Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sprayflaska till matolja?
          pisanggoreng
          Inlägg 06-01-2006, 15:31
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem sedan:
          07-05-2004
          Medlem nr: 3 535



          Man klarar sig också utan oljesprayflaska: droppa så många droppar olja du vill ha i grytan
          och jämna ut det med en stekspade. För en mer finfördelad olja- ta en liten pensel...

          Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
          produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...


          --------------------
          Zon 1, Skånes västkust

          Besök gärna Buxus.se
           
          Citera
          ninnisky
          Inlägg 06-01-2006, 16:36
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 958



          CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
          Man klarar sig också utan oljesprayflaska: droppa så många droppar olja du vill ha i grytan
          och jämna ut det med en stekspade. För en mer finfördelad olja- ta en liten pensel...

          Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
          produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

          ..och så kan man ju ta smör istället för olja- så är det problemet med sprayflaska löst biggrin.gif biggrin.gif


          --------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
           
          Citera
          netaave
          Inlägg 06-01-2006, 19:18
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem sedan:
          12-04-2004
          Medlem nr: 3 244



          CITAT (Reserv @ 06-01-2006, 14:56)
          CITAT (netaave @ 06-01-2006, 13:16)

          Jobbar du på ÖB Reserv? Tycker sen tidigare trådar också att du verkar ha stenkoll på deras sortiment.

          Aha, ser nu när jag läser att det ser ut som värsta reklamsnutten laugh.gif Näe, jag jobbar med utslagna ungdomar i första hand, men taskig lön gör att det kan va´rätt ställe att handla på ÖB, Rusta och Willys rolleyes.gif

          Behöver vi väl lite till mans (och kvinns) tongue.gif


          --------------------


           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 06-01-2006, 19:27
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
          Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
          produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

          Apropå onödiga prylar så tycker jag att jag sett nåt som tar priset för det, också från OBH Nordica tror jag. Det är nån manick som man ska grädda pizza i. Varför inte lika gärna grädda pizzan i ugnen om man ändå gjort sig besväret att knåda ihop den själv?
           
          Citera
          Bessie
          Inlägg 06-01-2006, 21:15
          Länk hit: #25


          Gäster






          Jag fick en sprayflaska i julklapp, men har inte hunnit testa den ännu. Tror att den kommer att funka bra för mig eftersom
          a) jag tycker om att ta lite god olivolja på sallader, pasta och kokta grönsaker, men det blir alltid för mycket när man häller för hand så det smakar fett istället för oliv. (och eftersom den riktigt smarriga olivoljan för det mesta* är dyrast sparar man pengar också.)
          b) jag älskar aubergine men definitivt inte den där tendensen att suga åt sig olja som en svamp, fläckvis, vilket också påverkar smaken negativt. Har försökt dra in på fettet så till vida att jag penslar skivorna med olja och ugnsbakar dem i stället, men det drar in alldeles för mycket då med. Ska försöka spraya dem i stället.

          En grundläggande skillnad mellan de båda prylarna tycker jag är att oljeflaskan svarar på ett redan existerande problem medan pizzaugnens marknadsförare först måste uppfinna problemet för att sedan kunna kränga lösningen. Visst KAN man tänka sig situationer där det kan fungera(typ fritidshus med el men utan ugn, för det måste ju gå att grädda andra saker än pizza i den) men den situationen är så väldigt specifik att det är svårt att tänka sig att det finns nån större marknad för den. Däremot är det betydligt vanligare att folk vill skära ner på fettintaget.

          Klart att det är en knepig idé med pumpspray för matoljan också, men knepiga eller helt vansinniga idéer kan ju ibland bli vinnare. Tänk på svensken som uppfann blixtlåset -- undras hur många som snörpte på munnarna och tyckte att världen hade klarat sig bra med knappar i hundratals år, här behövdes minsann inga nymodigheter? (Jag hade ett uppslag till ätlig modellera efter att jag sett några ettåringar "äta" banan, men tror inte att jag får nån att tända till på den idén.)

          *Den godaste olivolja jag någonsin haft kom i 1,5-liters återanvänd pet-flaska från ett familjejordbruk i Portugal. Den var svartgrön, trögflytande och smakade så himmelskt att jag nästan grät när den var slut. Synd att man inte kan åka till södern och tanka ett par plastdunkar fulla varje gång oljan är slut.
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 06-01-2006, 21:18
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          CITAT (Bessie @ 06-01-2006, 21:15)
          *Den godaste olivolja jag någonsin haft kom i 1,5-liters återanvänd pet-flaska från ett familjejordbruk i Portugal. Den var svartgrön, trögflytande och smakade så himmelskt att jag nästan grät när den var slut. Synd att man inte kan åka till södern och tanka ett par plastdunkar fulla varje gång oljan är slut.

          Hmm...svartgrön...trögflytande. Är du säker på att det var olivolja och inte spillolja?? tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-01-2006, 21:34
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (ninnisky @ 06-01-2006, 16:36)
          CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
          Man klarar sig också utan oljesprayflaska: droppa så många droppar olja du vill ha i grytan
          och jämna ut det med en stekspade. För en mer finfördelad olja- ta en liten pensel...

          Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
          produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

          ..och så kan man ju ta smör istället för olja- så är det problemet med sprayflaska löst biggrin.gif biggrin.gif

          Vi har använt smör till matlagning och bakning... har inte köpt margarin på 22 -23 år och använt olja till stekning väldigt sällan eftersom jag inte gillar mat som smakar olja.
          Men eftersom maken måste hålla koll på kolesterolvärdet så tycker vi att oljesprayen är fantastiskt bra... spraya på sallader, smörja formar, ha i pannan då man kan klara sig utan smörets smakförhöjare... och faktiskt så har vi numera alltmer sällan smör i pannan, eller kanske bara en liiiten gnutta... det blir så automatiskt eftersom oljesprayen står på bänken intill spisen och när man sprayar pannan så får maten inte oljesmak. smile.gif

          Smörja sockerkaksform... jättelätt.. behövs ingen pensel till alla småskrymslen smile.gif
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-01-2006, 21:39
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2006, 19:27)
          CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
          Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
          produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

          Apropå onödiga prylar så tycker jag att jag sett nåt som tar priset för det, också från OBH Nordica tror jag. Det är nån manick som man ska grädda pizza i. Varför inte lika gärna grädda pizzan i ugnen om man ändå gjort sig besväret att knåda ihop den själv?

          Den finns bl.a på Elgiganten... de försökte få mig att köpa en sån laugh.gif
          Jag frågade försäljaren hur ofta han åt pizza.... Tja nån gång då o då svarade han.
          Tror du då inte att det blir både enklare och billigare att beställa pizzan?... Javisst... inte skulle jag köpa den laugh.gif
           
          Citera
          ninnisky
          Inlägg 06-01-2006, 21:49
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 958



          CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 21:34)
          CITAT (ninnisky @ 06-01-2006, 16:36)
          CITAT (pisanggoreng @ 06-01-2006, 15:31)
          Man klarar sig också utan oljesprayflaska: droppa så många droppar olja du vill ha i grytan
          och jämna ut det med en stekspade. För en mer finfördelad olja- ta en liten pensel...

          Jag har aldrig provat de här sprayflaskorna men de verkar tillhöra den snabbt växande skara
          produkter man verkligen inte behöver men efter kloka reklamkampanjer man tror sig behöva...

          ..och så kan man ju ta smör istället för olja- så är det problemet med sprayflaska löst biggrin.gif biggrin.gif

          Vi har använt smör till matlagning och bakning... har inte köpt margarin på 22 -23 år och använt olja till stekning väldigt sällan eftersom jag inte gillar mat som smakar olja.
          Men eftersom maken måste hålla koll på kolesterolvärdet så tycker vi att oljesprayen är fantastiskt bra... spraya på sallader, smörja formar, ha i pannan då man kan klara sig utan smörets smakförhöjare... och faktiskt så har vi numera alltmer sällan smör i pannan, eller kanske bara en liiiten gnutta... det blir så automatiskt eftersom oljesprayen står på bänken intill spisen och när man sprayar pannan så får maten inte oljesmak. smile.gif

          Smörja sockerkaksform... jättelätt.. behövs ingen pensel till alla småskrymslen smile.gif

          Skämtade lite smått om smöret, Felix Matte, eftersom jag tyckte det var lite tjatigt om "oljeprayen".
          biggrin.gif biggrin.gif

          Margarin, var finns det i butiken? Har heller inte funnits i kylskåpet hemma på många år! Smör och oljespray är det som gäller!


          --------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-01-2006, 21:56
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (ninnisky @ 06-01-2006, 21:49)
          Skämtade lite smått om smöret, Felix Matte, eftersom jag tyckte det var lite tjatigt om "oljeprayen".
          biggrin.gif  :D

          Margarin, var finns det i butiken? Har heller inte funnits i kylskåpet hemma på många år! Smör och oljespray är det som gäller!

          Förstod det wub.gif
          Dottern sa att margarin numera heter Matfett laugh.gif
          Tror de kanske att den blir mer accepterad om man byter namn wacko.gif
           
          Citera
          ninnisky
          Inlägg 06-01-2006, 21:59
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem sedan:
          29-06-2004
          Medlem nr: 3 958



          biggrin.gif biggrin.gif


          --------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
           
          Citera
          smajlizz
          Inlägg 06-01-2006, 22:30
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem sedan:
          01-06-2004
          Medlem nr: 3 763



          Enligt min åsikt fungerar sprayflaska till matolja bra om man inte nöjer sig med lite olja i stekpannan utan vill ha den över halva spisen om inte halva köket dessutom. Fungerar kanske bättre till annat än olja? Oljan blir väldigt finfördelad över en alltför stor yta verkar det som. Den sprayar kanske lite för bra..
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-01-2006, 22:31
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (smajlizz @ 06-01-2006, 22:30)
          Enligt min åsikt fungerar sprayflaska till matolja bra om man inte nöjer sig med lite olja i stekpannan utan vill ha den över halva spisen om inte halva köket dessutom. Fungerar kanske bättre till annat än olja? Oljan blir väldigt finfördelad över en alltför stor yta verkar det som. Den sprayar kanske lite för bra..

          Bjuder in dig på liten lektion i Hur man använder Oljespray tongue.gif smile.gif
           
          Citera
          Bessie
          Inlägg 06-01-2006, 22:48
          Länk hit: #34


          Gäster






          Visste ni att margarinet uppfanns på 1870-talet, för att fungera som smörersättning under fransk-tyska kriget? Min farfar kallade det för industriklister. tongue.gif (Farmor svor dyrt och heligt under vinter- och fortsättningskrigets ransonering att så fort det blev fred skulle hon aldrig mer dricka släta koppar svart kaffe. Åtminstone en bullskiva och en småkaka skulle det alltid vara till, och riktig grädde i, det var livskvalitet för henne.)

          Har tyvärr så många laktosintoleranta vänner att det inte lönar sig att ha tre fyra sorters matfett stående i kylskåpet. Det blir oftast laktosfritt bakmargarin jag köper. Smörgåspålägget klibbar fast utan matfett, men tar jag extra fett på (vilket i princip bara händer när jag har nybakat bröd) ska det vara äkta vara, eller åtminstone inga lättvarianter.

          Eller när jag köpt surskorpor. Surskorpor med ett tunnskrapat lager riktigt, välsaltat smör på den skrovliga sidan är något av det godaste som finns.
           
          Citera
          smajlizz
          Inlägg 06-01-2006, 22:55
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem sedan:
          01-06-2004
          Medlem nr: 3 763



          CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 22:31)
          Bjuder in dig på liten lektion i Hur man använder Oljespray  :P  :)

          Okej, jag är med! biggrin.gif
           
          Citera
          Magdis
          Inlägg 06-01-2006, 23:07
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem sedan:
          05-07-2004
          Medlem nr: 4 012



          Jag kanske också skulle anmäla mig till den lektionen! biggrin.gif Jag funderar nämligen på om oljan verkligen blir så finfördelad på t.ex sockerkaksformen att man inte måste smörja ut den med ett papper eller pensel iallafall?
          Jag är tveksam till om den där sprayflaskan är nåt för mig. Jag är nämligen en sån som tycker det är jobbigare att slita fram matberedaren ur sin kartong och ställa iordning den än det är att hacka eller mosa maten för hand. Okej, det var nog en dålig jämförelse... tongue.gif .....men ändå, om man iallafall måste smörja ut oljan efter att man sprayat så blir det ju dubbelt jobb.
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-01-2006, 23:24
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2006, 23:07)
          Jag kanske också skulle anmäla mig till den lektionen! biggrin.gif Jag funderar nämligen på om oljan verkligen blir så finfördelad på t.ex sockerkaksformen att man inte måste smörja ut den med ett papper eller pensel iallafall?
          Jag är tveksam till om den där sprayflaskan är nåt för mig. Jag är nämligen en sån som tycker det är jobbigare att slita fram matberedaren ur sin kartong och ställa iordning den än det är att hacka eller mosa maten för hand. Okej, det var nog en dålig jämförelse... tongue.gif .....men ändå, om man iallafall måste smörja ut oljan efter att man sprayat så blir det ju dubbelt jobb.

          Finessen är att man inte alls behöver smörja ut oljan.. den sitter där den ska smile.gif
          Iaf så har jag aldrig "smetat ut"

          Philips Electronic matberedare står på bänken...är flitigt använd. smile.gif
           
          Citera
          cic
          Inlägg 07-01-2006, 00:16
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem sedan:
          02-05-2004
          Medlem nr: 3 478



          Ursäkta en obildad.. Men vad är det för skillnad på smör och margarin?


          --------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx
           
          Citera
          Bessie
          Inlägg 07-01-2006, 00:53
          Länk hit: #39


          Gäster






          100 % smör kommer från komjölk och har en högre procent mättade fettsyror. 100 % margarin kommer från växtfetter, tillsatt med vitaminer, smak- och färgämnen och härdat på kemisk väg för att bli hårt. Däremellan finns det blandformer, smör med tillsats av växtolja för att bli lättare att breda, typ Bregott, men de får enligt EU-reglementen inte kallas smör på samma sätt som choklad med annat fett än kakaosmör inte får kallas choklad.
           
          Citera
          SOLVEIG
          Inlägg 07-01-2006, 01:19
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem sedan:
          14-04-2003
          Medlem nr: 1 157



          Jo, apropå olja i kylen!

          Det är väl lite beroende av om vilken olja det är, om den tjocknar i kyl!?

          Mättat fett-omättat fett eller fleromättat !


          Högre kolesterolhalt i blodet vill vi väl inte ha, men LITE smör som smakbärare gör susen tycker jag även om det är mättat fett! ( Som man väl skall undvika.)

          Det är ett stort och krångligt område detta! Kan någon klargöra för oss andra?

          wink.gif


          --------------------
          Tag vara på livet, det går inte i repris!
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 16:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon