Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vårskydda rosor?, granris
          Anki V
          Inlägg 09-03-2007, 21:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Tidigt i morgon bär det iväg till sommar stugan och att pulsa 300m i djup snö för att komma fram till rosorna sweatingbullets.gif Det är väl hög tid, meterologerna spår sol och upp emot 8 varmgrader?
          Granriset höggs som tur var på senhösten innan snön kom och lades upp under tak.

          Det är ju första gången för mig så jag funderar på om det är något man bör undvika? Kan man göra några fel? g.gif

          Jag förmodar att man inte ska lägga på några tjocka lager med granris utan bara täcka lätt, att en ruska per ros räcker (eller?).

          /Anki



          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 09-03-2007, 22:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Tog dom grenar jag fick från vår julgran, ja det blev inte så mycket. Skjut ner grenarna i snön och skugga inte allt för tätt. Tycker att barren ramlar av ganska tidigt, tycker kanske att väv man slänger över är bättre, men huvudsaken är att rosorna hålls tillbaka lite och inte börjar växa för tidigt i vårsolen. Du ser säkert vad som är lagom på varje ros.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-03-2007, 22:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          beror kankse var man bor , men jag skyddar inte mina . men juteväv heter det så?? är ju bra att skydda eller nåt lager granris över rosen . man ska ju täcka så dom inte börjar växa och det blir frost och rosen skadas . men där jag bor blir det inga -10c längre som kommer skada rosen, lätt vår frost klara dom fast dom har börjat växa . men jag vet ju inte hur det är i övriga delar av landet . men juteväv eller nåt sånt funkar . iför sig har ju en av mina roser alla bladen kvar sen i somras så det skyddar väl en del mot solen eller nåt . men rosen ska ju även ha det svalare å skydd mot solen så den inte börjar växa för tidigt . man kankse skyddar rosen ifrån annat med på våren

          CITAT (Kajsa @ 09-03-2007, 22:23) *
          Tog dom grenar jag fick från vår julgran, ja det blev inte så mycket. Skjut ner grenarna i snön och skugga inte allt för tätt. Tycker att barren ramlar av ganska tidigt, tycker kanske att väv man slänger över är bättre, men huvudsaken är att rosorna hålls tillbaka lite och inte börjar växa för tidigt i vårsolen. Du ser säkert vad som är lagom på varje ros.


          oj vi skrev samtidigt så inte ditt inlägg wub.gif blushing.gif
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 09-03-2007, 22:47
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Tack för svaren både Kajsa och flaxss thanks.gif

          Det känns som jag tänkt rätt ang. granruskorna. Juteväv/skuggväv går bort eftersom jag inte kan vira in de små 1:åriga pinnarna i väv ohmy.gif och skulle jag lägga väv över så känns det som om jag skulle behöva lufta lite då och då. Jag bor 10 mil från rosorna så det är inget alternativ.

          För 6-7 år sedan slog alla odlares mardröm in här uppe. fear.gif Efter en ganska lång tids vår så slog kylan till och den 12 maj var det 14 grader kallt. Det är sådant vi här uppe är rädda för! Tack och lov ägde jag inga rosor då laugh.gif
          /Anki



          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-03-2007, 10:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Nu har du väl redan åkt ... men du kan sticka ner ruskorna i snön -det är solen de ska skyydas mot .. mot kyla o vind hjälper de bara en del -men lägger man för tjocka täta lager blir det sorkbon o mögel


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 11-03-2007, 16:10
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Jaha, då är jag tillbaka då....... De rosor som syntes ovanför snön fick någon granruska nerstoppad vid sig. Men..........de flesta syntes inte ens det var aldeles för mycket snö kvar så det känns nästan lite ogjort giggle.gif

          Jag menade inte att jag skulle skydda med granris mot kyla innocent.gif även om jag kanske skrev så unsure.gif Jag tänkte nog mer på att försöka hålla rosorna i vintervila så länge som det är risk för hård kyla

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 11-03-2007, 16:10
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Jaha, då är jag tillbaka då....... De rosor som syntes ovanför snön fick någon granruska nerstoppad vid sig. Men..........de flesta syntes inte ens det var aldeles för mycket snö kvar så det känns nästan lite ogjort giggle.gif

          Jag menade inte att jag skulle skydda med granris mot kyla innocent.gif även om jag kanske skrev så unsure.gif Jag tänkte nog mer på att försöka hålla rosorna i vintervila så länge som det är risk för hård kyla

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 11-03-2007, 16:50
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Har gått rosrunda idag och lyft lite på granruskorna och därunder var det så grönt och fint, så visst gör det nytta Anki.
          Kikade även lite under rosorna som är insnurrade i väv, div. klenisar och dessa var helt gröna under, hela grenarna, snurrar in dom flera varv, det gör susen, Alchymist skulle jag troligen inte få blommor på annars ( blommar på gammal ved )
          Så våra vedermödor är inte förgäves. smile.gif


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 11-03-2007, 17:21
          Länk hit: #9


          Gäster






          Jag tog också grenarna från julgranen som stått ute. En rätt stor gran så det räckte till 25-tal rosor.
          Blev lite bråttom för vi hade rätt mycket snö alldeles nyss tycker jag och nu är den nästan helt borta.
          Det kände verkligen vårlikt ute med fågelsång och sol cool.gif
          I veckan ska jag sätta upp lite grön väv framför några favoritrosor som jag envisas att ha i en söderväggsrabatt vid uteplatsen.
          Snöberget jag hade där har försvunnit. Inget toppenläge för 'The Pilgrim' men det fungerade bra med väven förra året. shy.gif

          /Ewa
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 11-03-2007, 17:36
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Väven är så bra, Flammentanz var full av gröna skott i Januari, det var hel galet.

          Extra lurigt med rosor som blommar på gammal ved, vi får se hur det bli här bakom ?
          Dubbla lager, hoppas den slår ut som vanligt.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          stina
          Inlägg 11-03-2007, 18:41
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 26



          Oj vad pyssliga ni är! unsure.gif Jag har aldrig någonsin täckt någon av mina 150 rosor, men jag har iofs inte så känsliga sorter kanske... Zon 2-3 ligger tomten i.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-03-2007, 19:04
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Du befinner dig nog Stina i den del av Sverige som sällan har tjäle -där går också gränsen för huruvida man måste täcka sina rosor eller inte
          fast jag vet de som täcker känsliga klättrare även i Helsingborg ..hård uttorkande vind är ju inte heller bra

          Redigerat av kerstin z5-6: 11-03-2007, 19:05


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-03-2007, 20:09
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag gör inget med mina roser heller . men dock så bor jag milt ( zon 1,5 zon 2 )
           
          Citera
          stina
          Inlägg 12-03-2007, 08:45
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 26



          Det är nog snarare egoism hos mej som gör att jag inte täcker mina rosor. Jag orkar helt enkelt inte hålla på och dutta med mina växter. Hade jag bott där rosorna är hade det varit annorlunda tror jag. Det som inte överlever vintern har icke i min trädgård att göra är nog mer min devis. sleep.gif Köper iofs inte så klena rosor för jag vill ju inte vara någon rosmördare med vilje - dom klenaste jag har är mina Fairyrosor och dom gör det ju inte så mycket om det fryser ner på, dom kommer ju tillbaka som raketer ändå under sommaren....
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 05:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon