Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur omvandlas lerjordtomt till trädgårdsland?, Djupgrävning nu eller ej ?
          angylp
          Inlägg 04-05-2003, 13:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          28-12-2002
          Medlem nr: 512



          Jag fick nyligen ett antal buskar, små träd och rabarber plantor. Läste att rabarber behöver djupt och stort hål för att den tycker inte om att flyttas. Tänkte då att gräva ett litet trädgårdsland i stilen med Karin Berglund:s "Så i ruta" där man djupgräver (50cm ned) en 120x120 cm ruta. Den ska jag använda för att plantera div. grönsaker plus rabarberna. Jag har grävt ned till 25cm men fick stanna för att det var mycket lera längre ned och det var för blött och tungt (nu är det till och med fylld med regnvatten till ca. 30 cm). Läste sen i en annan artikel att man bör inte gräva för djupt i leran utan jordförbättra ytligt.

          Vad ska jag göra för att få till en användbar trädgårdsland , jag som inte hann att höstgräva landet då ?
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-05-2003, 17:54
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Hej hopp,

          Kika gärna in i pallkragsforumet för mera tips om snabba bra trdgårdsland för lerjordsägare :-)

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 04-05-2003, 19:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 697



          Vi har en lerjordstomt där vi djupgrävt för köksträdgårdsrutor. Tänkte också försöka jordförbättra den planteringsjord vi fyllt på i dessa rutor för det verkar vara för kompakt.

          Tänkte stoppa massor av grus, kompost, gräsklipp o gödsel och gräva o blanda om med befintlig jord. Vet inte om det är rätta metoden. Ev solmulltorv också men jag har hört att det inte är så bra för det bara binder fukten ännu mera... Stämmer det?
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-05-2003, 19:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Fiffiga Frun - det låter urbra - det är så man gör med lerjord fast varje år :-) så ingen brist på motion alls.

          Solmullen är inge bra alls då den bryts ner till näta år = kortsiktig lösning och en sur en med.
          Försök höja upp lite ( pallkragar eller brädor som kanter) då dränering = a och o i lerjordar.
          Även en 10-20 centimeter är GULD värd!

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Lars
          Inlägg 04-05-2003, 20:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 231



          Jordförbättra med mull - gräsklipp, kompost, stallgödsel, löv och annat du kan hitta, men inte för djupt. Då får inte nedbrytarna nåt syre och det blir anaerob (utan syre) nedbrytning varvid det bildas skadliga gaser istället för fin jord.

          Att slänga i grus och sand är bara onödigt jobb! Grus och sand gör det definitift inte bättre, men antagligen inte sämre heller om man kombinerar med mull.

          Och som Ingrid säger - mera mull varje år!

          Hälsar Lars
           
          Citera
          angylp
          Inlägg 05-05-2003, 09:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          28-12-2002
          Medlem nr: 512



          Vad gäller jordförbättring med mull, går det lika bra med ogräsklipp ?
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 05-05-2003, 10:40
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Täckning ja men itne så mkt nedmullning för då behöves kväve för nedbrytning.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          angylp
          Inlägg 05-05-2003, 11:22
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          28-12-2002
          Medlem nr: 512



          Igår har jag i alla fall grävt ned till 25cm och blandat befintlig jord med en hel del kogödesel, barkmull, solmull, matjord, benmjöl samt Biobact. Sen hade jag täckt med gräs (jag hade lite gräsmatta pågång) samt ogräsklipp. Är det en bra blandning ?

          Vad är skillnanden mellan barkmull och torvmull ? Det står på förpackningen att både kan användas för att förbättra lerjorden. Vad föredras med tanken på att det ska vara köksland ?
           
          Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 06-05-2003, 18:17
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 61



          CITAT (angylp @ 05-05-2003, 12:22)
          Vad är skillnanden mellan barkmull och torvmull?

          En skillnad värd att tänka på tycker jag är miljöaspekten, torvmull bryts ur torvmossar och bidrar till växthuseffekten, medan barkmull görs av en biprodukt från skogsindustrin. Som barn bodde jag ganska nära ett sågverk, och jag minns vilka stora barkhögar de hade.


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 14-05-2024, 05:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon