Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Recept med jordärtskocka, rotselleri o palsternacka?, -vi har börjat prenumerera
          olgak
          Inlägg 05-04-2007, 17:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem sedan:
          06-05-2005
          Medlem nr: 5 697



          Vi har börjat prenumerera på Ekolådan, vi får hem en låda varannnan fredag.

          Den låda vi köper nu heter "baslådan" och innehåller alltid (som det verkar) 2 kg potatis, något kilo morötter, vitkål och lök.

          Sen har de hittills innehållit också rotselleri, jordärtsskocka, och inte så små mängder heller smile.gif. Frågan är bara vad man ska göra med dem? Jag har märkt att det går att ha dem i soppa, men vi äter grönsakssoppa högst en gång i veckan, så vi får massor kvar. Någon gång har vi gjort rotsaksgratäng. Små strimlor rotselleri i blandad sallad går också bra, men sen?

          Tacksam för något läckert recept med dessa ingredienser!


          --------------------
          OlgaK zon II

           
          Citera
          Castea
          Inlägg 05-04-2007, 20:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem sedan:
          28-02-2005
          Medlem nr: 5 087



          Ok, det här är ytterligare ett recept på rotsaksgratäng, fast du skrev att du gjort det tidigare. Men prova gärna detta recept också, för det är sagolikt gott!

          ROTFRUKTSGRATÄNG

          2 palsternackor (400 g)
          1 rotselleri (400 g)
          4 morötter (400 g)
          5-6 dl vatten
          1 tub Tartexpastej (115 g) (Tartexpastej är en vegetabilisk pastej på tub som finns i de flesta mataffärer)
          2,5 dl kokspad
          1 tsk örtsalt
          1 tsk smulad dragon
          1 dl créme fraiche
          3 bananer
          3 msk kokosflingor
          2 tsk "allkrydda" (vilken sort som helst)
          100 g rostade jordnötskärnor

          Skala och skär rötterna i små tunna bitar eller skivor. Koka dem 5 min i vattnet. Sila av vattnet och spar det. Häll 2,5 dl av spadet i en kastrull. Tillsätt pastejen och låt den smälta tillsammans med kokspadet och créme fraichen. Smaka av med kryddorna. Lägg rotsakerna i en smord eldfast form. Häll över redningen. Skala och skiva bananerna. Fördela dem över rotsakerna. Blanda kokos och allkrydda. Fördela dem och jordnötterna över gratängen. Gratinera i 200° ca 25 min eller tills gratängen fått fin färg.
           
          Citera
          Boxer
          Inlägg 06-04-2007, 07:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem sedan:
          09-07-2004
          Medlem nr: 4 038



          Skiva palsternackan, pensla med olja och salta. Grilla. *Mums* tummenupp.gif

          Jordärtskockan är jättegod rå. Stavar med dipp t.ex. Eller som smaksättare i sås (kokt och mosad).
          Bäst är den (tycker jag) kokt med salt och smör.

          På rotsellerin, potatisen och morötterna, hade jag gjort rotmos.





          Redigerat av Boxer: 06-04-2007, 08:01


          --------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
           
          Citera
          Castea
          Inlägg 06-04-2007, 08:19
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem sedan:
          28-02-2005
          Medlem nr: 5 087



          Packar de ner kålrot i lådan någon gång så kan du göra denna jordnötssås, som är jättegod att ha till grillad kyckling och grillspett.

          JORDNÖTSSÅS, 4 pers

          1 stor kålrot i tärningar
          2 morötter i tärningar
          2 gula lökar, finhackade
          50 g margarin
          1 dl jordnötssmör
          3 dl vatten
          2 dl mjölk eller grädde
          2 vegetariska buljongtärningar
          Stark peppar, salt
          1 tsk mynta

          Fräs grönsaker och tomatpuré i litet margarin. Tillsätt vatten och buljongtärningar och låt koka. Tillsätt jordnötssmör. Blanda väl. Späd med grädde. Krydda med mynta och peppar. Salta om det behövs.
           
          Citera
          emas
          Inlägg 06-04-2007, 23:10
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 164
          Medlem sedan:
          04-05-2003
          Medlem nr: 1 325



          Palsternackan brukar jag ta med i vegetarisk pytt i panna och när jag ungnsbakar grönsaker.
          Till båda brukar jag ta med t ex potatis, morötter, palsternacka, lök. Ibland också zuccini, paprika, vitlök mm
          Kryddar lite olika. Rosmarin passar jättebra ... mmmm ...
           
          Citera
          gutta
          Inlägg 09-04-2007, 15:28
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem sedan:
          22-11-2003
          Medlem nr: 2 586



          Blanda 1/3 jordärtskocka i potatismoset. Mycket gott. Passar till "stek med sås" t.ex. Om du blandar i grädde och parmesanost kan moset gratineras i små kokotter och hör då hemma på ett riktigt festbord.

          Jordärtsskocksaioli - Skala och koka skockorna. Mixa med lite olja, äggula, vitlök och chilli.

          Rotselleribearnaise - Samma princip som aiolin men tillsätt i stället smör, persilja, dragon och en skvätt rödvinsvinäger (och äggula). Värm försiktigt. Får inte koka. Såsen är utmärkt till fisk som gös eller aborre.

          Smaskens. De smakar så mycket att kryddor egentligen är onödigt. Palsternackan tycker jag är lite tråkig men den funkar i hop med andra rotsaker. Min bästa rotsakslåda:

          Rosta potatisklyftor, morötter, rotselleri och kanske palsternacka i en stor form. Krydda med salt och rosmarin, ev lite citron. Mot slutet lägger jag på grova slantar chorizokorv. Till anrättningen severar jag en kall sås på grekisk yoghurt, honung och chilli.

           
          Citera
          Bessie
          Inlägg 18-04-2007, 20:16
          Länk hit: #7


          Gäster






          Det här är ett sopprecept visserligen, men på en väldigt suverän soppa när man har mycket rotselleri. Man tar lika delar sötpotatis och rotselleri i tunna skivor, fräser vitlök efter smak i en skvätt olja och tillsätter rotfrukterna. De får steka lite innan man slår på vatten så det täcker och smaksätter med sojasås. I med lite färsk riven ingefära. När rotfrukterna kokats mjuka purear man soppan med stavmixer, saltar och pepprar efter smak. Kan rundas av med lite mjölk, men jag tycker inte att det behövs.
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 21-04-2007, 23:40
          Länk hit: #8


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Palsternacka och morot gör sig utmärkt som 'utfyllnad' i färsrätter. om man är köttätare. Palsternacka ger mindre smak och utseende än moroten, men har ändå en distink och trevlig smak i exempelvis pannbiff.
          Rotfrukter är bra i köttfärssås, men även i tomatsåser/grytor. Då gärna väldigt finriven, om man vill ha tjockare konsistens.

          Sist, men inte minst, allehanda rotfrukter skurna i 'stavar' är utmärkt snacks när man latar sig framför TVn smile.gif


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          myskmadra
          Inlägg 25-04-2007, 08:19
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 645
          Medlem sedan:
          27-02-2004
          Medlem nr: 2 895



          Att blanda finriven morot med finriven palsternacka är inte så dumt.
          Kan piggas upp lite med rårivet äpple.
          Rotselleriskivor kan stekas i olja och honung och kryddas med kanel och chili. (fritt från recept ur DN)
          Hälsar,


          --------------------
          "brukar är inte alltid"
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 02:56
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon