Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > pelargonjord, kan den vara värd pengarna?
          Eva i Skåne
          Inlägg 09-03-2006, 15:35
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Idag köpte jag en påse Hasselfors pelargonjord, 18l för 49kr.
          Det känns dyrt, men nu förväntar jag mig att mina pelargoner ska bli dubbelt så fina som tidigare år biggrin.gif rolleyes.gif

          Är det motiverat med så många specialsorter? Det fanns även speciell citrusjord bl a.
          Rosjord och rododendronjord har ju funnits i alla tider sleep.gif
          men hur ska det gå för krukodlaren om man ska han massor av sorter?
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-03-2006, 20:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          nja ... efter tre veckor är jorden ganska förbrukad i kruka ... men de kanske har långtidsverkande gödsel i ?
          Jag föredrar neutralare jord och göder själv i stället


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-03-2006, 21:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          Jag har köpt citrus-jorden. Inbillar mig att den skall vara bra.
          I allafall behöver jag inte hålla på att blanda så mycket själv. Tog endast och blandade ut jorden med lite leca.
          Har i vinter haft STORA problem med jorden i krukorna både på Citron trädet och klementin trädet.
          Det har varit alldeles för kompakt och varit för mycket lera i jorden.
          Det har varit väldigt svårt att kunna avgöra hur o när jag har behövt vattna. Tur att jag har en fuktmätare som jag kunnat kolla med, men även den har jag haft problem med att kunna sticka ner i jorden.
          Pelargonerna mina får nog "vanlig" jord i år.......
          Men kanske att jag testar nästa år smile.gif


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 09-03-2006, 21:25
          Länk hit: #4


          Gäster






          CITAT (Hamilton @ 09-03-2006, 21:06)
          Jag har köpt citrus-jorden. Inbillar mig att den skall vara bra.
          I allafall behöver jag inte hålla på att blanda så mycket själv. Tog endast och blandade ut jorden med lite leca.
          Har i vinter haft STORA problem med jorden i krukorna både på Citron trädet och klementin trädet.
          Det har varit alldeles för kompakt och varit för mycket lera i jorden.
          Det har varit väldigt svårt att kunna avgöra hur o när jag har behövt vattna. Tur att jag har en fuktmätare som jag kunnat kolla med, men även den har jag haft problem med att kunna sticka ner i jorden.
          Pelargonerna mina får nog "vanlig" jord i år.......
          Men kanske att jag testar nästa år  :)

          Lånar tråden lite.... fattar lite trögt idag blink.gif..... men var det Hasselfors Citrusjord som ställde till STORA problem för dig el någon annan jord. Går med planer att skaffa en el annan citrusväxt för att se om de trivs i vårt uterum. Så det kan ju vara bra att veta, om jorden alltså.

          /Ewa
           
          Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-03-2006, 21:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem sedan:
          22-04-2004
          Medlem nr: 3 363



          laugh.gif Ursäkta att jag skrev så virrigt wub.gif ........
          Det var pga att jag hadde så stora problem med den "gamla" befintliga jorden. Det var för mycket lera i den.
          Därför blev jag glad när jag såg att det fanns speciell Citrusjord att köpa.
          Och det enda som jag har gjort är att jag blandat ut den nyinköpta speciella citrus-jorden med lecakulor för att få den lite porösare.


          --------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album


           
          Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 11-03-2006, 12:01
          Länk hit: #6


          Gäster






          biggrin.gif Ok vad bra. Virrigt kan det nog bli för oss alla ibland laugh.gif

          /Ewa
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-03-2006, 10:44
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Uschiga mig. Bra plantjord i med grus lecakulor dränage, lite hönsgödsel, lit ebenmjöl kanske lite annat godis med om man får tag i .

          Duger åt de FLESTA växter, ifårn citrus till pelargoner. När man odlar i krukan är det viktigaste med dränage och att vattnet int eblir stillastående och så att jordenitne tapapr formen.

          Det här med specialjord för olika växtslag är till huvuddelen bara nys :-) i krukor ÄR jord för det mesta till för å förankra rötterna, vatten å näring tillförs utifrån.

          Varför skulel det annars gå så bra att odla i hydroponics som itne ens är jord??!!??

          Man kan t o m odla kaktusar i hydroponics. Bra t o m!

          Så spar slantarna :-)


          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Lasse A
          Inlägg 13-03-2006, 13:08
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          14-11-2004
          Medlem nr: 4 723



          Förrförra sommaren prövade jag pelargonjorden. Det var så mycket bark och grova bitar så den ville inte hålla vattnet någe vidare. Fick vattna två gånger om dagen i bland, Speciellt i kombination med lerkruka var det riktigt dåligt.

          Prövat Simontorps-Blomjord nu i en månad, den består av kogödsel och torv som är komposterad i tre år. Den är som riktig skitig och fin jord och den håller vattnet mycket bättre än vanliga hasselfors blomjord som bara torkar ut till en torvkaka på något dygn. Simontorps jord verkar inte bli till en torvkaka när den torkar ut, utan beter sig som "riktig jord". Men det är egentligen för tidigt att uttala sig efter någon månad bara.


          --------------------
          [FONT=Arial]Hej
           
          Citera
          Henrik_
          Inlägg 15-03-2006, 18:50
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem sedan:
          15-03-2006
          Medlem nr: 7 227



          Specialjord behövs inte.
          Gå in på trädgårdsamatörernas hemmsida och leta reda på en artikel om special näring av Tom Eriksson, så förstår ni varför.
          Jag kan garantera att vartenda ord som står där stämmer.
          Jag har haft Tom som Lärare i bla Växtfysiologi och har själv använt mig av hans metod, det fungerar fantastiskt.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-03-2006, 10:32
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Jo jag vet vad Tom säger - men det är en sida av kakan faktiskt. Det finns 'fler läger'.
          Om allt Tom skriver är sant så skulle holländarna aldrig få så mkt skördar som de får med sina specialanpassae närignar och datorstyrda system :-)
          men visst är det tänkvärt.
           
          Citera
          Henrik_
          Inlägg 16-03-2006, 18:05
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem sedan:
          15-03-2006
          Medlem nr: 7 227



          Nja, jag har svårt att se hur det skulle kunna vara någon annan sida av kakan, flera forskare på slu har gjort flera undersökningar och provodlat flera växter och det har visat sig att dom har haft precis samma behov av näringsämnen, så det kan omöjligt vara en tolkningsfråga.
          Men som sagt, jag låter bli att gå vidare med diskussionen nu.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-03-2006, 20:32
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag köpte specialtillverkad pelargonjord (Hasselfors) 50l för en låg summa på jobbet förra året men de måste ha gjort något misstag det året när de blandade ihop jorden för de flesta av mina pelargoner blev inte bra och det blev inte de som stod i växthuset på jobbet heller så man kan nog få bra och dåliga partier jord. Jag tror jag kör med den vanliga Hasselfors krukväxtjorden med små lecakulor i i år den har jag aldrig haft problem med.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          uno
          Inlägg 19-03-2006, 12:23
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 256



          Kogödsel i påse, 5 säckar 100:- Perfekt för pelargonier enligt min erfarenhet. Förr blandade bonnafruarna i stor mängd brunnen koskit i jorden till sina pelargonierna.


          --------------------
          unozon1-2
           
          Citera
          Ullet
          Inlägg 20-03-2006, 09:34
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          04-10-2003
          Medlem nr: 2 397



          I år, när jag planterar ut mina pellisar, ska jag plantera i koskit och se hur det tar sig. Risken är väl att dom får en näringschock o bara får blad, men den risken tar jag. wink.gif Tycker pelargonjord låter som ett bra sätt att få pengar på ett växande intresse för pelargonior jag, men det är jag det. *S*


          --------------------
          Ullet zon5
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 24-03-2006, 14:51
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Köper den blomjord med leca kulor i den är bäst för innekrukorna.
          Till vårens utekrukor köper jag U-jord till pelargoner/ fuchsior och övrigt, så nöjd med den, så det fortsätter jag med.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          mollys_matte
          Inlägg 28-03-2006, 08:53
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem sedan:
          08-01-2005
          Medlem nr: 4 843



          Mårbacka pelargonjorden är väl ny för iår?!
          Förra året hade de en specialjord i 50l som var för pelargon, men det är väl inte exakt samma som den i 18l påsar?

          Har en sån påse ligger hemma i väntan på att jag ska få tid att omplantera.
          Tror nån sa att Pelargon sällskapet rekommenderar den, så tänkte jag lika väl kunde testa.
          Jämförde innehållet med tex p-jord, och det verkar som det är mer blomningsfrämjande ämnen i Pelargon jorden. (jag kan inte såntdär, men min kollega har gått på Alnarp)


          --------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik
           
          Citera
          kristerh
          Inlägg 28-03-2006, 11:35
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem sedan:
          01-04-2004
          Medlem nr: 3 128



          CITAT (Lasse A @ 13-03-2006, 13:08)
          Prövat Simontorps-Blomjord nu i en månad, den består av kogödsel och torv som är komposterad i tre år. Den är som riktig skitig och fin jord och den håller vattnet mycket bättre än vanliga hasselfors blomjord som bara torkar ut till en torvkaka på något dygn. Simontorps jord verkar inte bli till en torvkaka när den torkar ut, utan beter sig som "riktig jord". Men det är egentligen för tidigt att uttala sig efter någon månad bara.

          Tycker oxså Simonstorps blomjord är bra, men den finns inte överallt,
          hittar jag den köper jag upp ett lager.
          krister


          --------------------
          kristerh zon 2-3
           
          Citera
          helle555
          Inlägg 04-04-2006, 15:26
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          04-01-2005
          Medlem nr: 4 828



          pellis jorden är ny för i år och på pelargonsällskapets hemsida så är dom flesta missnöjda med en och förstår inte att dom använder dom son referens, jag är oxå missnöjd med en, sen finns det en annan pellis jord oxå. bara så ni vet
           
          Citera
          Sollan
          Inlägg 04-04-2006, 20:33
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem sedan:
          21-02-2004
          Medlem nr: 2 852



          Har köpt Hassellfors pelargonjord och avråder å det bestämdaste från att köpa den. mad.gif
          Den packar sig och när man vattnar ligger vattnet ovanpå en lång stund innan den förmår tränga ner i jorden.
          Den rekommenderas inte heller av Pelargonförbundet. Däremot står det på påsen att den tagits fram i samarbete med Pelargonförbundet. Näringsinnehållet är formodligen den del man samarbetat om det nu har skett. Vad jag har förstått på diskussionerna om detta är det inget officiellt samarbete.
          Jag har kontaktat Hasselfors om jorden men de har tills vidare valt att inte besvara mitt mail....


          --------------------
          /sollan
           
          Citera
          mollys_matte
          Inlägg 06-04-2006, 10:58
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem sedan:
          08-01-2005
          Medlem nr: 4 843



          Enligt Hasselfors är det samma jord som förra året fanns i 50 l säckar. (kanske funnits längre)
          och de ska inte ha ändrat på den, bara bytt till mindre säckar.

          Har planterat om mina i den nu, får se hur den är. Än verkar den helt ok.
          Ska även försöka prata med våran säljare från Hasselfors, och se vad han säger!


          --------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 05:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon