Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosmarin, Mjölig beläggning på bladen
          ArgaTanten
          Inlägg 26-03-2018, 10:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          06-03-2018
          Medlem nr: 86 930



          Hej!
          Jag har två rosmarinplantor inomhus, som jag är så glad över. Den ena räddade jag in från min balkong i höstas, där den stått ute i några minusgrader i några veckor. Trodde inte den skulle överleva, men den har växt och sett ut att trivas jättebra hela vintern, inne i mitt kök, där den stått på en bänk med bara lite dagsljus några timmar per dag. Nu är den ca 60 cm hög.
          Den andra köpte jag som planta i januari, satte den på bänken, och jäklar vad den växte! På tre veckor hade den växt över en decimeter, med massor av nya skott! Jag planterade då om båda plantorna i lite större krukor, med blomjord blandad med lite perlite och grov sand. De fortsatte trivas. Men så en dag så säckade den rosmarin jag köpte i januari bara ihop, liksom. Alla kvistar slokade, och det hände efter att jag haft den i fönstret en solig dag. Jag trodde att den fått en "värmechock" och sprejade den lite med vatten, och höll den längre ifrån fönstret i några dagar. Den rätade upp sig igen, men sedan började den sloka igen. Den växer fortfarande, men nu med mycket mindre, ljusare blad, och grenarna är krokiga och böjda åt alla möjliga håll. En "typisk gren" ser ut så att den växer rakt upp från krukan, svänger av i 90 graders vinkel och växer uppåt, sedan svänger den i 90 graders vinkel åt sidan, och sedan böjer den sig uppåt igen... Som en trappa... unsure.gif De blad som kommer är ofta lite hoprullade, och även de övriga bladen - de som växt ut sedan inköpet - rullar ihop sig. De blad som fanns när jag köpte den är fortfarande stora, raka och mörkgröna. Rosmarinen ser numera halvt galen, eller nästan berusad ut. crazy.gif Den första rosmarinen visade inga sådana tecken.
          Förra veckan upptäckte jag så en vit beläggning, nästan som pulver, på en del av den krokiga rosmarinens blad. Jag plockade bort dem, och såg inga fler. Men nu hittar jag sådan beläggning även på den gamla rosmarinen, den som hittills verkat helt frisk, och även mer vitt pulver på den nya. Vad kan det vara, och hur räddar jag mina kära rosmarinplantor? Jag vill verkligen inte att de ska dö, de har blivit som mina "husdjur"! blush.gif
          Jag har läst massor av olika skötselråd om rosmarin.En del säger att man ska duscha dem, vilket jag gjort ibland, medan andra säger att man absolut INTE ska duscha dem!? Är det vita någon form av mögel? Eller är det kanske mjöldagg? Mjöldagg kan väl växter få om de är för torra? Eller har jag helt fel?! Vattnar dem på fat en gång i veckan, eller oftare om jorden känns väldigt torr. Vad gör jag för fel??? Blir helt förvirrad... sos.gif

          Redigerat av ArgaTanten: 26-03-2018, 10:50
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon