Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför tappade min ros sina knoppar? Hur undviker jag det?
          klaraterese
          Inlägg 17-02-2017, 12:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          09-02-2016
          Medlem nr: 83 034



          Hej!

          I maj 2015 flyttade jag till mitt hus och den sommaren blommade vad jag tror är Astrid Lindgren så otroligt vackert i en rabatt. Det är flera buskar och de blommade i många veckor under sommaren. Förra året vissnade/svartnade många knoppar och föll av, rosen var sig inte alls lik och jag var otroligt besviken! Jag har också för mig att bladen var angripna och fick hål i, men jag är inte helt säker.

          Jag beskar och gödslade rosorna förra året, mer gjorde jag inte. Jag kan ingenting om rosor och jag vet inte hur de tidigare ägarna skötte om rosorna så därför jag kan inte jämföra skötseln.

          Vad kan det vara som gjorde att knopparna föll av? Skadedjur? Brist på näring eller vatten?

          Så tacksam för er experthjälp!


          Astrid Lindgren 2015



          Redigerat av klaraterese: 17-02-2017, 12:25
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 17-02-2017, 21:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276



          Att toppskott böjer sig och vissnar, blir bruna kan vara Rosenskottstekeln den kryper in i skotten och lägger ägg, larven äter sig sedan nedåt, man får nypa av allt man kan, svart 5-6 mm. Har aldrig haft något gift för det. Brukar komma i juni när första floret är på ggn.

          Här en bild jag tagit

          Att rosor får hål i blad är inget ovanligt

          Kan vara Rosenbladsstekel eller Gul borsthornstekel, dom brukar synas, samma här man får plocka det man ser, brukar inte bli något större problem.

          Dina rosor ser frodiga ut, ser inte ut att lida av torka eller för lite gödning. Titta lite närmare på rosorna i vår och sommar så får du se om det kan vara något av det jag funderar på.
          Titta i mitt album " Sjuka rosor " där finns annat du kan kolla på
          Bilderna är från mina rosor


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 11:42
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon