Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Spärra inaktiva trådar
          KRT
          Inlägg 13-01-2013, 17:34
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Å andra sidan, om en del gamla tråda avaktiverades kanske sök-funktionen skulle knna fungera? Som det är nu är det snabbare och effektivare att googla och det tycker jag är trist.

          Dock tycker jag att 6 mån är lite kort, det kan ju vara så att en tråd aktualiseras efter ett år när det är vår/sommar/höst/vinter igen. Men efter 18 eller 24 månader kanske?

          Redigerat av KRT: 13-01-2013, 17:34


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-01-2013, 19:01
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (kerstin z5-6 @ 13-01-2013, 15:21) *
          Utan nya trådar dör ett forum.Finns ställen där detta införts in absurdum där en enda tråd kan ha 2000 + inlägg.
          Vansinne.
          Om jag är ny och vill veta hur jag ska så papaver orientale av en viss sort.Vill jag veta just det och inte läsa igenom väggar av text om papaver, innan jag vågar ställa min fråga.

          Dessutom tycker jag det är obehagligt att se gamla trådar där de flesta deltagarna nu är inaktiva, somliga avlidna.

          De råd jag gav angående sådd 2003 baserades på min dåvarande kunskap som nu naturligtvis har ändrats.
          Somliga är helt fel andra kan revideras.

          Efter tre år tycker jag att en tråd kan få vila. Det innebär inte tas bort utan bara att den inte går att lyfta upp och skriva nytt i längre. Sökbara i forument ska de vara ändå


          tummenupp.gif tummenupp.gif
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 13-01-2013, 19:04
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Ja det är ju en synvinkel, och det är ju klar skillnad på 3-6månader och 3år. 3-6månader kan ju många gånger till och med innebära att man inte ens hunnit få ett svar, då kanske kommer nån ny, eller samma person kan lyfta tråden igen i hopp om svar.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 13-01-2013, 19:52
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Kerstin, väldigt bra synpunkter.

          Jag vet inte riktigt hur lång tid egentligen, jag nämnde nog 6 månader bara som en utgångspunkt. Vet ett forum som har tre månader men där är ämnena inte lika långlivade som våra växter, tycker jag.

          Att sökfunktionen skulle bli bättre, det tror jag inte eftersom den ändå söker igenom hela databasen.

          Säg att Odla inför spärr av inaktiva trådar. Undrar om det då går att få en liten info och knapp längst ned typ "Denna tråd är stängd för nya inlägg. Vill du skapa en ny tråd i denna kategori och länka till denna tråd, tryck på knappen nedan."
          Typ...


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 13-01-2013, 20:18
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Fast om du vill fortsätta på en gammal tråd och länka till denna, är det väl enklare att helt enkelt fortsätta på den gammla tråden? Blir ju samma sak fast du inte behöver ha tråden på två ställen.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 13-01-2013, 21:54
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Grejjen är ju att veta att det är en gammal tråd. Vet inte hur många gånger jag har suttit och läst trådar och inte fattat någonting förrän jag ser att det är en tråd från 2005 som väcktes till liv en timme tidigare.

          Gamla trådar kan ju vara jättekul men då vill jag veta att det är en gammal tråd.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 13-01-2013, 23:10
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Varje enskilt inlägg har ju en datumstämpel.
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2013, 23:22
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Peztis @ 13-01-2013, 21:54) *
          ...men då vill jag veta att det är en gammal tråd.

          Undrar om det skulle vara möjligt att t.ex. alla inlägg äldre än ett år får en annan bakgrundsfärg eller något liknande? Och/eller en varningstext när man klickar på svara: är du medveten om att denna tråden inte varit aktiv på länge?


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-01-2013, 08:46
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag tycker det är jobbigt när man drar upp gamla trådar.

          Tycker att det räcker med 2 år helt och hållet. Förstår inte varför man skall fortsätta i en gammal tråd? Allt ändrar sig ju med tiden.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-01-2013, 09:16
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (kerstin z5-6 @ 13-01-2013, 15:21) *
          Utan nya trådar dör ett forum.Finns ställen där detta införts in absurdum där en enda tråd kan ha 2000 + inlägg.
          Vansinne.
          Om jag är ny och vill veta hur jag ska så papaver orientale av en viss sort.Vill jag veta just det och inte läsa igenom väggar av text om papaver, innan jag vågar ställa min fråga.

          Dessutom tycker jag det är obehagligt att se gamla trådar där de flesta deltagarna nu är inaktiva, somliga avlidna.

          De råd jag gav angående sådd 2003 baserades på min dåvarande kunskap som nu naturligtvis har ändrats.
          Somliga är helt fel andra kan revideras.

          Efter tre år tycker jag att en tråd kan få vila. Det innebär inte tas bort utan bara att den inte går att lyfta upp och skriva nytt i längre. Sökbara i forument ska de vara ändå



          Håller med om vartenda ord men tycker nog att trådar kan låsas efter två års inaktivitet.

          Dessutom vore det väldigt olyckligt om nya medlemmar blev tillsagda att använda sökfunktionen istället för att ställa sin fråga i en ny tråd.

          Jag tycker att det är väldigt irriterande och obehagligt när urgamla trådar dras upp. Skulle man vilja fråga om något som någon skrev för flera år sen går det ju inte för den som skrev kanske inte längre finns kvar här eller ens lever längre.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 14-01-2013, 10:21
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem sedan:
          20-01-2012
          Medlem nr: 75 393



          Nej men den "alvidne" personens information kan ju vara högst relevant till den nu aktive personens frågor.

          Förstår inte varför man inte skulle vilja att en avliden persons talan skulle få komma till ytan? Det låter som om man missunnar den person det bara för att de ej längre sitter vid datorn. Avlidna personer kan ha skrivit mycket bra grejor, kanske till och med saker som ingen på forumet idag besitter kunskap om. Mycket av det vi tillämpar inom odling är 100tals år gammla traditioner.

          Det är så jag ser det.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-01-2013, 12:43
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Chili Linkan @ 14-01-2013, 10:21) *
          Nej men den "alvidne" personens information kan ju vara högst relevant till den nu aktive personens frågor.

          Förstår inte varför man inte skulle vilja att en avliden persons talan skulle få komma till ytan? Det låter som om man missunnar den person det bara för att de ej längre sitter vid datorn. Avlidna personer kan ha skrivit mycket bra grejor, kanske till och med saker som ingen på forumet idag besitter kunskap om. Mycket av det vi tillämpar inom odling är 100tals år gammla traditioner.

          Det är så jag ser det.


          Då har du missuppfattat det hela. Det är ju inte meningen att trådarna ska göras oläsbara och osökbara utan bara att man inte fortsätter diskutera i en gammal tråd som ingen skrivit i på flera år. Det går jättebra att länka till gamla trådar och läsa samt kanske referera till. Det finns en hel del medlemmar på forumet som varit med sedan forumet kom till och det finns människor här som besitter mycket stora kunskaper inom olika områden. Både gamla och nya kunskaper. Nya rön kommer hela tiden även i trädgårdsvärlden. Sen tror jag ingen människa orkar sitta och leta trådar och sen plöja igenom hundratals sidor med gammalt snack, som det lätt skulle bli, för att kanske ändå sen behöva starta en ny tråd, eftersom det inte fanns något bra svar på just den frågan man ville ha svar på.

          Ett levande forum behöver nya aktuella frågor och svar för att fortleva. Forumet är en mötesplats för människor där personlig respons är viktig...även om det finns en skattgömma tillgänglig i arkivet.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-01-2013, 18:44
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (*Stintan* @ 14-01-2013, 09:16) *
          Dessutom vore det väldigt olyckligt om nya medlemmar blev tillsagda att använda sökfunktionen istället för att ställa sin fråga i en ny tråd.

          Det är aldrig snällt att skrämma nya medlemmar. Jag har sett både det du skriver och det tvärtomma, faktiskt råkat ut för det själv också men inte på odla. Efter att ha sett hur nya trådar med frågor som ställts tidigare klippts ihop med de gamla trådarna vid flera tillfällen - åtföljt av en sur kommentar från moderatorn - gjorde jag mig mycket besvär med att leta reda på den gamla tråden där min fråga passade bäst. Men det var också fel, för frågan var alldeles för avvikande för att få finnas i samma tråd så tråden delades rolleyes.gif
          Klart att alla, speciellt nya medlemmar, får göra som de vill. Det skadar inte att använda sökfunktionen men självklart ska man skapa nya trådar, det är väl inte det det handlar om! Odla har inte dött än fast det går att reaktivera gamla trådar.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-01-2013, 14:43
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (Chili Linkan @ 14-01-2013, 10:21) *
          Nej men den "alvidne" personens information kan ju vara högst relevant till den nu aktive personens frågor.

          Förstår inte varför man inte skulle vilja att en avliden persons talan skulle få komma till ytan? Det låter som om man missunnar den person det bara för att de ej längre sitter vid datorn. Avlidna personer kan ha skrivit mycket bra grejor, kanske till och med saker som ingen på forumet idag besitter kunskap om. Mycket av det vi tillämpar inom odling är 100tals år gammla traditioner.

          Det är så jag ser det.



          Håller helt med dej i det.Men som sagt anser jag att tråden ska låsas för nya inlägg,men fortfarande vara sök och läsbar.

          Det obehagliga kommer sig inte av att den gamla tråden tas upp , i sig,utan om det blir följfrågor typ: Hallå XX! Du skriver i början av tråden xxxxxxx.kan du utveckla det svaret lite mer? Och medlemen som efterfrågas är avliden. Bara som ett exempel.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 21-01-2013, 23:28
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Tycker också dom ska låsas för nya inlägg, efter två år... tummenupp.gif
          Behövs en "omprogrammering" för det, så får det väl göras då.
          Forumet har varit stängt tidigare, för serverbyte och omorganisering, så det går nog att fixa en gång till.
          Det är väl det man har tekniker till.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 22-01-2013, 00:29
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag tycker INTE att man skall spärra eller ta bort gamla trådar så länge de får plats på odlas server.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 22-01-2013, 18:46
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag vill förtydliga en sak. Jag startade inte tråden med frågan om att TA BORT utan ENDAST SPÄRRA INAKTIVA TRÅDAR EFTER ETT TAG.

          Svara gärna varför ni vill att de ska spärras och allra helst när ni inte vill att de ska spärras för nya inlägg och därmed väckas till liv igen.

          Redigerat av Peztis: 22-01-2013, 18:47


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 24-01-2013, 22:38
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Idag såg jag en tråd som väcktes till liv efter fem år i dvala... Och eftersom jag alltid försöker läsa trådar från början blir jag så irriterad när jag läst ett tag och inser att den ju inte var direkt färsk.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 25-01-2013, 16:18
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Peztis @ 22-01-2013, 18:46) *
          Jag vill förtydliga en sak. Jag startade inte tråden med frågan om att TA BORT utan ENDAST SPÄRRA INAKTIVA TRÅDAR EFTER ETT TAG.

          Svara gärna varför ni vill att de ska spärras och allra helst när ni inte vill att de ska spärras för nya inlägg och därmed väckas till liv igen.


          Varför dom inte skall spärras, bara för att ha ett levande forum, förumet dör om samma frågor dyker upp i nya trådar hela tiden, ingen tycker att det är roligt att svara på samma frågor hela tiden. och framför allt det går ju inte att söka på forumet med alla trådar som handlar om samma sak, då tröttnar folk på att vara här. Ansvariga borde be folk att använda sökfuntionen innan man startar trådar, annars har vi nog inget forum kvar.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 25-01-2013, 17:12
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Jag svarar på samma frågor om sådd varje år i stort sett och jag tycker bara det är roligt! Dessutom får jag en chans att meddela nya kunskaper jag lärt mej under åren.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          SnabbsvarSkriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 07:01
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon