Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gräs - frösår sig eller via rot?, Försöker få bort mossa och vet ej om att klippa gräset ofta
          NiclasC
          Inlägg 09-06-2010, 07:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          19-05-2009
          Medlem nr: 23 428



          Hej,

          jag har en gräsmatta på ~3000kvm och på skuggpartierna så växer en del mossa. Den har sakta men säkert spridit sig utåt sedan gräsmattan såddes 1999 och finns nu även i solbelysta (hela dagen) områden. Jag tänkte köra den "snälla" vägen och bara köra gödning och hoppas gräset själv trycker undan mossan. Men jag har ingen aning - ska jag klippa gräset ofta (det växer ju sjukt mkt nu efter en NPK-behandling för en månad sen. Skulle behöva klippas 2ggr per vecka egentligen) eller sällan för att gräset ska kunna sprida sig så mkt som möjligt?

          Behöver jag göra några ytterligare åtgärder? HAde tänkt köra gödning två säsonger och har inte det hjälpt då så åker järnsulfat på, mossrivare åker fram och det blir dress och annat tjafs. Hatar de vattensjuka områdena som så lätt rivs sönder.

          /Niclas


          --------------------
          Blekinge, zon 1
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-06-2010, 08:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Gräset både revar sig och frösår sig (ifall man låter gräset växa fritt och bilda blommor).

          Viktigt är också att du inte klipper gräsmattan kort, många av de fina grässlagen klarar inte hård nedklippning så då gynnas ogräset och mossan. Om det är en gräsmatta som knappt någon går på kan man klippa så kort som 4cm ska gräsmattan tåla slitage av att man går på gräsmattan och kanske konkurrera med sånt som mossa ska man aldrig klippa den kortare än 6cm. +Är det torka undvik att klippa ifall det går.

          +I de skuggiga områdena är det inte säkert att du någonsin får gräset att växa oavsett vad du gör så då får man nog acceptera mossan där, det är ju iallafall grönt.

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 09-06-2010, 08:16


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-06-2010, 08:20
          Länk hit: #3


          Gäster






          Jag är ingen gräsmatteexpert - vi har bara grönytor wink.gif men gräs sprider sig dels med frön, dels med revor. På försommaren växer gräset som bäst så två klippningar i veckan krävs nog. Gräset stimuleras vid klippning.

          Mossmedel tar bort mossan bara tillfälligt, om miljön är gynnsam kommer mossan tillbaka. Mossrivare brukar bara sprida mossan ännu mer.

          Du gör nog det som kan göras genom att gödsla och klippa.
           
          Citera
          NiclasC
          Inlägg 09-06-2010, 08:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          19-05-2009
          Medlem nr: 23 428



          Ok, så att låta de växa till sig så de kan fröså sig är alltså inte bättre än att klippa och låta de föröka sig via revor?!


          --------------------
          Blekinge, zon 1
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-06-2010, 08:58
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Vill du ha en tät gräsmatta utan en massa annat så ska den klippas regelbundet, men inte för kort.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          NiclasC
          Inlägg 09-06-2010, 09:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          19-05-2009
          Medlem nr: 23 428



          Definiera "för kort" smile.gif


          --------------------
          Blekinge, zon 1
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-06-2010, 09:04
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (NiclasC @ 09-06-2010, 10:02) *
          Definiera "för kort" smile.gif

          Läs Åsas inlägg ovan - ca 5 cm...


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 09-06-2010, 09:21
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem sedan:
          03-07-2008
          Medlem nr: 17 194



          Bosse Rappne brukar prata mycket om just gräsmattor. Han säger bl a att ju kortare du klipper gräset, desto svagare blir också rotsystemet. Håller du gräset ca 4 cm långt så blir också rotsystemet ungefär lika långt eller kort, hur man nu vill uttrycka sig. Längre gräs = längre gräsrötter som ju då också blir starkare så 5-6 cm är nog inte så dumt om man vill ha en stark gräsmatta. Gräsklippet ska man sedan låta ligga kvar, för det gödslar gräset och förmultnar till ny fin jord.

          Vill minnas att jag hört att man aldrig ska klippa mer än 1/3 av gräsets längd. Bättre i så fall är att klippa topparna och några dagar senare klippa lite till (om gräset t ex förvuxit sig under semestern).


          --------------------
          Mvh Mia

          Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

          Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/
           
          Citera
          NiclasC
          Inlägg 09-06-2010, 11:23
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          19-05-2009
          Medlem nr: 23 428



          Tack. Får ut och mäta gräset hör jag smile.gif och börja justera gräsklipparen vartefter smile.gif


          --------------------
          Blekinge, zon 1
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 09-06-2010, 15:46
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Kan ju tillägga att denna höst/vinter verkar mossan tyckt det vara trevligt för det är mycket mossa! I alla fall hos mig biggrin.gif

          Mossan fortsätter att växa och frodas en stund efter att gräset lagt av för säsongen, därför har gräset lite att ta igen när det åter blir varmt.

          Jag kan ju tillägga att jag kämpar inte i motvind med min mossa - har insett att det är mjukt och grönt i alla fall! smile.gif Ibland låter jag gräset ligga kvar (mulchingfunktion på gräsklipparen) men ibland vill jag ha gräset i landet för täckodling) så då är det uppsamlare som gäller.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-06-2010, 20:01
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Fast om man har en långhårig gräsmatta växer mossan bra där nere bland grässtråna, klipper man kortare kommer solen åt att torka upp mossan och marken. Tveeggat. Det där att en mossrivare sprider mossan låter som en skröna. Jag har kollat olika gräsmattor och är det så att man har mossa i en gräsmatta så finns den oftast över hela ytan. En mossrivning kan ju knappast försämra läget då.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-06-2010, 20:12
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2010, 21:01) *
          Fast om man har en långhårig gräsmatta växer mossan bra där nere bland grässtråna, klipper man kortare kommer solen åt att torka upp mossan och marken. Tveeggat. Det där att en mossrivare sprider mossan låter som en skröna. Jag har kollat olika gräsmattor och är det så att man har mossa i en gräsmatta så finns den oftast över hela ytan. En mossrivning kan ju knappast försämra läget då.


          Så jäkla långhårigt är inte 4-6 cm som klipopt eller 6-9 cm som oklippt...

          Sen är det ju inte fel att lufta gräsmattan emellanåt..


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 10-06-2010, 07:46
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (Aqvakul @ 09-06-2010, 21:12) *
          Sen är det ju inte fel att lufta gräsmattan emellanåt..

          Men räcker det då att riva mossan eller ska man helst inte köra med vertikalskärare då?

          De som har använt vertikalskärare säger att det är jättebra, att det blir en stor skillnad på gräset efter ett tag.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 11-06-2010, 07:25
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (Peztis @ 10-06-2010, 08:46) *
          Men räcker det då att riva mossan eller ska man helst inte köra med vertikalskärare då?

          De som har använt vertikalskärare säger att det är jättebra, att det blir en stor skillnad på gräset efter ett tag.

          Efter några år blir gräsrötter, kvarblivet ej nedbrutet gräsklipp och lite annat till en tjock filt som hindrar vatten, syre och näring att ta sig ner till rötterna. När man vertikalskär öppnas den här filten upp, så självklart får man finare gräs efteråt. Att sedan mossan också försvinner (åtminstone tillfälligt) får väl mest räknas som bonus.
          Man måste inte vertikalskära, man kan också ta en grep eller liknande och köra ner i marken och vicka lite på den lite överallt på gräsmattan. Då får man också ner syre och vatten till rötterna.


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          NiclasC
          Inlägg 11-06-2010, 11:52
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          19-05-2009
          Medlem nr: 23 428



          Grep låter jobbigt på 3000kvm matta. Vertikalskärare är grejen alltså?


          --------------------
          Blekinge, zon 1
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 11-06-2010, 20:16
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (NiclasC @ 11-06-2010, 12:52) *
          Grep låter jobbigt på 3000kvm matta. Vertikalskärare är grejen alltså?

          Pust! Ja , det låter hysteriskt jobbigt även om man som jag "endast" har drygt 2000 kvm. Fast ok, en del är ju hus och annat. Men det blir säkert en 1500 kvm gräsmatta.

          Hmmmm... har för mig mina föräldrar köpte sig en vertikalskärare, kanske skulle låna den!


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 11-06-2010, 22:47
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Är absolut ingen gräsmatteexpert, men sen vi började gödsla varje vår med vanligt gräsmattegödsel försvann mossan. Fast detta var några år sedan, när vi bodde i hus. Ute på stugan tycker jag att gräsmattan får vara precis som den är, men sen vi börjat klippa den oftare börjar den likna golfgreen fast jag inte ens vill det. Hundens rivstarter och tokryck hjälper nog till också, bättre än alla vertikalskärare i hela världen. giggle.gif
          Vad vill jag säga med detta? Jo, att jag tror att gödsling, vertikalskärning på försommaren och regelbunden klippning är nog vägen till en mossfri matta.
           
          Citera
          Mippna
          Inlägg 03-02-2018, 14:00
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          03-02-2018
          Medlem nr: 86 791



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-06-2010, 08:15) *
          Gräset både revar sig och frösår sig (ifall man låter gräset växa fritt och bilda blommor).

          Viktigt är också att du inte klipper gräsmattan kort, många av de fina grässlagen klarar inte hård nedklippning så då gynnas ogräset och mossan. Om det är en gräsmatta som knappt någon går på kan man klippa så kort som 4cm ska gräsmattan tåla slitage av att man går på gräsmattan och kanske konkurrera med sånt som mossa ska man aldrig klippa den kortare än 6cm. +Är det torka undvik att klippa ifall det går.

          +I de skuggiga områdena är det inte säkert att du någonsin får gräset att växa oavsett vad du gör så då får man nog acceptera mossan där, det är ju iallafall grönt.


          Alltså TACK för denna info!

          Har sått en gräsmatta där det tidigare legat plattor och gräset dör konstant trots gödsling, kalkning, trädgårdsmästare och vertikalskärning. Mossan stormtrivs och jag har nu lagt ut c:a 10.000 och det ser ändå så klent ut. Mina thujor där också på sina ställen medan de växer bra på andra. Men gräset har jag klippt väldigt kort och grannens likaså, då jag brukar klippa till henne. Hennes har nu också börjat dö trots att det tidigare var tjockt och fint så den enda förklaring jag finner är att jag snaggat det alldeles för kort vilket dödat rötterna.

          Efter trädgårdsmästaren sådde om gräset och vertikalskar var det väldigt tjockt och fint i två månader, sen tvärdog det igen. Och jag SKA ha gräs därute, jag ger mig inte!

          Har nu sått nytt gräs 7 gånger inklusive när trädgårdsmästaren var här, helt utan resultat, även lagt skuggräs då jag enbart har två soltimmar per dag men fortfarande ingenting. Ska denna säsong låta det växa sig till 5 cm och se om det blir bättre.

          Det verkar brännas bort på det soligaste stället också trots bevattning, kan man göra något åt det, tro?

          Tacksam för svar, ni verkar veta en del härinne!

          gräsmattan nu:

          Thujorna:
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-02-2018, 21:02
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Två soltimmar låter väldigt lite men det borde nog kunna gå. Med så lite sol växer det dåligt så då får du inte klippa för mycket. Sen är frågan vad du har för underlag? Det ser väldigt grusigt ut och det är inte optimalt. Vertikalskärning kan man göra om gräsmattan börjar växa dåligt men knappast på nysådd gräsmatta.

          Redigerat av Gossen Ruda: 03-02-2018, 21:05


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mippna
          Inlägg 04-02-2018, 08:30
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          03-02-2018
          Medlem nr: 86 791



          CITAT (Gossen Ruda @ 03-02-2018, 21:02) *
          Två soltimmar låter väldigt lite men det borde nog kunna gå. Med så lite sol växer det dåligt så då får du inte klippa för mycket. Sen är frågan vad du har för underlag? Det ser väldigt grusigt ut och det är inte optimalt. Vertikalskärning kan man göra om gräsmattan börjar växa dåligt men knappast på nysådd gräsmatta.

          Där har legat plattor så tror det är en form av grusblandad jord, någon sa jord "08". Någon byggterm. Det knepiga är att längst ner mot häcken är det vanlig jord, samma som där legat en tjock fin gräsmatta på och där växer det inte heller något nu. När jag drog upp gräset kom det aldrig tillbaka.

          Börjar tro att det hela beror på att jag snaggat den för kort, just som du säger om klippning så denna säsongen ska jag låta den bli 6 cm. Skumt bara för den som låg innan jag drog upp den var max 3 cm hög men mycket tät och fin.

          Trädgårdsmästaren vertikalskar först den gamla jorden innan han la ut c:a 5 cm ny matjord han sådde nya frön i så det gamla gräset kom upp genom den och sedan fick tillökning av det nya.

          Redigerat av Mippna: 04-02-2018, 08:35
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 02:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon