Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träflis i pallkragarna
          Spikfuchsian
          Inlägg 10-08-2017, 22:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          16-03-2009
          Medlem nr: 21 634



          Jag har haft pallkrageodlingar i flera år nu, med dåligt resultat. Det enda som går bra är ärtor o bönor. Potatis funkade bra första åren, sedan klena skördar. Från början köpte jag jord i säckar, och har sedan fyllt på med lagom gammal gödsel, både från hästar o kor. Dessutom har jag en flistugg där jag flisar allt trämaterial som blir över när vi klipper träd, buskar, häckar mm. Denna flis brukar jag både blanda ner i jorden som fyllnad, och i vissa fall som täckmaterial överst.

          Vad finns för erfarenheter av detta med träflis i/på jorden? Det kanske är helt fel....
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 11-08-2017, 18:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Nädå, det borde gå bra. Man skall bara tänka på att flisen innehåller mycket kol. I komposten vill man ha en blandning av kol och kväve. Grönmassa innehåller mycket kväve. Så det är bra om du varvar med lite grönt också, och inte bara flistugg.

          //T

          tillägg: fast när jag tänker efter: ärtor och bönor är ju gröna så det borde finnas gott med kväve där. knepigt...

          Redigerat av Tapio: 11-08-2017, 18:29
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-08-2017, 20:31
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          När jag odlade potatis i pallkrage hade jag problem med att det blev för torrt. Jorden värms upp ganska mycket av den upphöjda positionen så vattnet avdunstar fort. Kan vara värt att experimentera med vattningen.

          Annars tror jag det är bättre att blanda ut vanlig jord, gärna sandjord, med gödseln. Då blir det både väldränerat och näringsrikt. Sedan lägger man på fliset ovanpå, för att hindra solens strålar att nå jorden så fukten avdunstar ännu snabbare.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 12:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon