Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Miljoner sparvnävor i gräsmattan..., Tacksam för råd om hur vi blir av med hav av sparvnävor
          ---Olsson
          Inlägg 14-11-2018, 14:07
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-11-2018
          Medlem nr: 88 402



          Hej!

          Hoppas att någon kan ge mig lite tips eller hopp angående att bli av med detta sjukt envisa ogräs.

          Jag har fört en ojämn kamp mot sparvnävor i gräsmattan i några år. När det blev så varmt i somras att gräset började gulna, men nävorna fortfarande höll ut, syntes de väldigt tydligt och jag passade på att plocka bort precis alla jag kunde se. Nöjd med mitt arbete såg jag framför mig hur jag framåt hösten skulle kunna njuta av en i det närmaste ogräsfri gräsmatta. Tyvärr blev det precis tvärtom - när gräset började växa igen i slutet av sommaren visade sig nävorna ha panikblommat och fröat av sig.

          Så fort jag begrep att de gröna små haven av hjärtblad som vällde upp var sparvnävor började jag ta bort så mycket jag orkade, men efter att ha hållit på i åtskilliga timmar med bara en enda kvadratmeter och samtidigt såg dem sitta lika tätt på de övriga... typ 700 så gav jag mer eller mindre upp.

          I desperation vertikalskar vi (och slängde ut mer gräsfrön överallt), vilket rev bort en del av nävorna men vissa områden är fortfarande i princip helt täckta.

          Vad jag förstår är de ettåriga, så först tänkte jag att om de bara inte går i blom så skulle de sedan dö under vintern, men sedan när jag läste lite mer så verkar det som om de kan gro på hösten och sedan övervintra för att blomma nästa år. Vintern här i södra landsänden brukar ju dessutom knappt ens generera minusgrader...

          Hjälp, vad ska vi göra åt dem? Det ser likadant ut i nästan alla andra trädgårdar runt omkring i samhället där vi bor, så jag antar att vi inte gjort något annat fundamentalt fel med vår trädgård för att förtjäna denna invasion.

          Vi har p g a vissa omständigheter inte så mycket tid för trädgården som egentligen behövs, så att plocka bort alla nävorna en och en är inte ett rimligt alternativ - det kan sitta flera stycken på en enda kvadratcentimeter (japp, centimeter). Jag tror nästan hellre att jag gräver upp hela gräsmattan och börjar om i så fall... Det går i alla fall inte att ha det som det ser ut nu, och jag försöker hitta på något vettigt före våren :-)

          Djupt tacksam för råd!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 17-11-2018, 20:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Varför är det så hemskt att ha sparvnäva i gräsmattan, det är väl grönt som grönt ? g.gif
           
          Citera
          masa
          Inlägg 18-11-2018, 17:48
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          CITAT (Mjärden @ 17-11-2018, 20:36) *
          Varför är det så hemskt att ha sparvnäva i gräsmattan, det är väl grönt som grönt ? g.gif


          Helt enig med Mjärden
           
          Citera
          ---Olsson
          Inlägg 20-11-2018, 11:12
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-11-2018
          Medlem nr: 88 402



          Okej, det behövs kanske ett förtydligande här: Jag ville gärna få tips på hur man enklast får bort ogräset. Det var kanske en jättekorkad idé att ställa en fråga om det under ogrässektionen i ett trädgårdsforum. Här kommer en bild på min gräsmatta för er som tycker att sparvnävor är vackra.

          Bifogad fil  sparvnava.jpg ( 441.47k ) Antal nedladdningar: 146


          PS. Om någon verkligen har ett användbart tips, så shoot. :-)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-11-2018, 11:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det finns alltid personer som vet bäst, även i trädgården. Och såna som tycker att man skall gilla läget. Jag förstår dig men vet inte vad du skall göra. Jag har stora problem men trådveronika på landet, trots mekanisk och kemisk bekämpning brer den ut sig. Jag har använt Stroller Combi men den funkar dåligt på veronikor. Nu är tydligen Stroller dessutom förbjuden att sälja av miljötalibanerna på Kemikalieinspektionen. Jag funderar på att använda Roundup och ta död på allt och sen så nytt gräs. Då blir jag nog av med trampnarven också. Kanske något för dig också?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          ---Olsson
          Inlägg 20-11-2018, 14:05
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-11-2018
          Medlem nr: 88 402



          Gossen Ruda, tack för ditt svar. Jag provade för några år sedan Stroller med något ogräsbekämpningsmedel, vet inte om det var just den sorten men det fungerade fint - utom just på det här ogräset, tyvärr.

          Jag har ju rätt stor gräsmatta och vågar nog inte behandla stora partier med Roundup, men jag börjar som sagt överväga att gräva upp bit för bit där det är värst och sedan så nytt till våren. Jag hoppas att de flesta fröna som fanns redan har grott (eftersom det kom så oerhört mycket på en gång) och att det därför inte kommer så mycket nya till våren om jag bara tar bort de här innan de börjar blomma. Man får kanske leva med att ha ett par kala områden i gräsmattan fram till dess.

           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 20-11-2018, 14:20
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Stroller Combi gör nytta, men den skall strös ut i början av ogräsets blomningen. Sedan detta väl har fått fart på tillväxten, så minskar effekten avsevärt. Medlet är också gödning för gräset, och meningen är att den tillväxten skall hjälpa till att kväva ogräset. Det nyttar alltså inte, att kasta ut det lite då och då.
           
          Citera
          ---Olsson
          Inlägg 20-11-2018, 14:20
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-11-2018
          Medlem nr: 88 402



          Kanske det kan fungera att täcka över alltihop med en presenning bara, och sedan ta bort den på våren och så nytt gräs? Fast det kanske inte tar död på nävorna om de nu kan övervintra...
           
          Citera
          ---Olsson
          Inlägg 20-11-2018, 14:30
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-11-2018
          Medlem nr: 88 402



          Bengalow, jag gjorde precis så det året som jag använde det. Allt annat, maskrosor och liknande, svartnade och dog. Kanske att det påverkade nävorna i någon utsträckning, men det tog inte död på dem lika definitivt som med andra sorters ogräs. På den tiden var maskrosorna det största problemet, och dem har jag sedan den behandlingen kunnat hålla efter genom att plocka ordentligt i början av året.

          Men okej, jag skulle förstås kunna köra en behandling till när våren kommer på de områden där det inte är lika mycket, där hade jag inte tänkt gräva upp/täcka över utan istället försöka ta nävorna manuellt.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 23-11-2018, 13:26
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Det var inte mycket gräs i den gräsmattan, om det ser ut sådär överallt. Personligen bryr jag mig inte så mycket om vad som växer i gräsmattan, bara den är frodig. Gräsmattan är till för att ge täckmaterial till grönsaksodlingen.

          Men din "gräsmatta" verkar inte ge särskilt mycket grönmassa. Har du prövat flamning? Sparnävan är ju ettårig och de späda plantorna på våren borde man kunna flamma bort. Gräset tål ju att flammas om det är etablerat.
           
          Citera
          ---Olsson
          Inlägg 28-11-2018, 09:58
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          14-11-2018
          Medlem nr: 88 402



          ÅH! VARFÖR tänkte jag inte på det? Tusen tack, det ska jag verkligen testa till våren. Jag HAR ju en ogräsbrännare, jag har bara inte tänkt på att man kan köra den mitt i gräsmattan liksom :-)

          Så tätt med nävor som bilden visar har jag på några olika områden i gräsmattan på en 4-5 kvadratmeter stor yta per område, resten är mer spridda mindre ansamlingar. Om gräset dessutom klarar flamningen vore det toppen, annars gör det mig inte jättemycket att behöva så nytt.

          Toppentack!
           
          Citera
          KattisA
          Inlägg 30-04-2019, 11:01
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          30-04-2019
          Medlem nr: 89 067



          [quote name='---Olsson' date='28-11-2018, 10:58' post='1751188']
          Hej Olsson!
          Undrar hur det gått för dig? Jag har samma problem i min gräsmatta..... ca 400 kvm varav 75 % ser ut som din bild.....

          Har provat att spruta Ogräs Effekt på några och de verkade dö. Det är pelargonsyra i det medlet. Men måste hitta en mer effektiv metod att spruta ut det än att gå runt och fjutta med en handspruta.....

          Vet du om det blir sämre om man vertikalskär gräsmattan? Tänker om man fördelar rötterna till fler plantor så som Kriskål?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon