Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur mycket är mycket kväve?, I procent / NPK
          Bogenosa
          Inlägg 27-07-2019, 20:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-07-2019
          Medlem nr: 89 706



          Hej!

          Jag har förstått att man ska ta det lugnt med kväve-gödsel efter midsommar till perenner etc.
          Vad jag dock inte riktigt förstår är var gränsen går till vad som räknas som mycket kväve?
          Konstgödsel med NPK på t.ex. 21-4-7 är väl för mycket, men var ungefär går gränsen?

          Kan man t.ex. vattna perenner med gödselvatten av nässlor eller pelleterad hönsgödsel efter midsommar utan att det "stör" växten?

          Frågorna kanske är korkade, men jag är ny i odlingsvärlden så jag hoppas ni har överseende med mig smile.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-07-2019, 22:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Perenner behöver ganska lite gödning det räcker att ge en giva gödning på våren ofta klarar de att inte få gödning varje år med så det är onödigt ge gödning efter midsommar. Regeln är att det du tar bort från marken i form av vissna blommor, grönsaker, frukter ersätter man med gödning och man brukar "skörda" mycket lite från perenner jämfört med ex. i grönsakslandet där man tar bort saker hela tiden och då måste göda lite mer och oftare


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-07-2019, 16:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag gödslar aldrig efter midsommar, träd, buskar och perenner skall börja förbereda sig för invintringen, inte sätta igång att växa, de behöver ingen gödsel längre. Det är på våren när de börjar växa som gödsel behövs.

          Med ettåriga växter, grönsaker t.ex. kan man säkert fortsätta att gödsla, de tas ju ändå upp innan vintern.
           
          Citera
          Bogenosa
          Inlägg 28-07-2019, 22:05
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          15-07-2019
          Medlem nr: 89 706



          Tack för svaren!

          Ok, bara lite gödsel till perenner och endast på våren smile.gif Vad skulle ni säga vara en bra NPK-procent att använda när man gödslar dem på våren (beror ju på växten antar jag, men finns det någon generell rekommendation?)?

          Redigerat av Bogenosa: 28-07-2019, 22:06
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-07-2019, 22:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ta nått som ska passar för blommande växter de ska ju vara avvägda att passa de flesta blommor.Själv använder inte sånt till mina perenner dock det försurar marken på sikt och ger inga mullämnen jag ger mest bara sånt som kompost, gräsklipp och bokashijord det ger allt växterna vill ha även nyttiga bakterier mm.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          alantäpple
          Inlägg 09-06-2020, 17:45
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem sedan:
          21-05-2020
          Medlem nr: 91 671



          CITAT (Bogenosa @ 27-07-2019, 21:42) *
          Hej!


          Konstgödsel med NPK på t.ex. 21-4-7 är väl för mycket, men var ungefär går gränsen?


          21-4-7 är främst avsedd för gräs. Använd istället exempelvis 11-5-18. Lämplig för de flesta växter i trädgården.

          6 gram kväve per kvadratmeter brukar vara en lämplig kvävegiva. Alltså 55 gram 11-5-18 per kvadratmeter.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon