Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > en massa pallkragar på lång balkong, problem? att tänka på? fundament? etc
          pirx
          Inlägg 11-04-2018, 23:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          18-02-2003
          Medlem nr: 777



          Hej!

          Vi har en lång balkong (8m) som är 1,20m djup. Den har vi tänkt fylla minst tlll hälften med odling i pallkragar el dyl:)

          Har skummat runt lite här i forumet och läst om knopp-plast etc. Men jag tänkte ändå ställa lite frågor som jag undrar om.

          * Hade ni valt 80x60 eller 120x80 format?

          * Vill man inte ha ett "fundament" så att kragarna kommer upp en bit från golvet?
          man kanske rentav borde? förslag på hur man bygger ett sånt?
          idealt vore ju att ha lite förvaring under.

          * någon länkade till en botten för pallkragar på plantagen, men det stod inte där om den var i plast eller plåt.
          vilket material vore bäst?

          * var köper man vanliga pallar egentligen? säljer de till privatpersoner på såna här ställen tror ni? http://skanespall.se/services.html

          * om man har 2st pallkragar (120x80) på varandra och fyller de till 2/3 med jord så verkar det bli ca 250L jord.
          hur mycket väger så mycket jorde egentligen? smile.gif verkar ligga på ca 1kg/L, eller?

          Ja, har ni några tips åt mig som fått detta som uppgift av min bättre hälft? smile.gif



           
          Citera
          FabianK
          Inlägg 30-05-2018, 07:59
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          30-05-2018
          Medlem nr: 87 544



          Jag har en terass på 40m2 som jag har nu 12 pallkragar på. Jag hade valt 120x80 om det får plats eftersom det gör det lättare att odla saker. I en 80x60 låda får man bara plats med typ en pumpaplanta eller en zucchiniplanta (typ).
          Som fundament hade jag kört på pallar, det är pallkragarna gjorda för. Eftersom jag bor bredvid ett nybygge har jag lyckats samla ihop några stycken genom åren (de har byggt länge), annars är de svåra att få tag på. Plantagen t ex vägrade sälja. Ev kan du hitta på blocket, vissa säljer ut gamla där. Däremot så får du räkna med att trägolvet inte blir lika fint på balkongen som det var innan.
          Om du får tag på pallar så är det sen bara att häfta fast väv i botten på dem så jorden inte rinner ut, det är bra om vatten kan komma igenom så jag skulle inte lägga en plastbotten.
          Jag tror densiteten på jorden brukar stå på påsarna, men tror den är lägre än 1kg/l. Det sjunker ofta ihop ganska mycket då man lägger i jorden i pallkragarna, så köp mer än du tror. Generellt sett blir skörden ofta väldigt bra tycker jag. Du kan skaffa ett miniväxthus till en pallkrage t ex för att odla tomater och liknande, det blir dock mer ojämnt än i ett riktigt växthus eftersom det är så litet. Men det funkar.

           
          Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 30-05-2018, 14:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem sedan:
          26-08-2003
          Medlem nr: 2 208



          Tänk alltid på att odlingarna blir tunga!
          Vad håller balkongen för? Är den byggd för lite lätta trädgårdsmöbler och männiaskor kan många odlingslådor med genomvattnad jord bli så tungt att stabiliteten äventyras.


          --------------------
          Hälsningar
          Eva
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 12:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon