Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Röta i potatisen, Brun ring i potatis
          Annika i Korshol...
          Inlägg 12-12-2002, 14:23
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 181



          Jag har upptäckt att vissa potatisar har en brun ring eller skiva i sig. Man kan skala bort den utan problem. Den smakar inte illa och den verkar inte sprida sig till andra potatisar (direkt i alla fall). På utsidan syns inte mycket men detta bruna fanns redan i höstas. Det var samma sak i fjol. Potatisen kan inte ha lidit av torka eftersom det regnade rikligt i fjol, med samma resultat. Vet inte vilken sort det är men kanske Matilda.

          Vad är det för något? Är det farligt? Går det att undvika och hur undviker jag det i fortsättningen i så fall? Finns det i jorden eller sprids det med sättpotatis?
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 12-12-2002, 14:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Det var mycket bra förhållanden för potatisröta i somras, Här finns det bilder på olika potatissjukdomar och information om dem.

          http://www.smak.se/sosindex.htm
           
          Citera
          ulf ryberg
          Inlägg 15-12-2002, 11:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 57



          Som du beskriver det tror jag det är kärlringsmissfärgning. Den ska visst främst bero på blastdödning under torra och varma förhållanden. Jag har också noterat att i enstaka knölar så är det mot naveländen en svag missfärg av kärlringen i årets skörd av just Matilda. Och det har ju onekligen varit ett torrt och varmt år i södra Lappland. Men jag använde ingen blastdödningsmetod utan blasten fick vissna ner.

          Alternativet är ljus eller mörk ringröta men då ska du kunna finna en glasig zon (hos mörk ringröta) runt en ljus-brunaktig missfärgning i kärlringen. Om du snittar knölen så tränger det fram en vit eller varaktig vätska. Smittan är utsädesbunden men den lever inte kvar i jorden vad jag vet. Sjukdomen orsakas av bakterier. För att bli av med den så krävs nogrann rengöring och desinfektion av förvaringsutrymmen och maskiner. För ringröta finns det anmälningsplikt till växtskyddsmyndighet.


          --------------------
          uffe
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-12-2002, 11:39
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Bakteriesjukdomar/svampsjukdomar brukar kunna finnas kvar i marken om man lämnar kvar knölar +spar man eget utsäde så kan det finnas smitta i den.

          Har man problem med sjukdomar är det bra att enbart sätta statsplomberat utsäde + inte glömma växtföljden. Potatis bör inte odlas på samma plats år efter år.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Annika i Korshol...
          Inlägg 20-12-2002, 08:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 181



          Hej!

          Tack!
          Började också fundera på kärlringsmissfärgning men hur undviker jag den i fortsättningen. Blasten dör bort av sig själv. Borde jag alltså vattna potatislandet? Eller slå av blasten innan den vissnar själv? Jag brukar byta plats på grönsakslandet och potatislandet varje år. Skulle jag slippa detta om jag köpte godkännt utsäde?

          Ringrötan uteslöt jag för potatisen har ingen glasig zon och så kommer det inte ut någon vitaktig vätska heller.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-12-2002, 09:25
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om du har problem varje år trots byte av växtplats så är det mycket möjligt att det är något som följer med sättpotatisen. Prova med att köpa nytt friskt utsäde nästa år.

          Om man behöver vattna beror på vädret, är det varma och torra somrar så kan man behöva vattna potatisen. +Brukar du få skorv på potatisen så kan det innebära att det varit lite för torrt i marken när knölarna bildades (skorv kan också orsakas av för högt pH).

          Svårt att ge råd om blasten när man inte vet vad det är som orsakar vissnandet, är det bladmögel så bör man gärna ta bort blasten när den börjar visa symptom.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 01:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon