Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Substitut till lerjord?
          Robnil
          Inlägg 14-03-2016, 11:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-03-2016
          Medlem nr: 83 195



          Ska nu odla Ilex Paraguarenisis (Yerba Mate) och det är rekommenderat att använda sig av perlit och lerjord 50/50. Har ingen tillgång till lerjord, vilket jord är annars mest lik? Funkar vanlig planteringsjord? Blandat med torv kanske?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-03-2016, 12:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Planteringsjord är ofta skräpet som blir kvar när man tillverkat annan jord, den är ofta för finförsdelad och håller bara strukturen 1-2mån, det är nästan bara torv i planteringsjorden. Ska du odla något mera långvarit behöver du jord som är mer strukturstabil typ pelargonjord (innehåller ofta lite lera) eller krukväxtjord.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Robnil
          Inlägg 14-03-2016, 13:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-03-2016
          Medlem nr: 83 195



          Tack för svar!
          Ska kika på pelargonjord då. Har såjord hemma, vad är dess egenskaper?
          Har även tänkt odla tomater och jordnötter, och även där står det att det ska användas planteringsjord, duger det?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-03-2016, 13:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Njae jag skulle enbart använda planteringsjord till växter som odlas kort tid i kruka och sedan sätts ut i marken i trädgården alt. som jordförbättring i trädgården.

          Tomat planterar jag i krukväxtjord och senare när de blivit hyfsat stora och ska ut i hink så blir det ren koskit på påse. Till jordnöten funkar krukväxtjord.

          Såjord är till för växter som har frön som måste ha näringsfattig jord för att gro sånt som tomat kan gro i ren skit så den måste man inte ge speciell sjord till vid sådd. Fröerna sås i såjord och sedan då växtena fått karaktärsblad flyttar man plantan till ny mer näringsrik jord.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          addo
          Inlägg 14-03-2016, 13:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Kattsand av sorten katty kattströ är gjord på ren lera utan tillsatser, det finns säkert fler. det viktiga är att det inte är tillsatt parfym eller salt i leran. Jag har använt det i stället för näckroslera flera gånger utan problem.

          Blanda i kornen i planteringsjorden så har du lerjord. Nu har jag aldrig gjort lerjord så ja vet inte hur mycket som är lämpligt att blanda i.

          Såjord är finkornig näringsfattig jord.

          Jordnötter har jag aldrig odlat, men tomater borde gå bra i planteringsjord förutsatt att du gödslar den ordentligt, tomater vill ha massor av näring. Kör typ 50% planteringsjord och 50% kogödsel på påse eller massa långtidsverkande näring i jorden.

          Det går för övrigt säkert bra att odla jordnötter i planteringsjorden så länge den är gödslad.
           
          Citera
          Robnil
          Inlägg 14-03-2016, 16:23
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          10-03-2016
          Medlem nr: 83 195



          Tacksam för svaren!
          Jag kommer odla allt inomhus (har ett enormt takvåning fönster).

          Det jag vill gro är;
          Kulturarvstomater - körsbärtomat
          Jordnötter
          Ilex Paraguarenisis (Yerba Mate)
          Baobab träd

          Föredragsvis använt mig av samma slags jord, krukväxtjord verkar alltså vara det mest hållbara. Baobab behöver mer dränerad jord, typ kaktusjord.
          Tomatfröerna får krukväxtjord toppat med såjord.
          Jordnötterna får rätt och slätt kruxväxtjord.
          Ilexen får krukväxtjord blandat 50/50 med perlit/kattsand.

          Verkar det bra?
          Älskar att odla saker men först nu jag läst allt om jord jag börjar bli osäker på saker och ting. Tack för all info!
           
          Citera
          addo
          Inlägg 14-03-2016, 17:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Som regel är all jord man köper uppbyggd av torv+gödning+o organiskt material. Sen varierar mängderna och sortens gödning lite mellan olika tillverkare och sorters jord. Det går inte att säga gennerellt att just krukväxtjord är bäst, men dom flesta jordar funkar är jorden dålig tar näringen slut snabbare och du får börja gödsla tidigare. Det dom flesta köpejordar har gemensamt är att dom brukar ha för lite o organiskt material så det är bra att blanda i lite grus, lekakulor eller liknade i jorden för att den ska få en bra struktur och inte sjunka i hop över tid.

          Till vanliga växter kan det vara bra att blanda i ca 20% grus eller liknande och för växter som vill ha det väldränerat kan 40% vara lagom. Men det är inte så noga heller, blir det inte bra så ändrar du bara blandningen vid omplantering. Jag brukar använda grus, coop x-tra eller eldorados kattsand som oorganiskt material (notera att katty är en annan typ av kattsand, coop och eldorados är gjorda av bränd lera och är små terrakotta-korn.)


          Gällande lerjorden tycker jag det låter väldigt mycket med hälften lera, jag skulle testat med 20% lera och se hur det funkar för att ändra blandningen i framtiden.
           
          Citera
          eskil43
          Inlägg 14-03-2016, 17:33
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem sedan:
          10-08-2011
          Medlem nr: 70 586



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-03-2016, 12:04) *
          Planteringsjord är ofta skräpet som blir kvar när man tillverkat annan jord, den är ofta för finförsdelad och håller bara strukturen 1-2mån, det är nästan bara torv i planteringsjorden. Ska du odla något mera långvarit behöver du jord som är mer strukturstabil typ pelargonjord (innehåller ofta lite lera) eller krukväxtjord.


          Har Du värkligen läst innehålls förtäckningen i dom jordprodukterna som Du pratar om?? Hälsningar eskil43
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-03-2016, 07:52
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ja på de produkter jag köpt och kollat på i trädgårdsbutiken (men alla som finns på marknaden har jag inte läst på säckarna på) jag har även gått på föreläsningar om tillverkning av jordprodukter för yrkesodlare och hobbyodlare + pratat med yrkesodlare som förklarat att de flesta plantjordar skulle de inte använda ens om de fick betalt de blir för syrefattiga och då spelar det inte nån roll vad de innehåller i näringsväg etc. för utan syre funkar inte rötterna.

          Krukväxtjord och annat som innehåller lite grövre fraktioner av torv + lecakulor och sjunker inte ihop lika snabbt som allför finfördelade torvbaserade jordar och ger mera syre till rötterna. Fast allra bäst är nog ofta egentillverkad jord men alla har inte kunskap eller tillgång till att tillverka eget.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-05-2024, 10:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon