Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > - Självbevattning -, Jag har tänkt att försöka bygga ett eget bevattningssystem
          Driftqwin
          Inlägg 26-02-2019, 14:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          26-02-2019
          Medlem nr: 88 659



          Hej,

          Jag har en idé om att jag ska försöka bygga ett självbevattningssystem till ett växthus vi har. Växthuset är inte större än 2x8 meter så det är ingen jätteanläggning som behövs.

          Jag har tittat runt lite på vad som finns att köpa men hittar inget som jag riktigt fastnat för, sen gillar jag att bygga och testa själv så vi får se hur det går.

          Tanken är att man ska starta någon form av vattenpump när det är dags att vattna och att sedan hela växthuset vattnas och när det är klart stänger man av pumpen.
          En tanke är ett vattenrör/slang som är installerat runt i växthuset och vattnet sedan droppar ut ur.
          Det behöver inte vara styrt av en timer så att det sätts på och av för sig själv och så.

          Jag är alltså ute efter tips och idéer! Det kanske finns någon här på forumet som har byggt nått liknande?

          Tacksam för hjälp!
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 26-02-2019, 18:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Det svåra här är två saker anser jag:
          1. Bevattningsslangen som ska transportera vattnet ska enbart ha hål där krukorna befinner sig. Accepterar du att det vattnas brevid krukorna och rinner ut på golvet?
          2. Olika växter vill ha olika mycket vatten. Det kan lösas med olika diametrar på hålen alternativt tätare hål på vissa ställen i bevattningsslangen men då måste slangen bytas ut om växtbeståndet ändras. Accepterar du att alla växter får lika mycket vatten?


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Driftqwin
          Inlägg 27-02-2019, 08:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          26-02-2019
          Medlem nr: 88 659



          Många bra frågor där...

          Det är inga krukor i växthuset utan en gång i mitten och jord på sidorna så att vattnet inte riktigt kommer där det ska är inte hela världen.

          Jag är ganska grön på allt vad odling är så har inte koll på hur mycket vatten olika saker behöver. Vi odlar mest grönsaker och detta kommer vara andra året vi odlar i växthus.

          Men problemet som du nämner med olika mycket vatten skulle säkert gå att lösa med olika dimension på hål.

          Vad tror du skulle vara bra att använda för rör/slang?
          Kanske finns det några bra spridare eller dylikt att köpa som man kan koppla på sin egen anläggning?

          Att jag kan få bygga om anläggningen till nästa år är absolut inget problem, det tar jag nästa för givet eftersom att man kommer på nya och förhoppningsvis bättre lösningar.



           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 27-02-2019, 08:33
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Köp en billig trädgårdsslang av den längd som behövs. Plugga igen slangen i ena änden och koppla den andra till kranen/pumpen. Börja med att borra några hål längs hela slangens längd, koppla på vattnet och kontrollera att det kommer vatten ur samtliga hål. Fortsätt borra fler (kanske mindre eller större) tills du tycket vattenmängden är bra.


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Zixten
          Inlägg 27-02-2019, 09:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem sedan:
          18-02-2012
          Medlem nr: 75 500



          Detta är annars en enkel lösning, går dock inte att styra mängden vatten till olika delar av växthuset, på annat sätt än att man kanske kan dra ett extra varv runt de plantor man vill ha extra vatten till...

          https://www.byggmax.se/fuktslang-15-m-hortu...ASABEgLcBPD_BwE

          Redigerat av Zixten: 27-02-2019, 09:07
           
          Citera
          Driftqwin
          Inlägg 27-02-2019, 09:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          26-02-2019
          Medlem nr: 88 659



          Tack för svaren. Jag ska testa med en gammal slang jag har liggandes och borra lite hål i den så får vi se hur det blir.

          Fuktslangen ser ju heller inte så dum ut, och det går ju koppla flera efter varandra om man känner att man behöver längre än 15m.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon