Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lionel Messi skattefuskar
          Bengalow
          Inlägg 22-06-2013, 14:01
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          En av fotbollsvärldens bäste spelare, Lionel Messi från Argentina, som spelar i Barcelona, och tillika en av de bäst betalda, anklagas för skattefusk. Han har placerat inkomster från reklam i "skatteparadis" i Uruguay och Belize. Han har tjänat 272 miljoner, enligt Aftonbladet, och satte undan 35 mille "svart". Hur jäkla närig får man vara? För mig verkar det vara det mest usla av allt, när en som har så gott om pengar också skall skattefiffla - dvs anse sig för god att betala till det allmänna. Han hinner säkert inte göra av med alla pengar innan döddagar ändå. Fy tusan så lågt han ligger i mitt anseende nu! Om han så kysst mina fötter, så hade jag sparkat till aset!
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 22-06-2013, 14:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Bengalow @ 22-06-2013, 15:01) *
          En av fotbollsvärldens bäste spelare, Lionel Messi från Argentina, som spelar i Barcelona, och tillika en av de bäst betalda, anklagas för skattefusk. Han har placerat inkomster från reklam i "skatteparadis" i Uruguay och Belize. Han har tjänat 272 miljoner, enligt Aftonbladet, och satte undan 35 mille "svart". Hur jäkla närig får man vara? För mig verkar det vara det mest usla av allt, när en som har så gott om pengar också skall skattefiffla - dvs anse sig för god att betala till det allmänna. Han hinner säkert inte göra av med alla pengar innan döddagar ändå. Fy tusan så lågt han ligger i mitt anseende nu! Om han så kysst mina fötter, så hade jag sparkat till aset!


          Bengalow nu får t.o.m. jag hålla med dig. Men jag gillar inte skattefuskare... Ärligheten är väldigt viktig för mig
          Men än så länge är han inte dömd

          Elisabeth
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 22-06-2013, 15:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Är det inte nästan alltid så - vi som inget har har ju inget att fuska bort....


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Rosrup
          Inlägg 22-06-2013, 15:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem sedan:
          06-10-2011
          Medlem nr: 75 127



          CITAT (Anki på Öland @ 22-06-2013, 16:18) *
          Är det inte nästan alltid så - vi som inget har har ju inget att fuska bort....


          Precis smile.gif
          Ge mig chansen så fuskar jag bort hela min skatt smile.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-06-2013, 15:53
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Desto mer man tjänar, desto större andel går ju bort i skatt. Jag skulle gissa att han får betala långt över 50% på de där 271 miljonerna och det svider förstås. Men nu är reglerna sådana, de är satta av demokratiskt valda politiker och skall därmed följas.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-06-2013, 16:34
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Visst, Huggorm, gissa på du! I verkligheten har du inte en aning om hur hög skatteprocent han betalar. Har dom 50 % skatt i Spanien, så må det vara! Jag tror det inte, men det blir likafullt en bra slant över. Skulle du kunna göra slut på 136 miljoner på resten av ditt liv? Jag är inte avumdsjuk ett jäkla dugg, men rättvisa, d.v.s. betala efter förmåga är ett rättesnöre för mig. När man då skarttefuskar, så visar det bara vilken usel människa man är...
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 22-06-2013, 17:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          CITAT (Bengalow @ 22-06-2013, 17:34)
          1645743[/url]']
          Visst, Huggorm, gissa på du! I verkligheten har du inte en aning om hur hög skatteprocent han betalar. Har dom 50 % skatt i Spanien, så må det vara! Jag tror det inte, men det blir likafullt en bra slant över. Skulle du kunna göra slut på 136 miljoner på resten av ditt liv? Jag är inte avumdsjuk ett jäkla dugg, men rättvisa, d.v.s. betala efter förmåga är ett rättesnöre för mig. När man då skarttefuskar, så visar det bara vilken usel människa man är...


          Jo, det luktar avundsjuka grande! Varför annars bry sig om vad en utomeuropeisk fotbollsspelare gör med sina inkomster? Ingen här i Sverige lär ha någon glädja av hans skatt i ngt annat land.
          För övrigt, hur var det nu på den tiden det inte fanns beloppsgränser för avdrag? TSKanske inte gjorde några obskyra avdrag men stora flertalet gjorde nog allt de kunde för att minska skatten.Inte kallades det att skattefusks inte.


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          gnon49
          Inlägg 22-06-2013, 17:59
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem sedan:
          19-07-2008
          Medlem nr: 17 660



          Tror att gränsen mellan skatteplanering och skattefusk är väldigt suddig. Men gömma undan inkomster är def. skattefusk. Men alla större företag har ju avancerad skatteplanering på sitt schema. Ju större inkomster man har desto lättare är det att skatteplanera skulle jag tro.


          --------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

          Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-06-2013, 18:06
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Bee, du har ett dåligt luktsinne! När människor ser upp till idoler, och ser att dom skattefuskar, så ger det dåliga signaler. Nu är det också så, att han har skattefuskat för inkomster i Spanien, och så pass lojal är jag, att det landet behöver alla sina inkomster. Och du Bee, om så människan är från Malaysia, så är det lika förbannat ruttaet, att lura sina medmänniskor. Att du bara kan hålla med om att det är rätt sätter dig ju i samma sits. Skattefuskare är en andra klassens männikor. TVI!
          Beträffande "gamla tider" och avdrag, så vill jag inte minnas att man gjorde så stora avdrag - det var väl resa till och från jobb som gällde, men du kanske har fiffigare förslag? Det var inte skattefusk, som du säger, men vad denne man har gjort är att undanhålla en massa miljoner från redovisning. Men om du är av den meningen, att det är fullt lagligt, så varsågod, men betala tillbaka alla dina bidrag du fått hitintills, bl.a. i form av fri utbildning, barmbidrag, läkarvård m.m. Man skall inte kasta sten när man sitter i glashus!

          Redigerat av Bengalow: 22-06-2013, 18:07
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-06-2013, 18:08
          Länk hit: #10


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Bengalow @ 22-06-2013, 17:34) *
          Skulle du kunna göra slut på 136 miljoner på resten av ditt liv?

          Det hade jag fixat idag. Några rejäla skogsfastigheter så är man där.
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 22-06-2013, 18:32
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Bengalow, tack för din fina analys av mig. Vill bara kontra med att i mina trakter var förr ditt nick (uttalsmässigt) inte heller så himla fint wink.gif biggrin.gif !


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-06-2013, 18:52
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag har aldrig försökt framställa mig förmer än andra, så du får gärna sätta det öknamnet på mig - det struntar jag i. Det säger mer om dig än om mig, eftersom du redan karaktäriserat mig, utan att känna mig.
          Är du en sådan, som tycker att det är OK att smita undan skatt på olovligt sätt? Ditt sätt att uttrycka dig visar på det...

           
          Citera
          Bee
          Inlägg 22-06-2013, 19:36
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Mitt enkla svar är att jag bryr mig inte egentligen om hur enskilda människor trixar med sina skatter. Jag har min egen ekonomi att bry mig om. Jag har aldrig varit i närheten av att kunna trixa och kommer aldrig att kunna.
          Kan iofs tycka att ryssar gott kunde köpa vårt svenska personnummersystem och därmed vårt unika sätt att sätta fingret i ögat på folk när det gäller skatteinbetalningar. Samma sak med greker. Där tycker man ju att det är bättre att gå ut på gator och torg och protestera än att betala skatt. Vad tycker du om det?
          Nej, lev och låt leva, det är min melodi. Sangvinisk hållning sa en gång en chef till mig. Och?



          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-06-2013, 20:21
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Att vara sangvinistisk är att vara hoppfull, nästan likvärdigt med drömmare - utan verklighetsförankring. Är du det? Du skiter i om omgivningen uppfyller de lagar som reglerar vårt liv. Om folk kör i 110 där det är 50, om folk gör inbrott hos grannen så berörs du inte, om folk undandrar hundratals miljoner i intäkter, så rör det inte dig - nåväl i Spanien...men du får indirekt vara med att betala Spaniens statsskuld via EU. Kommer det dig närmare nu? Bryr du dig lite mer? Att vara sangvinist innebär inte att skita i folk runtomkring - tvärtom! Att bry sig om, och hoppas att allt blir bättre om t.ex. folk betalar skatt på sina inkomster, istället för att smita undan och luras- Fy och tvi

          Beträffande Grekland, så tror jag att jag skulle kunna skriva en bok om deras situation. Jag har besökt Grekland sedan 1962, pratar grekiska, och är väl insatt i deras problematik. Är det något du vill veta, utan att ha läst in något i Expressen? Vad vet du om grekerna och deras samhällssystem?

          Redigerat av Bengalow: 22-06-2013, 20:26
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 22-06-2013, 21:24
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Många som tjänar pengar svart bland alla oavsett var på stegen i samhället du är .Vet många bilmekaniker målare och snickare som jobbar svart det vill säga utför tjänster utan kvitto !och stoppar pengarna direkt i fickan ,likaså grävmaskinister osv. Har man ett företag som är medelstort med tex 10 anställda där du bygger maskiner för millioner där kan man inte komma undan med en krona därför att beställaren kräver kvitto på vart enda dugg för att i sin tur kunna göra sina avdrag .Finns många så kallat Svensson som tjänar svarta pengar !
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-06-2013, 21:32
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Varför skriver du det här Motti? Varför går du inte till Skatteverket med dina uppgifter, så kanske vi får lite lägre skatt allesamman! Fuskare är ett skit för hela samhället. Snyltare kallas det, oavsett var på "stegen" de befinner sig. Grekland hade ett system som fungerade, där alla var beredda att betala extra "vid sidan om", men när man kom med i EU så var det systemet diskvalificerat, och hela samhället bröts itu. Så vill vi väl inte ha det här?
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 22-06-2013, 21:52
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Men lägg ner ! alla vet väl hur det fungerar med jobbyte och svarta pengar naughty.gif Vet precis hur Snickare Målare Elecktriker Bilmekaniker Rörmockare tjänar lite vid sidan av utan att skatta för det .För i tiden fick man byta tjänster helt legalt i dag är det straffbart tyvär ! Sensmoralen är väl att alla så kallat "svartapengar "ger dig inte ett poäng i pension ,något att tänka på ! Personligen tycker jag det är skit att vi som vänner bekanta inte har laglig rätt att byta tjänster med varandra . thumbdown.gif
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 22-06-2013, 22:11
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Jag är mest förvånad över att någon vill betala honom alla dessa miljoner, för vad??? Han är säkert bra på fotboll men vad hjälper det Spaniens BNP? Idrottare och artister lever mkt på sponsring men kan de ge bort så många miljoner för att avlöna "underhållare" så kan väl bolagen ge lika mkt i skatt med till välfärden.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-06-2013, 22:20
          Länk hit: #19


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          De svarta pengarna behövs för att Sverige skall gå runt, men fotbollspelande är inte ett av de behövliga yrkena.
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 22-06-2013, 22:27
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Huggorm @ 22-06-2013, 23:20) *
          De svarta pengarna behövs för att Sverige skall gå runt, men fotbollspelande är inte ett av de behövliga yrkena.

          Jag blir bekymrad när folk tycker det är ok att fotbollsspelare tjänar 20,miljoner men lärare knappt kan få en ingångslön på 23,000kr i alla kommuner.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon