Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > iordningställande av vårat första växthus
          tomat tobbe
          Inlägg 05-03-2017, 14:07
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          05-03-2017
          Medlem nr: 85 102



          Hej allihop, jag är ny här och har tidigare läst massor på forumet för lite tips och råd, men nu hittar jag inte det jag söker.

          Jag och min sambo har köpt ett 24kvm växthus nu och även Hydromats droppbevattning att ha inuti det.

          Men nu funderar vi lite på hur vi ska göra med vattenförsörjningen till det. Måste man gräva ner PEM slang eller kan man ta en vanlig trädgårdsslang i t ex ett kabelrör? Tål en vanlig slang att stå under tryck en hel säsong?

          Tacksam för svar // Tomat Tobbe
           
          Citera
          ralekk
          Inlägg 06-03-2017, 15:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          07-08-2012
          Medlem nr: 76 795



          Det beror helt på vilket tryck du har och vilken kvalite på slangen. Jag gick en säsong igenom 2-3 billiga slangar från jula, sen krävde jag pengarna tillbaka och köpte en dyrare slang. Den har hållit bra sedan dess.

          Men jag kör med droppslangar som jag kör från egen pump så trycket är inte så högt. Men annars finns det ju tunnare pem slang, jag brukar köra sådana fast med gardenakopplingar jag har det i mitt andra växthus och det funkar jättebra. Kostar inte så mycket mer än en bra vattenslang av god kvalite. Och den kan man ju bara lägga ner under grässvålet om man vill dra den längre sträckor.

          Om jag skulle ha tryck i den hela sommaren skulle jag nog ta tunnare pemslang eftersom prisskillnaden inte är så hög. Men till tunneln och trädgårdslandet där jag flyttar om dagligen där kör jag med vanlig slang av bättre kvalite.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 20:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon