Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förslag på gårdsnamn!, Hjälp med förslag på gårdsnamn.
          Alexander Grundk...
          Inlägg 01-10-2018, 08:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          01-10-2018
          Medlem nr: 88 283



          Tjo!

          Jag och min man har lite svårt att komma på ett namn att kalla vård gård. Vi vill gärna ha ett sådant, men det e ju sjukt svårt :S

          Vi bor omgivna av bokskogar på en bergssluttning med väldigt kuperad tomt. Vår plan är att ha bikupor, och framförallt odla ätbara växter av alla möjliga slag. Våran gård fokuserar på att ha växter som främjar bin, humlor och insekter i allmänhet.

          Men namnet, det e så svårt!! Kom gärna med förlsag!

          //Alex
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 01-10-2018, 17:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Humlegården
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-10-2018, 18:46
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Gården måste ju ha hetat något tidigare? Mycket roligare att återfinna ett gammalt bortglömt gårdsnamn, vissa är uppåt 2000 år gamla och de flesta är åtminstone 800-1000år. Annars kan man tänka sig "Bokelyckan" om det är en glänta i bokskogen eller "Alekseröd" om du röjt bort skogen för att skapa en gård
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 02-10-2018, 13:47
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          En annan aspekt är att man måste ha godkännande av grannarna, så det inte skapar osämja i grannskapet. Man kan inte ändra namnet så där bara upp och ner speciellt om
          det redan finns ett gårdsnamn. Kolla upp med Lantmäteriet (heter kanske något annat nu) om vilka regler som gäller, om det går att ändra namnet. Sen finns ofta ett gårdsnamn i folkmun som kompletterar det namn som finns i fastighetsbeteckningen, men att sätta upp vägskyltar med det namnet blir nog svårt att få godkänt.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-10-2018, 14:20
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har svårt att tro att grannarna skulle ha något med saken att göra. Möjligen Lantmäteriet eller kommunen. Fast att leta efter ett äldre namn skulle vara en bra ide.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 02-10-2018, 17:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag har en bekant, som jobbat på Lantmäteriet i många år, och det förekommer att det uppstår osämja pga namnbyte. Jag kan gå till mig själv för att vidimera det. Vår slutdel av byn, där jag växte upp består av tre gårdar och alla tre hade Målen i sina namn. Mellangården var Stocks i Målen i allmänt tal. Ägaren dog och änkan sålde gården, där boningshuset med tomt styckades av. De nya ägarna gav den ett eget namn "Elinsbo" och en stor träskylt med namnet sattes upp. Varje gång jag åkte förbi störde jag mig på namnet, då det inte fanns någon koppling till gårdens historia, samma sak för mina syskon och den andra gårdens boende. För några år sedan såldes fastigheten till andra ägare och de tog ner skylten och jag kände en lättnadens suck, då "eländet" togs bort. Mitt råd är därför att ta kontakt med grannar och närboende, innan ett namnbyte görs.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-10-2018, 20:22
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nu var det ju inte frågan om ett utbyte av ett inarbetat namn utan en ny namngivning. Tydligen också en ganska avsides belägen gård utan bekäftiga grannar som lägger näsan i blöt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 02-10-2018, 22:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Kanske trådskaparen kan ge lite mer uttömmande information hur de tänkt sig.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-10-2018, 05:16
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2018, 21:22) *
          Nu var det ju inte frågan om ett utbyte av ett inarbetat namn utan en ny namngivning. Tydligen också en ganska avsides belägen gård utan bekäftiga grannar som lägger näsan i blöt.
          Det finns inga nya gårdar i Sverige, åtminstone inte i södra delen av landet. Varje centimeter land har tillhört någon gård förut. Och är det tillräckligt god jord för att odla på har det säkert legat ett torp där förut, och då har det funnits ett namn.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-10-2018, 20:23
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Många torp hade bara ett nummer, men någon form av beteckning måste det funnits. Fastighetsbeteckning t.ex.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 03-10-2018, 21:40
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Huggorm @ 03-10-2018, 06:16) *
          Det finns inga nya gårdar i Sverige, åtminstone inte i södra delen av landet. Varje centimeter land har tillhört någon gård förut. Och är det tillräckligt god jord för att odla på har det säkert legat ett torp där förut, och då har det funnits ett namn.

          Men många fastigheter består av flera gårdar som före sammanslagningen haft ett namn, dessutom kan det finnas torp på de olika fastigheterna. Sen kan ett gammalt gårdsnamn finnas kvar på kartor, trots att det skett en hopslagning och en ny fastighetsbeteckning upprättats. Sen har man inte lov att sätta upp vägskyltar hur som helst, om namnet inte finns registrerat i fastighetslängden. Så jag rekommenderar trådskaparen att först ta kontakt med Lantmäteriet och efterhör vilka lagar och regler som gäller vid gårdsnamn.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 08:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon