Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Canon eos 450d, fel på mitt exemplar eller är det samma med alla?
          Anma
          Inlägg 20-06-2010, 17:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Vi hade en Canon eos 400d som vi var jättenöjda med, bilderna blev kanon även på automatläget "utan blixt" som är min favorit, jag som gillar att bara fota och struntar i allt vad slutartider och sånt heter. Tyvärr gick den sönder och den modellen har slutat tillverkas.

          Köpte då istället en eos 450d, men på automatläget blir alla bilder överexponerade! Detta gäller både helautomatläget (gröna rutan) och utan blixt läget. Inte alls nöjd! Objektiven och filtren är samma som vi hade till den gamla kameran, så däri är inte felet.

          Var i ligger felet? Modellen eller just mitt kamerahus? Vad tror ni?
           
          Citera
          Zacke
          Inlägg 20-06-2010, 17:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          08-05-2010
          Medlem nr: 29 942



          Jag har en 450D.
          Jag brukar aldrig använda Automat-läget (skulle inte köpt en systemkamera om jag ville det - men det är upp till var och en, det finns ju andra egenskaper som är eftertraktade).

          Testade lite för att kolla men mina bilder blir inte nämnvärt överexponerade, beror ju naturligtvis lite på vad man fotograferar...

          Det jag kan råda till är att använda "P" istället (därmed får du också själv välja om du vill ha bilxt genom att trycka upp/ner den). Där har du möjlighet att justera exponeringen ("Av"-knappen). Ditt val lagras så det är ju egentligen inte något extra arbete. I "P"-läge kan du ju även välja vitbalans manuellt, alltid trevligt att kunna justera själv - den automatiska kan ibland strula lite.

          Jag tycker dock inte att det är särskilt mycket jobb att använda bländar- eller slutarprioritet. Man får ju faktiskt betydligt trevligare bilder så (med en bra grundinställning så är man ju fortfarande snabb).
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 20-06-2010, 17:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Zacke @ 20-06-2010, 18:42) *
          Jag har en 450D.
          Jag brukar aldrig använda Automat-läget (skulle inte köpt en systemkamera om jag ville det - men det är upp till var och en, det finns ju andra egenskaper som är eftertraktade).

          Testade lite för att kolla men mina bilder blir inte nämnvärt överexponerade, beror ju naturligtvis lite på vad man fotograferar...

          Det jag kan råda till är att använda "P" istället (därmed får du också själv välja om du vill ha bilxt genom att trycka upp/ner den). Där har du möjlighet att justera exponeringen ("Av"-knappen). Ditt val lagras så det är ju egentligen inte något extra arbete. I "P"-läge kan du ju även välja vitbalans manuellt, alltid trevligt att kunna justera själv - den automatiska kan ibland strula lite.

          Jag tycker dock inte att det är särskilt mycket jobb att använda bländar- eller slutarprioritet. Man får ju faktiskt betydligt trevligare bilder så (med en bra grundinställning så är man ju fortfarande snabb).

          Tack så mycket för ett snabbt svar! Angående val av kamera, det är inte mitt val med systemkamera från början, men när jag väl vant mig att få så fina bilder trots att jag inte använder manuella inställningar så vill jag ju så klart inte byta ner mig. Men denna kamera känns faktiskt som ett nerbyte mot den gamla.
          Jag är ju van att bara ta upp kameran och fota utan att tänka på inställningarna, bilderna har ju blivit ok ändå. Men man kanske ska försöka sig på att lära sig manuella inställningar. Ögonblicken jag vill föreviga hinner kanske förbi då dock...


          Första bilderna var i stark sol och då trodde jag att det kanske var därför, men nu har vi testat i alla möjliga ljus och det blir samma resultat med automatläget, alla bilder blir överexponerade och "disiga". Ska fixa fram en bild så får ni se vad jag menar. Det kanske är fel på just denna kamerans automatläge.

          Redigerat av Anma: 20-06-2010, 18:08
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 20-06-2010, 18:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Har tydligen slängt de värsta bilderna, men här är en som jag inte alls är nöjd med. Färgåtergivningen är inte alls som den ska ju, till exempel.
          Bifogad fil  IMG_0452.JPG ( 94.6k ) Antal nedladdningar: 88


          Bilden blev jätteliten också när jag minskade den, men men...

          Redigerat av Anma: 20-06-2010, 18:47
           
          Citera
          Alba
          Inlägg 20-06-2010, 20:38
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Vi har Eos 450 D och har inga problem med överexp. av bilder när man fotar med auto utan blixt.
          Du borde gå till affären du köpte kameran hos och få en förklaring.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 20-06-2010, 21:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Alba @ 20-06-2010, 21:38) *
          Vi har Eos 450 D och har inga problem med överexp. av bilder när man fotar med auto utan blixt.
          Du borde gå till affären du köpte kameran hos och få en förklaring.

          Tack! Då blir det en tur till mediamarket i Uppsala i morgon, två personer säger nu att det inte ska vara så. Har ingen aning om hur just den kedjan är vad det gäller reklamationer. Hoppas att det går bra!
           
          Citera
          Zacke
          Inlägg 21-06-2010, 14:35
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          08-05-2010
          Medlem nr: 29 942



          Hoppas det går bra.

          Det är ju svårt att säga utifrån en så liten bild men spontant tycker jag inte att den är orimligt överexponerad. Det är ju uppenbart ett ljust objekt. Tycker däremot att den är lite oskarp (främst i kanterna) - vad har du för objektiv? Har inte hört något om det men all optik trivs ju inte med alla hus (orginal Canon har jag själv inte haft några problem med mellan generationerna).
          Har du koll på vad du får för slutartid vid fotografering i dagsljus (som på bilden)? Är det fel på ljusmätningen så kan slutartiderna bli längre och det gör ju bilderna ljusare och med lite otur suddiga.

          När jag bär med mig kameran i vanligt dagsljus/sol ställer jag den normalt på "Tv" och sätter slutartiden till 1/400 - det funkar för snabba lägen. Går jag i stan eller på andra platser där ljuset varierar ställer jag den i "P" med "bildserie". Då brukar kameran hänga med på det mesta och den skjuter bilder så länge jag håller in knappen (använder jag alltid, bara att skrota bort de bilder som inte blir som man vill).

          Innan jag skaffade min första Systemkamera förstod jag inte vad jag gick miste om, med bara lite kunskap (och mycket experimenterande) får man betydligt finare bilder. De snabba "vardagsbilderna" har ju alltid sin plats för att föreviga händelser och minnen men att ta sig några minuter och ställa in kameran innan man tar "den" bilden är en helt annan typ av fotografering.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2010, 17:06
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Zacke @ 21-06-2010, 15:35) *
          Hoppas det går bra.

          Det är ju svårt att säga utifrån en så liten bild men spontant tycker jag inte att den är orimligt överexponerad. Det är ju uppenbart ett ljust objekt. Tycker däremot att den är lite oskarp (främst i kanterna) - vad har du för objektiv? Har inte hört något om det men all optik trivs ju inte med alla hus (orginal Canon har jag själv inte haft några problem med mellan generationerna).
          Har du koll på vad du får för slutartid vid fotografering i dagsljus (som på bilden)? Är det fel på ljusmätningen så kan slutartiderna bli längre och det gör ju bilderna ljusare och med lite otur suddiga.

          När jag bär med mig kameran i vanligt dagsljus/sol ställer jag den normalt på "Tv" och sätter slutartiden till 1/400 - det funkar för snabba lägen. Går jag i stan eller på andra platser där ljuset varierar ställer jag den i "P" med "bildserie". Då brukar kameran hänga med på det mesta och den skjuter bilder så länge jag håller in knappen (använder jag alltid, bara att skrota bort de bilder som inte blir som man vill).

          Innan jag skaffade min första Systemkamera förstod jag inte vad jag gick miste om, med bara lite kunskap (och mycket experimenterande) får man betydligt finare bilder. De snabba "vardagsbilderna" har ju alltid sin plats för att föreviga händelser och minnen men att ta sig några minuter och ställa in kameran innan man tar "den" bilden är en helt annan typ av fotografering.

          Att bilden är så liten beror ju på odlas gräns på bildstorlek.
          Denna bilden var en av de bättre i dagsljus. De dåliga var slängda, min vita hund blev bara en kritvit fläck med svarta prickar till ögon, till exempel, och människor blev kritvita i solljus. Vi såg ju skillnaden så tydligt mot 400d som vi hade innan och därför blev det så störande.
          Objektivet på denna bild är orginal som följde med kameran.
          Slutartiden ska ju kameran själv reglera till rätt när man använder automatlägena. Det är ju det som är vitsen med automatlägen. Annars kan man ju skippa att ha dem öht. Tycker jag i varje fall.


          Ska nog ta och lära mig lite om manuella inställningar jag också, har bara inte haft det intresset.
          Jag knäpper också alltid flera bilder efter varandra och sparar sedan de som blir bäst.

          I vilket fall, efter provfoton tyckte säljaren att den visade rätt värden, han fotade i för sig i P läget fast vi sa att problemet låg i autoläget och utan blixtläget. Men ändå fick vi göra ett återköp, nästan i varje fall, inga pengar tillbaka men presentkort för hela summan. Den blev genast utnyttjad då vi köpte en 550d istället, det var ju den vi ville ha från början men som var slut förra veckan. Det var stor skillnad på bilderna vi provade fota med deras visnings ex jämfört med den 450d vi fick med oss hem, det såg man direkt i skärmen. Och nu kan man ju filma också om man få för sig att göra det.

          Tack alla som har svarat!

          Redigerat av Anma: 21-06-2010, 17:10
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2010, 17:35
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Okej, nu har jag varit ute och tagit en del kort i automatläget. Jag är SUPERNÖJD!!! Har fotat solblänk och det blir tydligt, inte bara en vit fläck, vita blommor ser ut som blommor och inte vita fläckar. Färgåtergivningen är korrekt på alla bilder, grönt är grönt och inte dassigt disgrönt.
          Sen om det är 450d serien eller just det huset som vi fick med oss som felet låg i den bryr jag mig inte i, för nu har jag en kamera som jag är nöjd med! yes.gif

          Redigerat av Anma: 21-06-2010, 17:36
           
          Citera
          Lakritsblomma
          Inlägg 21-06-2010, 17:39
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          12-06-2010
          Medlem nr: 31 130



          CITAT (Anma @ 20-06-2010, 18:26) *
          Vi hade en Canon eos 400d som vi var jättenöjda med, bilderna blev kanon även på automatläget "utan blixt" som är min favorit, jag som gillar att bara fota och struntar i allt vad slutartider och sånt heter. Tyvärr gick den sönder och den modellen har slutat tillverkas.

          Köpte då istället en eos 450d, men på automatläget blir alla bilder överexponerade! Detta gäller både helautomatläget (gröna rutan) och utan blixt läget. Inte alls nöjd! Objektiven och filtren är samma som vi hade till den gamla kameran, så däri är inte felet.

          Var i ligger felet? Modellen eller just mitt kamerahus? Vad tror ni?

          Är kamerans exponeringskompensation inställd på nåt annat än 0?


          --------------------
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2010, 18:00
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Lakritsblomma @ 21-06-2010, 18:39) *
          Är kamerans exponeringskompensation inställd på nåt annat än 0?

          Den var det ja.
           
          Citera
          vips
          Inlägg 21-06-2010, 19:50
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796



          Håller med Zacke, testa P-läget, nästan samma som auto fast utan automatisk blixt, och det går att ändra inställningar om det behövs. På min Nikon kan man inte ens exponeringskompensera i auto...

          /magnus
           
          Citera
          Zacke
          Inlägg 21-06-2010, 20:59
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          08-05-2010
          Medlem nr: 29 942



          Det kan man inte justera på 450d heller i Auto-läge.

          Att jag frågade om slutartid var bara för att kunna konstatera om det var något fel på ljusmätningen, självklart skall kameran sköta det själv när man använder automat. Det är ju det man betalar för.

          Gratulerar till 550d-köpet, en bra kamera för pengarna (även om jag personligen inte är förtjust i att filma med en systemkamera så kan ju möjligheten vara bra).

           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 21-06-2010, 21:02
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          på min Pentax kunde man ställa in "vitbalansen", nåt du hittar i din instruktionsbok?


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 22-06-2010, 00:45
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Måste säga att denna 550d har mycket fördelar jämfört med 400d och då tänker jag inte främst på filmmöjligheten, även om den är trevlig att ha. Skulle behövt den för att filma alla kossorna vi mötte utanför Kings Cross station i London i april, till exempel. giggle.gif Fotografierna ger dem inte rättvisa.

           
          Citera
          Alba
          Inlägg 23-06-2010, 10:41
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem sedan:
          30-08-2006
          Medlem nr: 8 513



          Visst är det roligt med ny kamera. Kul att det blev rätt till sist.
          Lycka till med fotandet i sommar.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 24-06-2010, 20:02
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Numera är de flesta kameror rätt bra, beror ju lite på vad man skall ha dem till också. Skall man bara fota semestern och släktmiddager krävs inget avancerat, det är när man vill förstora bilderna som skillnadena infinner sig, Dålig upplösning ger gryniga förstoringar men man skall ändå inte stirra sig blind på antalet pixlar efersom kvalitén på objektivet också har en hel del med saken att göra. Jag har själv en kompaktkamera av märket Samsung (M310W) med 13,6 Mpixels och den tar fantastiska bilder bara jag själv inte är motivet. a0a.gif

          Den kostade "bara " runt 1500:- när jag köpte den för något år sedan och jag är helnöjd.

          Redigerat av malcolm: 24-06-2010, 20:06
           
          Citera
          vips
          Inlägg 24-06-2010, 21:15
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796



          Man bör också tänka på att den höga upplösningen på dagens digitala (system)kameror ställer stora krav på optiken. De objektiv som brukar följa med är tyvärr sällan bra nog att göra kamerorna full rättvisa...

          /magnus
           
          Citera
          sqrulan
          Inlägg 09-07-2010, 11:53
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem sedan:
          09-03-2007
          Medlem nr: 9 264



          g.gif Oj! Nu blev jag lite tveksam? Har en vän som tar väldigt fina närbilder med en Nikon D60 men fick tips om att köpa en Canon eos 450d i stället för den var minst lika bra? Vad ska jag göra ***help***
          Jag vill ju köpa den NU medans blommorna blommar!


          --------------------
           
          Citera
          vips
          Inlägg 10-07-2010, 22:03
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 796



          Kan garantera att bägge kamerorna tar precis lika fina bilder, inga dåliga kameror att välja mellan. Det som skiljer är lite hur menyer och knappar ser ut, samt att formen på kamerahuset och handgreppet är olika, så det är mest en smaksak vilken man föredrar.

          Hur bra närbilder man kan ta beror sedan på vilket objektiv man köper till, det är ju systemkameror vi pratar om så kamerahuset påverkar inte detta. Vill man ha riktigt fina närbilder duger inte de som brukar följa med på köpet, då måste man komplettera med ett macro-objektiv...

          /magnus
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 16:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon