Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          11 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur känner ni inför ordet "HEN"?
          Eva i Skåne
          Inlägg 29-05-2015, 07:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          I en annan tråd, ESC, har ordet hen dykt upp. Det används ju en hel del numera. Jag är bara nyfiken på vad ni tycker om ordet.
          För mig är det fortfarande främmande på tungan och jag skulle ha väldigt svårt för att säga hen om någon, men det blir kanske ett vardagsord för mig också med tiden.
          Jag tycker ordet används i alla möjliga sammanhang. För mig känns det som en överdriven användning av ett modeord. En bekant skrev om sitt barnbarn: Hen har gjort si eller sagt så. Ja men, vi vet alla att det handlar om en flicka wink.gif

          Det föds ett väldigt litet antal barn som har oklar eller dubbel könsidentitet. Där är hen kanske perfekt och kanske för transsexuella, men ska vi börja prata om folk i allmänhet som "hen"? Är det inte bara att göra sig märkvärdig? Eller är det ett bra sätt att skydda de som är olika från att bli utpekade? Det finns ju även föräldrar som inte vill avslöja eller prägla barnen till ett visst kön, men det kan väl inte funka i längden?

          ÄR HEN ett ord som kommer bli allmänt vedertaget eller ett modeord som kommer falla i glömska?
          Vad tror och känner ni?
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 29-05-2015, 08:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          Ordet är perfekt att använda där kön är okänt eller orelaterat.

          Men jag skulle aldrig komma på tanken att säga hen när kön är känt eller där konfidentiellt är känt.

          I alla övriga fall använder jag han, hon eller hen utifrån vad personen själv vill bli kallad.

          Men viss, har man problem med "hen" kan man ju alltid säga "personen", "den där människan" eller använda en titel som "den där läkaren", "det där barnet" eller liknande.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2015, 08:20
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ordet kan användas för folk som verkligen befinner sig någonstans mitt mellan män och kvinnor, så som vår österrikiska dragqueen. Men att använda det i dagligt tal för att slippa använda "han" eller "hon" tycker jag blir väldigt fel. Man kan säga "den" eller "vederbörande" eller något annat om men verkligen inte vet könet. Men om man vet det och ändå säger "hen" är det att beröva personen sin könsidentitet på ideologisk grund och det känns för mig som ett övergrepp på både personen och vårt språk.
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-05-2015, 09:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Har aldrig använt det och kommer aldrig att göra det. Om jag inte pratar engelska och det handlar om hönor. Tycker det är enbart löjligt, och håller med dom som tycker att man kan använda något annat istället. Vet man inte vilket kön det handlar om kan man säga "personen" eller "vederbörande" eller något annat som passar in bra. "Artisten" kanske när det gäller Conchita Wurst. Wurst förresten... för mig låter det som korv? unsure.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 29-05-2015, 09:28
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Korv, ja du har rätt smile.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2015, 09:32
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Berith @ 29-05-2015, 10:21) *
          Har aldrig använt det och kommer aldrig att göra det. Om jag inte pratar engelska och det handlar om hönor. Tycker det är enbart löjligt, och håller med dom som tycker att man kan använda något annat istället. Vet man inte vilket kön det handlar om kan man säga "personen" eller "vederbörande" eller något annat som passar in bra. "Artisten" kanske när det gäller Conchita Wurst. Wurst förresten... för mig låter det som korv? unsure.gif
          Det låter som korv men anspelar på det manliga könsorganet. Förnamnet är spanska för den kvinnliga motsvarigheten. Är man desperat för folks uppmärksamhet så kan man inte ha några hämningar.
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 29-05-2015, 09:49
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Oh järnvägar! Så långt tänkte inte jag, att hela namnet betydde något. Vågar knappt tänka på vad det skulle blivit på svenska. En kvinnlig falukorv...? ohmy.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 29-05-2015, 10:02
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (Huggorm @ 29-05-2015, 10:32) *
          [...] Är man desperat för folks uppmärksamhet så kan man inte ha några hämningar.


          Vadå desperat? 99,99% av alla Dragqueens har namn som är dubbeltydiga, ordvitsar eller anspelar på eller egenskaper. Har inget med desperation att göra. Att du inte ser det humoristiska i det är ju ingen intäkt på att desperation råder.

          Sen om du tycker att hon är en dålig artist är ju en annan sak.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-05-2015, 10:53
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Jubbe063 @ 29-05-2015, 09:08) *
          Ordet är perfekt att använda där kön är okänt eller orelaterat.

          Men jag skulle aldrig komma på tanken att säga hen när kön är känt eller där konfidentiellt är känt.

          I alla övriga fall använder jag han, hon eller hen utifrån vad personen själv vill bli kallad.

          Men viss, har man problem med "hen" kan man ju alltid säga "personen", "den där människan" eller använda en titel som "den där läkaren", "det där barnet" eller liknande.


          Håller helt med.
          Använder det själv just när kön är okänt men det är inte så ofta. Används det i fel sammanhang blir det bara fånigt.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-05-2015, 11:27
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Huggorm @ 29-05-2015, 10:32) *
          Det låter som korv men anspelar på det manliga könsorganet. Förnamnet är spanska för den kvinnliga motsvarigheten. Är man desperat för folks uppmärksamhet så kan man inte ha några hämningar.


          Nej du då har du fel.

          Wurst är Korv men man säger i Österrike och Södra Tyskland även "das ist Wurst" och då menar man att det inte spelar någon roll. Därför namnet Wurst.

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2015, 11:43
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-05-2015, 12:27) *
          Nej du då har du fel.

          Wurst är Korv men man säger i Österrike och Södra Tyskland även "das ist Wurst" och då menar man att det inte spelar någon roll. Därför namnet Wurst.
          Nja, det är vad hen själv hävdar, men hen hävdar också att hen inte hade någon aning om vad Conchita betyder. Så är det en ren tillfällighet att en dragqueen som vill provocera av misstag råkar ta två namn som kan misstolkas på samma sätt?

          https://www.youtube.com/watch?v=R7gfV8QabMs
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-05-2015, 12:04
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag tittade inte på hela youtubefilmen men jag läste vad det står under filen.

          Wurst betyder inte "dick" på tyska
           
          Citera
          Carl
          Inlägg 31-05-2015, 15:08
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem sedan:
          18-04-2007
          Medlem nr: 9 850




          Fånigt vänster ord no.gif ! Om man känner sig tveksam så finns det andra! utvägar!
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 31-05-2015, 15:17
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Jag håller på att vänja mig vid ordet "hen". Det är lättare för finsktalande, de är vana verkar det som. Det finns sammanhang där "hen" är bra att använda. När det är ointressant vilket kön någon har till exempel.

          Tyvärr får människor ofta en förutfattad mening om någon när de känner till dennes kön (när jag har vant mig skriver jag "hens kön" istället, det är mer personligt). Då behövs mer könsneutrala uttryck.

          Det är inte det minsta fånigt att språket utvecklas, men vi som har pratat i många år behöver tid att vänja oss vid nya ord och uttryck.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Uggi
          Inlägg 31-05-2015, 17:28
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 707
          Medlem sedan:
          08-10-2008
          Medlem nr: 19 305



          Det är inte det minsta fånigt att språket utvecklas, men vi som har pratat i många år behöver tid att vänja oss vid nya ord och uttryck.


          Jag kan hålla med Natur liv, men jag kommer nog inte att använda hen i någon större omfattning, men jag kanske hinner att vänja mig.

          Redigerat av Uggi: 31-05-2015, 17:28


          --------------------



           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-05-2015, 20:28
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vet inte om jag använt det någon gång, kanske vid enstaka tillfällen. Känns mest som om det är genustalibaner som använder det. Det var väl någon donna som skrev en bok och använde enbart hen.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-05-2015, 20:31
          Länk hit: #17


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Löfven använder det ibland. Jag kan tänka mig att det är en stor uppoffring för den gamle svetsaren att ta ett sådant ord i sin mun.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 01-06-2015, 09:45
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag gillar inte ordet hen men måste erkänna att ibland kan det vara bra.

          Men jag skulle aldrig säga " det där barnet", den där människan osv som jubbe föreslår för det låter förnedrande.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-06-2015, 10:24
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Uggi @ 31-05-2015, 18:28) *
          Det är inte det minsta fånigt att språket utvecklas, men vi som har pratat i många år behöver tid att vänja oss vid nya ord och uttryck.
          Jag kan hålla med Natur liv, men jag kommer nog inte att använda hen i någon större omfattning, men jag kanske hinner att vänja mig.

          tummenupp.gif Samma här!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 11-06-2015, 09:08
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem sedan:
          31-07-2005
          Medlem nr: 6 274



          CITAT (Berith @ 29-05-2015, 10:21) *
          Har aldrig använt det och kommer aldrig att göra det. Om jag inte pratar engelska och det handlar om hönor.

          Jag antar att du bara använder ordet "barn" när du pratar engelska och det handlar om lador? wink.gif

          Hon, han, hen.
          Flicka, pojke, barn.
          Mamma, pappa, förälder.

          Jag tycker det är ett utmärkt ord att använda när könet är irrelevant (ponera att jag skriver något om mitt barn och vill slippa "jamen alla vet ju att pojkar/flickor är sådana"), där jag vill anonymisera, i fall med oklar könstillhörighet eller där personen helt enkelt inte vill omnämnas med han eller hon.

          Det är ju inte som att alla andra ord uppstod i Big Bang.


          --------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
           
          Citera

          11 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 15:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon