Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förra höstens klängrosor, behöver nu något att klänga på
          Karamell
          Inlägg 20-03-2007, 10:51
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          26-07-2005
          Medlem nr: 6 247



          Förra hösten planterade jag två små nya rosor som ska klänga sig uppåt längs en södervägg. Den ena rosen ska bli ca 2m hög. Den andra runt 5 m. Nu funderar jag på ett smart sätt att skapa klättermöjligheter längs väggen så att vi nästa sommar enkelt kan plocka ner både ros och klätterställning för att måla om.

          Jag har fått tipset att hänga armeringsjärn på långa krokar, men maken fick visst rysningar. Han tycker inte om armeringsjärn. Annars tyckte jag det var en smart lösning.

          Men ni här har kanske andra lika smarta lösningar?

          Tacksam för alla tips


           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 20-03-2007, 15:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Vänta med armeringsjärn, div. stöd på väggen tills efter ni målat nästa höst. Dom hinner inte bli större än du kan ha bambukäppar eller andra stöd som du sticker ner i jorden denna sommaren, det tar 3-4 år innan dom blir lite större och skotten blir lite grövre.
          Man kan säkert vira väv runt skotten försiktigt och dra dom lite bakåt när man målar.


          Det här är klätterrosen Leverkusen, första sommaren dög det bra med bambukäppar.
          Förra våren, år 2 blev det ett runt armeringsjärn ( finns bild i mitt album/ klätterrosor )


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Karamell
          Inlägg 20-03-2007, 16:10
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          26-07-2005
          Medlem nr: 6 247



          Ah, bra, så de ränner inte iväg mer än så. Men om fem år till - hur i allsindar gör man då? Klipper ner rosen? Försöker föreställa mig hur man drar ner en 5 meter hög ros för att måla bakom... confused.gif

          Runt armeringsjärn... hm det såg smart ut. Dvs man lutar inte rosen öht mot väggen? Det var en klok tanke! Lovar att maken gillar den smile.gif



          Redigerat av Karamell: 20-03-2007, 16:12
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 20-03-2007, 17:05
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Vad är det för rosor du köpt ? Jag kan kolla storleken i mina rosböcker. Armeringsjärnet kan stå nära väggen, du bestämmer själv hur stor och hög den ska vara, beroende lite på vad det är för ros. Finns på byggvaruhus, vi rullade dom på gräsmattan och så böjde maken ändarna med bultsax, visst hette det så ?


          Som du ser var stödet för stort förra sommaren, men Leverkusen har inte frusit
          i vinter så i år kanske den fyller ut lite bättre.
          Dom här stöden blir också mycket billigare än stora tjusiga man köper.
          Smala höga rundlar kan man ha till klematis.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Karamell
          Inlägg 21-03-2007, 10:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          26-07-2005
          Medlem nr: 6 247



          Skitsmart ju! Jo den där idéen tände vi på. Maken tyckte det var utmärkt att de INTE skulle fast i väggen öht *ler*

          Det är Schneewaltzer och Rosa Helena jag köpt (fick gå ut i trädgården och rota fram lapparna).

          Enligt min roskunniga väninna är det sorter man inte kan misslyckas med, så jag körde på det.
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 21-03-2007, 15:39
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Här kan du kika på bilder av dina rosor och läsa från Roslistan
          Schneewaltzer
          den var mycket vacker.
          Rosa helenae
          Här ser du att rosen kan växa på lite olika sätt, sätt inte nätet för nära huset så det finns plats för rosen att välla över nätet när den kommit upp, mina är ca 3 m höga, men höjden bestämmer ni själva.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Theres
          Inlägg 25-03-2007, 17:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          24-03-2007
          Medlem nr: 9 471



          Det ser ut att vara ett bra stöd vi skall också köpa två stycken till Clematis - det blir säkert jättesnyggt , bra tips. yes.gif
           
          Citera
          Åsnan
          Inlägg 25-03-2007, 20:41
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem sedan:
          17-03-2007
          Medlem nr: 9 383



          Hittade en bra tips i en Nederländskt tidning för några år sedan. Sätt en spaljen på ett gångjärn en bit ovanför marken, o fast med några dm långa (eller så långt du vill ha den från vägen) fönsterhakar i öglor mot vägen. Bara lägga ned med vaxt o allt o måla vägen. Sedan fästa hakarna i sina öglor igen, färdigt. Stöd upp lite så härligheten whistling.gif inte knäcks vid gångjärnen. Också bra när man skall klippa det som klätrar på den, behövs inga stegar.
           
          Citera
          Karamell
          Inlägg 06-04-2007, 12:24
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 145
          Medlem sedan:
          26-07-2005
          Medlem nr: 6 247



          Mmm det verkar finnas många varianter på det där med gångjärn smile.gif

          Jag är typ... ohändig...

          Nån som vet en trevlig sida på nätet med bilder/ritningar så att jag ser hur man ska göra?

          Har försökt gooogla men det blir rätt många träffar *suckar*

          Tickelitack för goda råd!
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 06-04-2007, 16:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Ja, man behöver nog ha en händig stark karl till hjälp. Armeringsjärnen eller mattorna klippte vi sönder i tre delar för att få hem dom på biltaket redan på byggfirman, med en bultsax. Stöden kan vara ca 3 m höga eller lägre, ca 30 cm eller mer ska sedan tryckas ner i marken, där får man klippa upp rutorna annars tar det emot. Hur vida stöden ska vara beror på hur stor rosen/klematisen blir. När man rullar mattorna på gräsmattan får man trampa ruta för ruta, det är hårt järn så man tar i båda två. När man fått till rundlarna, böjer man till ändarna inåt annars kan man göra sig mycket illa på dom vassa järnen, se mitt foto, det görs också med bultsaxen, det var tungt, maken fick slita lite där. Men vi fixade 3 rundlar på en kväll.
          Kan inte förklara detta bättre, hoppas du får ihop det.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 03:10
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon