Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kulle, Att göra en kulle
          Letty
          Inlägg 08-07-2003, 20:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem sedan:
          08-07-2003
          Medlem nr: 1 870



          Att göra ett stenparti känns så hårt. Istället tänkte vi ta stenarna i botten och fylla på med överbliven jord uppe på.
          Där hade vi tänkt bygga platåer med natursten och runt detta skall ängsblommor få växa.
          Men nu är frågan - tror ni att detta är genomförbart? Kullen skulle bli ganska skarp och svängd som ett C.

          letty@home.se
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 09-07-2003, 10:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hej,

          Det blir bra så, se bara till att det inte är lera du fyller på med.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-07-2003, 00:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har just gjort ett stenparti där stenarna inte syns mycket och sedan kommer att döljas än mer när plantorna brett ut sig. Partiet kom till när vi höjde stigtrappan upp till huset och det skapades ett stort "hål" vid sidan om naturtrappen. Eftersom trappen är i natursten ville jag inte ha mycket synlig sten i det starkt sluttande stenpartiet.

          Läget är sydväst och gassande sol hela dagen. I nederkant har stenpartiet ett djup på en meter och där växer nu solkrävande rosor. I ovankant endast 15 cm jord där lewisior, timjan m fl satts.

          Gömt i slänten är murar och "rundlar" som i sig stagats nedåt mot en inåtlutande naturstensmur. Översta lagren jord består av mycket gräs, löv och ovanpå ett par cm sand. Vanligt i stenpartier är att jorden bakar sig samman som kakor som inte tar emot vatten, men min "ytbehandling" brukar råda bot på detta.

          Ett stenparti brukar alltid sätta sig. För att slippa vänta ett år på att plantera har jag satt växterna på små kullar så att jag kan fylla på utan att behöva gräva upp dem. Det ser lite knögligt ut men blir nog bra så småningom. Några stenar ligger löst ovanpå för att hindra sanden från att rinna vid slaganfall. Idag kom första kraftiga regnet och partiet och ytan höll.




          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 13:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon