Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hunduppfödning !överstyrmed blandraser osv.
          Motti
          Inlägg 15-03-2014, 00:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          I går var vår Luzernertik ett år renrasig med mycket goda föräldrar båda föräldrarna är utställnings och jaktchamps plus att Teas far blev vald till årets Luzerstövare i båda Norga och Sverige !vi betalade 14000 för henne just för hennes goda stan tavla då det är viktigt att veta att du köper en bra hund för dina ändamål vad dom nu är .Nu var jag inne på att köpa en hund till en liten rackare som bara är min som sällskap både till mig och Tea .Ja så jag gick in på Blocket Jönköpings län och kollade .Första hundannonsen var Chiuvava valpar med stam tavla och regade i skk tikarna kostade 6,500 helt okej då de var regade i skk.Sen blev jag fly förbannad när en sålde valpar som småhund med fyra olika raser i och skulle ha 9.500 !va f:n är det fyra raser i en hund för 9,500 ren jäkla ocker och profit och så himmla oseriöst så det finns inte ,inga stamtavlor eller något som en eventuell ägare kan se över.Jag tycker det är för jäkligt att ockra på blandraser på det viste ,finns ju inga åpapper på en sådan hund med fyra raser i !Jag är helt införståd med att jag kan köpa en valp avlad på två raser då vet jag ju vad jag köper inga problem !men fyra fem och ha mage att begära 9,500 för en gatukorsning där går gränsen .Någon bör se över den Svenska hundaveln och det genast .Jag är en hundälskare av stora mått !och är mån om att hålla den renrasig i den mån man är intreserad av renrasighet och det är man som jägare mm.Utställningar är till för att behålla raserna intackta.Fy vad jag blev besviken på Blocket !
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 15-03-2014, 01:02
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Kan tala om att jag skickade mail till henne som begärde 9.500 för blandras valparna med fyra fem olika raser i sig och jag sa ett och annat vad jag tyckte om det !ska bli intressant om hon hör av sig ,troligtvis inte .Att som dessutom begriper sig på genetik .

          CITAT (Motti @ 15-03-2014, 01:01) *
          Kan tala om att jag skickade mail till henne som begärde 9.500 för blandras valparna med fyra fem olika raser i sig och jag sa ett och annat vad jag tyckte om det !ska bli intressant om hon hör av sig ,troligtvis inte !En skymf mot hederliga hunduppfödare som dessutom begriper sig på genetik .
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 15-03-2014, 02:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Vad är Chiuvava valpar ?


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-03-2014, 05:06
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Mig veterligt råder det fri prissättning så vad du har med det att göra begriper jag inte. Annars verkar det vara rena reapriserna på Blocketvalpar nu jämfört med för några år sen och det är ju heller inte bra, men det blir väl så när marknaden är övermättad och folk blir sittande kvar med sina valpar.

          För övrigt ligger väl den här tråden i fel avdelning?


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 15-03-2014, 08:36
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          som stintan säger så råder fri prissättning.
          hittar man kunder som vill betala de priser som begärs även om det är blandras så skit i vilket.
          f.ö är det så att bara för att hunden inte är renrasig betyder ju inte det att hunden på något sätt skulle vara sämre.
          min mening är ju att blandrashundar ofta är både trevligare och har oväntade egenskaper.
          det är dessutom så man har avlat fram de "renrasiga" en gång i tiden.
          hundutställningar har ju sitt syfte men är det inte lite snobbism? ulf
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-03-2014, 08:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag tycker också att det är väl upp till var och en att köpa eller låta bli.

          Om jag tycker att något är för dyrt, då köper jag inte det och sen är det bra med det.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 15-03-2014, 09:13
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Hittar du en reggad chihuahua för 6500 bör du dra öronen åt dig.

          Ingen säljer en reggad småhund för den summan, så antingen är det en smuggelhund eller en hund med upptäckt defekt som gör att dom rear bort den.




          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 15-03-2014, 10:38
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (pejori @ 15-03-2014, 09:13) *
          Hittar du en reggad chihuahua för 6500 bör du dra öronen åt dig.

          Ingen säljer en reggad småhund för den summan, så antingen är det en smuggelhund eller en hund med upptäckt defekt som gör att dom rear bort den.


          Precis :-) chihuahua brukar väl gå på 12-18 tusen beroende på stamtavla.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 15-03-2014, 11:15
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Jubbe063 @ 15-03-2014, 10:38) *
          Precis :-) chihuahua brukar väl gå på 12-18 tusen beroende på stamtavla.

          Ja.
          Hittade annonsen och priset gällde för en hane. Tikarna skulle dom ha 8000 för.
          Som jag misstänkte var det något. Dom var inte inom rasstandarden (dom var för stora) och därför inte godkända för avel eller utställning.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-03-2014, 12:42
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jag blir också full i skratt när du Motti skriver att som jägare är man intresserad av renrasighet. Skulle det vara speciellt för bara jägare? Jaha jag trodde mest man var intresserad av att få en bra jakthund. Just inom jakthundar finns det ju en hel del prestationsavel d.v.s. man blandar raser för att få fram bästa jakthundarna. Kan inte tänka mig att jägare anser prestationsaveln som oseriös. Jag tror också att ni kom undan billigt som bara behövde betala 14.000 för er importerade jakthund.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-03-2014, 12:51
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (malarmaster @ 15-03-2014, 08:36) *
          ........hundutställningar har ju sitt syfte men är det inte lite snobbism? ulf

          En lite fråga till dig - vad har hundutställningar för syfte som du anser vara snobbism???


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 15-03-2014, 22:13
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Pejori tack för tillägget om att de var för stora därför var priset därefter glömde att skriva in det !men en ärlig försäljning av ägaren som just påpekade att de var för stora för tex utställning .
          Att det bli blandrashundar oförutset kan man tolerera men när man medvetet avlar ihop fem raser i en valp då vet man nog inte vad man håller på med mer än att sko sig och tjäna pengar på det.Alla raser har en genetisk historia som tex hjärtfel pra höftledsfel mm om du blandar ihop fyra fem raser hur vet du då att de valparna är friska i framtiden ?att sälja sådana valpar utan en genetisk historia är i min mening förkastligt ,hur roligt är det för en valpköpare att upptäcka efter kanske ett till två år att valpen du köppte kan bli blind eller dö av hjärtfel eller behöver nya höftleder efter två år ?Ska man hålla på med hundavel bör man i alla fall vara insat i genetik och veta vad som kan hända med valpar efter fyra fem olika raser ,som valpköpare på blandraser har du ingen som helst garanti !Väljer du en renrasig hund får du hela historiken i rasbeskrivningen så du vet vad du eventuellt kan vänta dig om du har otur den försäkringen får du aldrig vid köp av hårt korsade hundar .Utställningar har inget med snobberi att göra dom finns till för att bevara hundens rasstandard psykikt och fysiskt och för att behålla en kontrolerad hundavel på rasen utan avarter .Jag älskar alla hundar även tvåkorsningar men att lägga ihop fyra fem raser utan att ha kunskap i genetik är förkastligt ,vilken ras är det de värnar om då ?

          Redigerat av Motti: 15-03-2014, 22:14
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 16-03-2014, 00:11
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Motti @ 15-03-2014, 22:13) *
          Pejori tack för tillägget om att de var för stora därför var priset därefter glömde att skriva in det !men en ärlig försäljning av ägaren som just påpekade att de var för stora för tex utställning .
          Att det bli blandrashundar oförutset kan man tolerera men när man medvetet avlar ihop fem raser i en valp då vet man nog inte vad man håller på med mer än att sko sig och tjäna pengar på det.Alla raser har en genetisk historia som tex hjärtfel pra höftledsfel mm om du blandar ihop fyra fem raser hur vet du då att de valparna är friska i framtiden ?att sälja sådana valpar utan en genetisk historia är i min mening förkastligt ,hur roligt är det för en valpköpare att upptäcka efter kanske ett till två år att valpen du köppte kan bli blind eller dö av hjärtfel eller behöver nya höftleder efter två år ?Ska man hålla på med hundavel bör man i alla fall vara insat i genetik och veta vad som kan hända med valpar efter fyra fem olika raser ,som valpköpare på blandraser har du ingen som helst garanti !Väljer du en renrasig hund får du hela historiken i rasbeskrivningen så du vet vad du eventuellt kan vänta dig om du har otur den försäkringen får du aldrig vid köp av hårt korsade hundar .Utställningar har inget med snobberi att göra dom finns till för att bevara hundens rasstandard psykikt och fysiskt och för att behålla en kontrolerad hundavel på rasen utan avarter .Jag älskar alla hundar även tvåkorsningar men att lägga ihop fyra fem raser utan att ha kunskap i genetik är förkastligt ,vilken ras är det de värnar om då ?

          Om det finns en historia av höftfel och hjärtfel bland de ingående raserna så är det större sannolikhet att en femraskorsning inte kommer nedärva dom problemen. Många defekter på raser uppstod då man inavlade dom för mycket för att uppnå en enhetligare ras.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 16-03-2014, 00:21
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Då får du allt läsa på lite i genetik !du är helt fel ute där .Tvåkorsning kan bli riktigt bra men inte fyrkorsning för då vet du inte ett dugg om var du får i slutändan .Bara att fråga en Veterinär !ärftligheten är större från tik och hane än resten av hundsläkten,om jag mins rätt så ärver valpar 75 % av sina föräldrar resten av föregående släkt ,deffeckter däremot ärvs led efter led om man inte plockar bort orsaken till den.En valpuppfödare som säljer fyrkorsningar kan aldrig ge någon som helst garanti mot deffeckter som hjärtfel ögonproblem som PRA höft problem eller menthalt nerärvda deffeckter.Ska man hålla på med hundavel ska man veta sin genetik och vart det leder till i slutändan .
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-03-2014, 00:32
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Finns inga garantier att renraser slipper defekter heller. En del raser är ju helt sönderavlade p.g.a. nån sorts konstigt "skönhetsideal".


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          zaaritha
          Inlägg 16-03-2014, 00:49
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem sedan:
          31-08-2003
          Medlem nr: 2 237



          Vi har haft sk tvåkorsning renras o fyrvägskorsning!
          Blandraserna var så lättlärda o trevliga!
          Även renrasen var fantastisk!
          Det beror helt på den individuella hunden!
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 16-03-2014, 00:58
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Ja men då kan du läsa den infon på rase du tänker köp i rasbeskrivningen vad de har för problem med aveln ! Tyvär är det så att folk brur sig inte för de har bestämt att en sådan hund ska jag ha oavset problemen i aveln !Vi har kollat upp vår ras i fyra år innnan vi tog beslutet att köpa en Luzerner eftersom avelsbasen är trång alltså inte så mycket avelsmatterial men bra mycket bättre än för 20 år sedan ,alla raser har deffeckter på ett eller annat sätt därför är det viktigt med utställningar och avelsråd och att man som hundköpare angagera sig i rasen innan man bestämer om det är rätt hund för dig !Vi har redan fått bakslag på vår tik här och kan troligtvis inte avla på henne men som sakt vi visste att det kunde dyka upp problem ,nu var inte det viktigaste för oss att lägga på valpar på henne ,det viktigaste var att hon var en go hund och att hon jagar hare sedan om hon blivit grön så hade vi inte byt bort henne eller gjort oss av med henne !Det viktigaste är att vi inte är inställda på att lägga på valpar på henne till varje pris och därmed undergräva aveln i rasen !
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 16-03-2014, 01:07
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Motti @ 16-03-2014, 00:21) *
          Då får du allt läsa på lite i genetik !du är helt fel ute där .Tvåkorsning kan bli riktigt bra men inte fyrkorsning för då vet du inte ett dugg om var du får i slutändan .Bara att fråga en Veterinär !ärftligheten är större från tik och hane än resten av hundsläkten,om jag mins rätt så ärver valpar 75 % av sina föräldrar resten av föregående släkt ,deffeckter däremot ärvs led efter led om man inte plockar bort orsaken till den.En valpuppfödare som säljer fyrkorsningar kan aldrig ge någon som helst garanti mot deffeckter som hjärtfel ögonproblem som PRA höft problem eller menthalt nerärvda deffeckter.Ska man hålla på med hundavel ska man veta sin genetik och vart det leder till i slutändan .

          Generellt sett nedärvs inte negativa egenskaper för de kräver ofta homozygoti för att slå igenom. När man bedriver rasavel begränsar man avelsbasen och då ökar risken för inavelsdefekter. Många hundraser härstammar från färre än 5 individer och då har de inavlats i generationer för att få ett enhetligt utseende. Blandar man flera linjer som inte är besläktade så bryts all inavel.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-03-2014, 07:19
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Anki på Öland @ 15-03-2014, 12:51) *
          En lite fråga till dig - vad har hundutställningar för syfte som du anser vara snobbism???

          att man har utställningar är ju inget konstigt men just det att till varje pris följa en rasstandard?
          hur många hundutställningar har en avdelning för blandraser? ulf
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 16-03-2014, 09:15
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (malarmaster @ 16-03-2014, 07:19) *
          att man har utställningar är ju inget konstigt men just det att till varje pris följa en rasstandard?
          hur många hundutställningar har en avdelning för blandraser? ulf

          Och vad skulle man bedöma blandraser efter?? Vem som är gulligast? Och förresten, vad skulle man bedöma en renrasig hund efter om man inte gjorde det efter rasstandarden?

          Rasstandarden är ju ihopsatt för en "idealhund" i just den rasen och den är lika i alla länder som tillhör FCI. (som Sverige gör) Det finns en orsak varför varje hundras har en egen standard och är byggd just för att göra det den är gjord för. Importerar jag en rasren hund från ett annat land vet jag att den och dess avkomma kommer att se ut ungefär som min. Visst kan alla avla hejvilt och tillverka sina egna raser men då står man där efter ett tag och har ingen aning om hur hundarna kommer att se ut eller bete sig. Dom som köper hund av mig gör det ju för att dom vill ha en hund med ett speciellt utseende och ett speciellt sätt.

          CITAT (Piccante @ 16-03-2014, 01:07) *
          .............När man bedriver rasavel begränsar man avelsbasen och då ökar risken för inavelsdefekter. Många hundraser härstammar från färre än 5 individer och då har de inavlats i generationer för att få ett enhetligt utseende. Blandar man flera linjer som inte är besläktade så bryts all inavel.

          Och dom flesta raserna är "tillverkade" sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal så den inaveln är bruten för många generationer sen!!

          Att mer eller mindre alla raser skulle vara inavlade och förstörda är bara gamla fördomar som sitter i huvudet på folk. SKK håller noga reda på oss uppfödare och tillåter inte inavel sen ganska många år. Vissa andra länder har nog mer problem där än vad vi har i Sverige. Sen har man idag en hiskerlig massa hälsoundersökningar som man inom renrasaveln måste göra innan man avlar på ett djur. (Nu pratar jag om seriösa uppfödare som arbetar efter SKK och sina rasklubbars regler - oseriösa uppfödare har samma ledstjärna som blandrasproducenter, pengar....) Nästan alla raser har DNA-tester för vissa rassjukdomar och man hälsoundersöker avelshundar i dom raser som fått problem med hjärtfel eller annat, man ögonlyser och höftleds/knäleds/arbågs-röntgar hundarna för att minimera sjukdomar och defekter. En blandras föräldrar är sällan undersökt för något och dom är generellt sett inte friskare än renraserna. Parar du 2 hundar med samma fel kommer sjukdomen varesej du har en eller fler raser i dig och tittar man på populära blandningar så dras dom ofta med samma sjukdomar. Och blandrasproducenter begränsar ju sitt avelsmaterial ännu mera genom att bara använda sina egna hundar. Skulle vilja se den blandrasägare som åker 100 mil för att para med en blandras i andra ändan av landet.....
          Blandraser kommer alltid att finnas eftersom "olyckor" alltid kommer att ske men att gynna blandrasproducenter och s.k. hundimportörer för att spara några kronor gynnar nog ingen i långa loppet!
          Sen har vi ju dom som vill ha en billig hund och köper en söt valp från bakluckan på en parkeringsplats.... så dör den så går man till pressen och tycker så synd om sig och sin familj som blev sååå lurade.... dom sa ju att den var frisk och renrasig och hade stamtavla.... fast det är en helt annan historia....


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera

          8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 02:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon