Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          10 sidor V   1 2 3 > »   
          LåstNytt inlägg
          > De senaste dagarnas aktivitet i forumet.
          Forumvärd
          Inlägg 16-10-2013, 12:51
          Länk hit: #1


          Administratör
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          20-05-2013
          Medlem nr: 78 197



          Hej alla,
          De senaste dagarna har varit minst sagt turbulenta här inne i forumets Småprat. Saker har sagts som kanske inte borde sägas och ord har skrivits som kanske inte borde skrivas. Trådarna har modererats av våra två fantastiska moderatorer som verkligen gör ett toppenjobb. Trådar har fått varningar av såväl mig som moderatorerna och flera trådar har dessutom fått stängas.
          Forumets trivselregler och användarvillkor har brutits vid ett flertal tillfällen, regler och villkor som är till för att följas, för att ni ska trivas här inne och för er att luta er tillbaka mot.
          Detta är såklart jättetråkigt, onödigt och något som absolut kan undvikas. Det handlar om att respektera att vi alla är olika, att vi uttrycker oss på olika vis och det går att undvika att kommentera, om man anser att det är olämpligt. Det går förvisso alltid att kommentera det någon annan skriver – man kan göra det på olika vis!
          Med jämna mellanrum kommer kritik riktat mod moderatorerna, mig som forumvärd eller renat av mot Odla.nu och forumet över lag. Det är bra, kritik behövs för att vi ska kunna förbättra vårt arbete. Med denna tråd vill jag att ni kommer med konstruktiv kritik
          1. Hur vi kan göra vårt arbete med forumet bättre.
          2. Hur forumet och dess utformning kan förbättras.

          Jag hoppas att vi kan arbeta tillsammans för ett bättre forum, ett forum där alla ska trivas och känna sig välkomna, oavsett bakgrund, personlighet och allt annat som skiljer oss åt – det är ju trots allt tack vare det vi skapar nyanser och kontraster såväl här som i verkliga livet.
          Tänk efter och fundera på hur ni vill ha det här inne, jag finns alltid tillgänglig via PM eller mail fanny@odla.nu för privata meddelande, eller genom denna tråd, för er som vill föra en öppen dialog.
          Jag önskar er en fin dag och hoppas på bättre stämning här inne!
          /Fanny, forumvärd.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 16-10-2013, 13:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Samma frågor har ställt i omgångar och förslagen haglar in.
          Det är ju bra, men efter ett tag är alla goda intentioner glömda.

          Då återgår forumet till att bli en allmänt otrevlig tummelplats, där inte alla får yttra sig på "lika villkor"

          Framför allt bör glåpord, öknamn och tillmäten stoppas/raderas tidigare än nu. Framför allt bör det vara rättvist.
          Det en medlem inte får göra, ska heller inte tillåtas av en annan medlem.

          Om två-tre personer är eniga i en fråga mot ett inlägg, innebär inte det per automatik att det "är ett drev" och bör ej heller kallas så, framför allt inte av en moderator.
          Det är många medlemmar mellan varven och går inte att undvika att det är fler som har samma åsikt.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 16-10-2013, 15:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (pejori @ 16-10-2013, 14:47) *
          inte alla får yttra sig på "lika villkor"

          Framför allt bör glåpord, öknamn och tillmäten stoppas/raderas tidigare än nu.

          Det en medlem inte får göra, ska heller inte tillåtas av en annan medlem.


          Här har vi kärnfrågorna tycker jag! Ett forum som är lika för alla!

          Där alla blir bemötta med respekt och ffa bemöter med respekt.

          Redigerat av Monaxe: 16-10-2013, 15:21


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 16-10-2013, 16:02
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Samt att moderering inte ifrågasätts!
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 16-10-2013, 16:23
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Det finns Användarvillkor och även Trivselregler på denna sida.
          Jag föreslår att man sätter ner foten och visar att det inte bara är tomma ord.
          Vad man kallar drev här är enl.mej medlemmar som efter otaliga påhopp,personangrepp (även på familjemedlemmar) diskriminerande uttalanden och klara överträdelser mot Användarvillkoren,till slut tröttnar.
          Vi vill ha ett levande forum med högt i tak,men någon måtta får det vara.
          Släpper man allt löst,blir det uppror och då är risken att det blir för strikt.
          Men jag tycker man ska ta tag i uttalanden som bryter mot användarvillkor o trivselregler till att börja med,alt.Skippa dem.


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 16-10-2013, 18:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Kanske det är vi som är dåliga på att anmäla överträdelser så istället för att försöka ställa tillrätta i tråden och förklara vad som är "fel" borde vi skicka en anmälan till moderatorerna direkt?? Har en känsla av att det är något som sker när det redan är för sent, att man försöker undvika det för det känns som om man "skvallrar"......


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-10-2013, 19:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Kanske vet vi inte exakt var ribban ligger trots regler eftersom bedömningarna tycks vara olika beroende på vem som skrivit vad och vem som bedömmer. Alla behandlas inte lika och en del tycks uppenbart känsligare än andra!

          En sak jag tycker mig observerat är att det alltid blir mer bråk när det plötsligt dyker upp medlemmar som nästan aldrig deltar i diskussioner och börjar tillrättavisa dom som diskuterar.



          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 16-10-2013, 19:45
          Länk hit: #8


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Har tagit bort inlägg som inte hör hit!
          /Moderator
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 16-10-2013, 20:10
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (Anki på Öland @ 16-10-2013, 19:51) *
          Kanske det är vi som är dåliga på att anmäla överträdelser så istället för att försöka ställa tillrätta i tråden och förklara vad som är "fel" borde vi skicka en anmälan till moderatorerna direkt?? Har en känsla av att det är något som sker när det redan är för sent, att man försöker undvika det för det känns som om man "skvallrar"......



          Här tror jag att en stor del av problemen ligger!


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 16-10-2013, 20:30
          Länk hit: #10


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Ofta drar det igång problem sena kvällar/nätter! Vi Moderatorer jobbar ju ibland också så vi kan inte vara här 24/7!
          Så ett PM är välkommet!
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 16-10-2013, 20:41
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Problemet är nog ofta att man gör en höna av en fjäder. Att läsa in ett inlägg utifrån vem som skrivit det misstolkas lätt. Trots allt så är Odla ett forum där alla får skriva och svara på inlägg, ha egna åsikter om det mesta och besöka forumet utifrån egna behov.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 16-10-2013, 21:36
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Men att ständigt i nästan vartenda inlägg förolämpa, "hötta med fingret" åt andra är vad jag anser över gränsen. Ibland kan det höra hemma med en tillsägning av privatperson, men att hela tiden raljera över hur "okunniga, dumma och helt ovetandes" vi andra är, är INTE OK. DÄR borde moderatorerna gå in bra mycket mer, men jag förstår också att ni inte kan finnas där 24 om dygnet. Då tycker jag det nu är bättre med en anmälan till moderatorerna eller forumet på direkten.
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 16-10-2013, 22:16
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (CillaM @ 16-10-2013, 22:36) *
          Men att ständigt i nästan vartenda inlägg förolämpa, "hötta med fingret" åt andra är vad jag anser över gränsen. Ibland kan det höra hemma med en tillsägning av privatperson, men att hela tiden raljera över hur "okunniga, dumma och helt ovetandes" vi andra är, är INTE OK. DÄR borde moderatorerna gå in bra mycket mer, men jag förstår också att ni inte kan finnas där 24 om dygnet. Då tycker jag det nu är bättre med en anmälan till moderatorerna eller forumet på direkten.

          Helt enig! tummenupp.gif


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 16-10-2013, 22:22
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (CillaM @ 16-10-2013, 22:36) *
          Men att ständigt i nästan vartenda inlägg förolämpa, "hötta med fingret" åt andra är vad jag anser över gränsen. Ibland kan det höra hemma med en tillsägning av privatperson, men att hela tiden raljera över hur "okunniga, dumma och helt ovetandes" vi andra är, är INTE OK. DÄR borde moderatorerna gå in bra mycket mer, men jag förstår också att ni inte kan finnas där 24 om dygnet. Då tycker jag det nu är bättre med en anmälan till moderatorerna eller forumet på direkten.



          Det låter helt ok. tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 17-10-2013, 05:50
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Något som jag tycker är helt oacceptabelt och absolut "nono" är det som just hänt, dvs. att ett gäng forumister i ett antal trådar diskuterat/dissekerat och diagnostiserat en enskild medlem.
          Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
          Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.

          På förekommen anledning undrar jag också om man måste delta i forumet med en viss frekvens för att överhuvudtaget få tycka/skriva något?

          Gita
           
          Citera
          Cacki
          Inlägg 17-10-2013, 06:27
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem sedan:
          04-11-2005
          Medlem nr: 6 755



          CITAT (Gita @ 17-10-2013, 06:50) *
          Något som jag tycker är helt oacceptabelt och absolut "nono" är det som just hänt, dvs. att ett gäng forumister i ett antal trådar diskuterat/dissekerat och diagnostiserat en enskild medlem.
          Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
          Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.

          På förekommen anledning undrar jag också om man måste delta i forumet med en viss frekvens för att överhuvudtaget få tycka/skriva något?

          Gita


          Ett fyrfaldigt tummenupp.gif (fullt medveten om att jag själv inte alltid klarat av att nå upp till detta)


          --------------------
          **Cacki z 3**
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 17-10-2013, 07:01
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          CITAT (Gita @ 17-10-2013, 06:50) *
          Något som jag tycker är helt oacceptabelt och absolut "nono" är det som just hänt, dvs. att ett gäng forumister i ett antal trådar diskuterat/dissekerat och diagnostiserat en enskild medlem.
          Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
          Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.

          Gita


          tummenupp.gif
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 17-10-2013, 07:31
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          CITAT (*Stintan* @ 16-10-2013, 20:21) *
          Kanske vet vi inte exakt var ribban ligger trots regler eftersom bedömningarna tycks vara olika beroende på vem som skrivit vad och vem som bedömmer. Alla behandlas inte lika och en del tycks uppenbart känsligare än andra!

          En sak jag tycker mig observerat är att det alltid blir mer bråk när det plötsligt dyker upp medlemmar som nästan aldrig deltar i diskussioner och börjar tillrättavisa dom som diskuterar.


          Alla medlemmar har väl åsikter men av olika anledningar deltar de sparsamt eller inte alls i diskussionerna. En anledning kan vara just tonen i diskussionen. Man kanske inte vill riskera att bli "påhoppad".
          Jag tycker att det är jättebra när de som sällan ger sig in i diskussionen verkligen gör det så att fler åsikter än de "rådande" kommer fram.


          --------------------





           
          Citera
          caprifol
          Inlägg 17-10-2013, 08:03
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem sedan:
          16-08-2005
          Medlem nr: 6 380



          CITAT (Krolliljan @ 17-10-2013, 08:31) *
          Alla medlemmar har väl åsikter men av olika anledningar deltar de sparsamt eller inte alls i diskussionerna. En anledning kan vara just tonen i diskussionen. Man kanske inte vill riskera att bli "påhoppad".
          Jag tycker att det är jättebra när de som sällan ger sig in i diskussionen verkligen gör det så att fler åsikter än de "rådande" kommer fram.

          tummenupp.gif

          Redigerat av caprifol: 17-10-2013, 08:03
           
          Citera
          silos
          Inlägg 17-10-2013, 08:29
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          CITAT (Gita @ 17-10-2013, 06:50) *
          Något som jag tycker är helt oacceptabelt och absolut "nono" är det som just hänt, dvs. att ett gäng forumister i ett antal trådar diskuterat/dissekerat och diagnostiserat en enskild medlem.
          Argumentera gärna mot någon, diskutera gärna med någon men absolut inte om någon specifik medlem.
          Att kritisera någon kan vara OK så länge man talar till/ med och inte om någon.

          På förekommen anledning undrar jag också om man måste delta i forumet med en viss frekvens för att överhuvudtaget få tycka/skriva något?

          Gita


          tummenupp.gif
           
          Citera

          10 sidor V   1 2 3 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 22:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon