorden/planteringsjorden.
          Borde man blanda i typ en säck barkmull per meter i den jord som blir när man nu breddar?
          Barkmullen har som sagt en tendens att multna bort så allting sjunker lite. Däremot kan det vara väldigt bra med täckbark på ytan, för att hindra ogräs och minska avdunstningen
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 28-08-2017, 10:45
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          Jag kan inte låta bli att skratta lite för mig själv, när denna länk precis delades i mitt fb flöde 😂
          http://www.alltomtradgard.se/hostplantering-5-no-no/


          CITAT (Gunilla T @ 26-08-2017, 16:43) *
          Du har redan fått svar på din fråga om dränering men jag vill ändå påpeka detta med dränering där många gör fel och sätter grus i botten på krukor eller planteringshål. Det får direkt motsatt effekt till det du vill åstadkomma. Precis som Eskil skrev bryter man kapillärkrafterna så att det bildas en damm i botten och ytan förblir torr.


          Tack för sitt svar Gunilla smile.gif Någon damm vill jag verkligen inte ha. Eller jo, en damm skulle va trevligt, men kanske inte just under thujahäcken 😂
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 28-08-2017, 10:55
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          CITAT (Huggorm @ 26-08-2017, 18:36) *
          Barkmullen har som sagt en tendens att multna bort så allting sjunker lite. Däremot kan det vara väldigt bra med täckbark på ytan, för att hindra ogräs och minska avdunstningen

          Jag tänkte om enbart den lilla mängden barkmull kunde hjälpa jorden att luckras/jordförbättras. Men det kanske, som i länken här ovan, bara är en dålig idé för plantorna och syret.
          Förresten, gällande täckbark överst. Där har jag också fått höra att det skulle ta syret ifrån växten och att barkmull skulle vara bättre. Men ändå ser man ju täckbark runt överallt i alla "större planteringar". Snacka om djungel detta.

          Om jag skulle skippa barkmullen i jorden men lägga detta som ett tjockt lager i toppen, är det att föredra eller är det bättre med täckbark? Båda kommer väl att sjunka ner i jorden med tiden. Men vad är egentligen bäst att lägga överst?
          På sidorna av ytan vi grävt, alltså där vi skalat av gräs osv har jag tänkt lägga duk och sedan barkmull eller täckbark ovanpå. Hur nära plantorna vågar man gå med duken?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-08-2017, 17:50
          Länk hit: #19


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          När trä förmultnar förbrukar det en del kväve, så det är vad som tas och inte syre. Men enligt nya rön är det ganska lite som försvinner, och bara alldeles intill materialet som bryts ned. Fördelarna är alltså större än nackdelarna.
           
          Citera
          Regndroppen
          Inlägg 29-08-2017, 20:28
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          21-08-2017
          Medlem nr: 86 302



          CITAT (Huggorm @ 28-08-2017, 18:50) *
          När trä förmultnar förbrukar det en del kväve, så det är vad som tas och inte syre. Men enligt nya rön är det ganska lite som försvinner, och bara alldeles intill materialet som bryts ned. Fördelarna är alltså större än nackdelarna.

          Då satsar jag på täckbark på ytan, och ovanpå fiberduken 👍
          Gällande barkmullen, jag hade ju tänkt blanda i 1påse per meter, och då göra det i botten med den befintliga jorden. Och sedan blanda den befintliga jorden med anläggningsjorden ovanpå och plantera thujorna i det. Jag tänker även plantera i upphöjd vall/kulle, eller vad man nu kallar det. Så att det finns lite sjunkmån osv.
          Är det helt tokigt tänkt?

          Efter att ha läst punkt nr 2 i länken här ovan - "Använd inte oförmultnat organiskt material vid höstplantering
          Blanda inte ner oförmultnat organiskt material som till exempel löv, växtdelar och kogödsel för djupt i gropen, och framförallt inte under rötterna på växterna. En växt behöver syre för att leva, precis som du och jag, och det är rötterna som förser den med syre. ­Organiskt material förbrukar syre när det förmultnar, och om det ligger under rötterna på växten stjäl det syre och plantan kan drabbas av syrebrist. Om syret tar slut börjar det organiska materialet att ruttna och det bildas metangas. Det kan vara direkt dödligt för plantan. Detta gäller inte specifikt för höstplantering, utan plantering generellt" - känner jag mig lite osäker. Det verkar ju som att barkmull aldrig skulle vara bra 🤔 Och ändå är det de "alla" föreslår som jordförbättrare/för att luckra lerjord.
          Förlåt för tusen frågor, vill bara att det ska bli rätt med den här planteringen.
          Imorgon kommer jordleveransen och på måndag plantorna 👍
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 08:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon