Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mossa, Fel tid?
          WillyW
          Inlägg 10-05-2009, 13:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 128



          Hej!

          Tänkte ta tag i mossmattan en gång för alla och sedan försöka hålla efter mossan. Körde med mossrivare för 2 år sedan men det blev bara värre! thumbdown.gif
          Nu är vi snart i mitten av Maj med mer eller mindre sommarvärme (+18 många dagar) här nere i Skåne i alla fall.
          Så jag undrar kan jag ställa till med någon skada på gräsmattan genom att bekämpa mossan med något antimossmedel eller järnsulfat? Har läst att det skulle man gjort i Mars-April confused.gif

          Har ganska stor gräsmatta ~1000m2 eller så så jag undrar också om någon har råd om hur jag sprider på bästa sätt. Att gå med en vattenkanna blir ju drygt. Men finns det inte alternativ får ju frugan göra det whistling.gif naughty.gif


          --------------------
          Södra Skåne 20 km norr Ystad
           
          Citera
          Pia L
          Inlägg 10-05-2009, 13:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem sedan:
          26-03-2006
          Medlem nr: 7 292



          Vi tänkte testa den som dom har på reklamen på TV, Mossa GTI och hoppas att den hjälper.
          Att man inte ska använda mossrivare och kratta har vi redan insett så det här medlet som man fäster flaskan direkt på vattenslangen tycker vi kan vara värt ett försök.

          Finns det någon här inne som har provat medlet och kan ha lite åsikter??


          --------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
           
          Citera
          WillyW
          Inlägg 10-05-2009, 15:03
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 128



          Hej!

          Ja men är det OK och använda det nu när det ju faktiskt redan är sommar? Ska googla Mossa GTI och se vad det är. thanks.gif

          Wow om den funkar verkar det hur bekvämt som helst! Tittade på denna filmen smile.gif
          Film mossa GTI

          Redigerat av WillyW: 10-05-2009, 15:03


          --------------------
          Södra Skåne 20 km norr Ystad
           
          Citera
          Pia L
          Inlägg 11-05-2009, 05:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem sedan:
          26-03-2006
          Medlem nr: 7 292



          Jag lyfter tråden........är det ingen som har provat Mossa GTI?
          Eller har förslag på andra effektiva medel för oss som har mer mossa än gräs där vi vill ha gräsmatta?


          --------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
           
          Citera
          pinhead
          Inlägg 11-05-2009, 09:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          04-04-2006
          Medlem nr: 7 358



          om man först kör mossrivare eller kratta för att lucka upp mossan och få bort det värsta sen medlet ?

          borde ju verka bättre då när det är mindre mossa =)
           
          Citera
          WillyW
          Inlägg 11-05-2009, 13:13
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 128



          Min erfarenhet av mossrivare är att det blir mer mossa säsongen efter. Plus känns det som "overkill" att först ta bort mossan och sedan "förgifta" det lilla som finns kvar. Men jag har kanske fel.


          --------------------
          Södra Skåne 20 km norr Ystad
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 11-05-2009, 20:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Mossrivare är ett mycket bra sätt, om man definitivt INTE vill ha gräs! Mossan förökar sig något kopiöst! Mossa GTI däremot, fungerar som stroller. Dödar mossan och göder gräset, vilket är det korrekta sättet att bli av med mossa. För att sen stärka gräsmattan ytterligare, kan man hyra en vertikalskärare, som består av en massa knivar, som skär i rotfilten, så luft och gödning kommer ner till gräsrötterna.

          KALKA INTE! Kalken fungerar som en övergödning på gräset. Först växer gräset som galet och sen dör det och mossan kan ta över helt!

          En riktigt fin gräsmatta, göder man på våren med ett bra gödsel. Sen klipper man gräset regelbundet, gärna med mulchning, så gödningen kommer tillbaka till gräsmattan.

          Då och då, kan man behöva skära eller sticka hål i rotfilten, så att luft och näring har lättare att hitta ner, särskilt efter en kall och fuktig sommar.
           
          Citera
          WillyW
          Inlägg 11-05-2009, 20:45
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 128



          CITAT (MariaS @ 11-05-2009, 21:36) *
          Mossrivare är ett mycket bra sätt, om man definitivt INTE vill ha gräs! Mossan förökar sig något kopiöst! Mossa GTI däremot, fungerar som stroller. Dödar mossan och göder gräset, vilket är det korrekta sättet att bli av med mossa. För att sen stärka gräsmattan ytterligare, kan man hyra en vertikalskärare, som består av en massa knivar, som skär i rotfilten, så luft och gödning kommer ner till gräsrötterna.

          KALKA INTE! Kalken fungerar som en övergödning på gräset. Först växer gräset som galet och sen dör det och mossan kan ta över helt!

          En riktigt fin gräsmatta, göder man på våren med ett bra gödsel. Sen klipper man gräset regelbundet, gärna med mulchning, så gödningen kommer tillbaka till gräsmattan.

          Då och då, kan man behöva skära eller sticka hål i rotfilten, så att luft och näring har lättare att hitta ner, särskilt efter en kall och fuktig sommar.

          Tack Maria det var det jag upplevt! Men frågan kvarstår, är det fel och bekämpa mossan nu?


          --------------------
          Södra Skåne 20 km norr Ystad
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 11-05-2009, 20:47
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (WillyW @ 11-05-2009, 21:45) *
          Tack Maria det var det jag upplevt! Men frågan kvarstår, är det fel och bekämpa mossan nu?

          Mossa kan man bekämpa hela växtsäsongen. Däremot är det enklare om man gör det innan gräset börjar växa, för när gräset växer, är det svårt att se de mindre mosspartierna. Men med Mossa GTI, ska det fungera ändå.
           
          Citera
          Pia L
          Inlägg 11-05-2009, 20:50
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem sedan:
          26-03-2006
          Medlem nr: 7 292



          Rätt eller fel??? Vi ska köpa Mossa GTI inom det snaraste och prova...går det så går det, det kan ju knappast bli värre än mossmattan man redan har....och har man tur så kanske en och annan svampjäkel kan stryka med.


          --------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 11-05-2009, 20:51
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Har föresten själv, väntat till in i juni, innan jag vertikalskar min gräsmatta sist ( för 6 år sedan) Det gick utmärkt.


          (Numera vertikalskär jag ALDRIG min matta. Vi har nämligen en självgående gräsklipparrobot vars begränsningskabel, ligger just i rotfilten... Har INTE lust att gräva ner ny kabel!)


          Tittar man på den självgående gräsklipparen, hur den arbetar, så klipper den gräset några mm i taget. Detta gör att mossan aldrig får fäste, ogräset dör, och mattan är klargrön hela säsongen. Så att klippa lite och ofta, är helt klart ett bra bekämpningsmedel mot mossa och ogräs, bara det.
           
          Citera
          WillyW
          Inlägg 12-05-2009, 14:37
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 128



          Tror ni en sådan självgående klarar en L formad 1000m2 gräsmatta? I så fall vilken sort har ni? Kör med en HQ modell större som man sitter i och det tar ca. 30-40 minuter och klippa gräset.

          Redigerat av WillyW: 12-05-2009, 14:38


          --------------------
          Södra Skåne 20 km norr Ystad
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 12-05-2009, 17:47
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Har mellanstorleken som klara 1700 m2. Här har vi många former och de är inga problem. "Buster" sköter sig exemplariskt!
           
          Citera
          WillyW
          Inlägg 13-05-2009, 17:27
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 128



          Vilket märke och modell är det ni har? smile.gif


          --------------------
          Södra Skåne 20 km norr Ystad
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 13-05-2009, 18:21
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Husqvarna. Modell? Den mellanstora som går till laddstation själv i alla fall. (14-16000:-) Tjänade in köpet redan första året, bara på att slippa jaga eller ägna tid åt gräsklippning.

          Tänk bara det, att man kommer hem från semestern till en välklippt grön sammetsmatta UTAN ogräs! Eftersom den klipper hela tiden, så klarar inte ogräsen av att överleva i vår gröna matta! biggrin.gif

          Ångrar absolut INTE det köpet. Särskilt som det dessutom visat sig, att sorken inte passerar signaltråden. Sniglar lär visst inte göra det heller tummenupp.gif
           
          Citera
          Överbölingen
          Inlägg 13-05-2009, 18:42
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem sedan:
          09-02-2003
          Medlem nr: 707



          Jag må kallas lat men trenne saker gör jag inte.
          1 Kör med mossrivare. Vill inte ha en japansk trädgård.
          2 krattar eller bär mig åt.
          3 Kör med vertikalskärare. Se 1.

          Första gången jag klipper (om någon vecka) så finfördelas resterande löv och omvandlas å det snarast till god gödning och jordförbättring för grönområdet. Hoops, sa visst inte att vi har grönområden i stället för gräsmattor. Efter en vecka är ordningen återställd. Notera att vi inte har haft snöfritt mer än ca 3 veckor och tjälfritt i två.

          Vinst med 1 till 3, det är att jag får mer tid att rensa, åtgärda och sköta resten av allt som skall göras. Har ju ca 2 månader kortare tid till sommaren.
           
          Citera
          WillyW
          Inlägg 14-05-2009, 17:01
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem sedan:
          10-05-2009
          Medlem nr: 23 128



          Ja du Maria det låter onekligen som en frestande investering. Har stor hund så inga problem med mullvad och sork här, de har lämnat oss (stackars grannar). Nackdelen är en och annan hundbajs som kanske den självgående kan köra fast i rolleyes.gif

          Överbölingen vart bor du? Håller med dig fullständigt i dina 3 punkter! Trots jag bor i ett Skåne som (åtminstone här) inte haft ens frost sen Mars. Snöfritt...ja det var lite vitt ett par dagar i vintras. Tjäle, vad är det? whistling.gif marken var lite hård vid nyår max 2 cm ned...ja det var det. På gott och ont, ohyran frodas utan kalla vintrar unsure.gif


          --------------------
          Södra Skåne 20 km norr Ystad
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 15-05-2009, 19:42
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Robotarna klättrar snällt över "föremål" som inte är för stora. Lite hundgödsel fördelar den snart på en större yta (hur roligt det nu kan vara att rengöra efteråt...)

          Annars håller vi som bäst på att just utöka klippområdet år vår "Buster". Ska bli skönt att slippa "jaga" klippare på de övriga 1000 m2!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 18:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon