Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > En helvild idé - damm inuti växthuset!, Kan det fungera?
          sofia75
          Inlägg 16-02-2012, 06:50
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          09-07-2008
          Medlem nr: 17 361



          Jag känner spontant att det vackra med en damm försvinner om du sätter galler över som du täcker med blomkrukor. Skötsel av damm och fiskar försvåras också. Det krävs ju att man med jämna mellanrum gör bl.a. delvattenbyte och rensar bort döda växtdelar.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 16-02-2012, 11:31
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Bra poänger!

          Man kanske kan har den delvis nedsänkt och sedan sätta någon slags plattform eller galler över delar av dammen och sedan använda denna plats för att ha växter som "ramar in" dammen, typ något som hänger ner.... Funderar vidare.

          Vad gäller alger, så vet jag faktiskt inte det, man kan ju ha växter som skuggar, dels vattenväxter på ytan men också andra växter ovanpå som skuggar ner.

          Fiskarna behöver väl inte solljus, eller?


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 16-02-2012, 16:08
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jo, fiskarna behöver solljus, man har ju belysning på akvarier och det är oftast främst för fiskarna. Om de inte behövde ljus så skulle de inte ha de granna färgerna utan vara som räkor och andra bottenlevande djur. De saknar ju ibland helt färg eller är möjligen grå, svarta eller bruna.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 16-02-2012, 16:44
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Peztis @ 16-02-2012, 16:08) *
          Jo, fiskarna behöver solljus, man har ju belysning på akvarier och det är oftast främst för fiskarna. Om de inte behövde ljus så skulle de inte ha de granna färgerna utan vara som räkor och andra bottenlevande djur. De saknar ju ibland helt färg eller är möjligen grå, svarta eller bruna.


          Aha, så långt tänkte inte jag blush.gif Men å andra sidan, om man har en vattenyta som är öppen, men med flytande växter så borde det väl räcka? Samtidigt som man slipper alger?
          Å andra sidan, i vår pyttedamm ute hade jag vattenhyacinter i somras och visst fick vi en omgång med äckliga svarta trådiga alger, men det gick liksom över av sig själv efter att jag slevat upp det mesta.....

          Mycket att fundera på och ta hänsyn till smile.gif

          Redigerat av KRT: 16-02-2012, 16:45


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          sofia75
          Inlägg 16-02-2012, 19:56
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          09-07-2008
          Medlem nr: 17 361



          Akvariebelysningen är främst till för växterna och för att man själv skall kunna beskåda akvariet. För fiskarna räcker dagsljuset utmärkt. De färggranna guldfiskarna är ju framavlade av människan från betydligt mer oansenligt färgade karpfiskar
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 16-02-2012, 22:01
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Fast det beror ju på hur akvariet/dammen står, om det står övertäckt eller med tillgång till ljus.

          Vissa lysrör är ju för att främja växterna, vissa är nödvändiga. Att ha ett akvarie helt utan lysrör undrar jag verkligen vad fiskarna skulle gilla. Men det beror säkert på vilka fiskar man har.

          Det där med att de är framavlade måste vara en sanning med modifikation. Kolla på fiskarna i korallrev och vilka enorma färger där finns. De är knappast framavlade av oss utan för att locka till sig det det könet, visa hur vackra och starka de är och "kom och para dig med mig för jag är störst, bäst och vackrast!".

          Att täcka dammen helt för att undvika algtillväxt tror jag inte är så bra varken för fiskar el för ev växter. Att däremot täcka ytan med nate eller andra ytväxter kan ju vara en bra idé.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          sofia75
          Inlägg 16-02-2012, 22:14
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          09-07-2008
          Medlem nr: 17 361



          Korallrevsfiskar visst, men i en damm i ett växthus i Sverige så antar jag att det är olika odlingsvarianter av guldfisk vi talar om, i alla fall om dom skall övervintra i dammen.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 17-02-2012, 09:20
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Koi, vanliga guldfiskar och liknande, menar jag naturligtvis.
          Iofs gillar jag tanken på korallrevsfiskar i mitt växthus, men jag tror inte att det hade fungerat med temperaturer etc.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-02-2012, 09:32
          Länk hit: #29


          Gäster






          Snälla...sätt inte koi i en liten damm, den blir en stor fisk så småningom och den behöver lite större ytor att röra sig på. Dessutom är den mycket känsligare än guldfisk när det gäller syresättningen av vattnet.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 17-02-2012, 10:07
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Gunilla T @ 17-02-2012, 09:32) *
          Snälla...sätt inte koi i en liten damm, den blir en stor fisk så småningom och den behöver lite större ytor att röra sig på. Dessutom är den mycket känsligare än guldfisk när det gäller syresättningen av vattnet.


          OK, du har rätt..... Minns Koi i en damm i Singpore som var ca 40 cm långa. Jag får väl nöja mig med en och annan guldfisk kanske. Och har jag tur kanske en och annan groda, ödla eller kopparorm flyttar in smile.gif

          Är det alltså bara guldfisk som fungerar i en damm i Sverige? Om man nu bortser från aborrar, braxar etc som är en del av den svenska fanunan och kanske inte passar i en damm...


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 17-02-2012, 10:37
          Länk hit: #31


          Gäster






          Du kan ju kolla på shubunkin och slöjstjärtar som är varianter av guldfisk. Guldfiskar lever ju i stim så för deras trivsel bör det väl vara en fem stycken iaf. Tyvärr så förökar de sig kraftigt så man får mycket yngel.

          Om grodor skall komma upp ur en damm behövs något de kan krypa upp på, en uppbyggnad med sten eller något annat. Annars kan de inte ta sig upp.

          Redigerat av Gunilla T: 17-02-2012, 10:38
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 17-02-2012, 10:58
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Gunilla T @ 17-02-2012, 10:37) *
          Du kan ju kolla på shubunkin och slöjstjärtar som är varianter av guldfisk. Guldfiskar lever ju i stim så för deras trivsel bör det väl vara en fem stycken iaf. Tyvärr så förökar de sig kraftigt så man får mycket yngel.

          Om grodor skall komma upp ur en damm behövs något de kan krypa upp på, en uppbyggnad med sten eller något annat. Annars kan de inte ta sig upp.


          Intressant med fiskarna, ska kolla upp det.

          Klart jag ska ha något åt grodorna i dammen, vill helst ha sådan också! I värsta fall får jag fixa en liten stege smile.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Annana
          Inlägg 17-02-2012, 20:32
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 183
          Medlem sedan:
          01-07-2010
          Medlem nr: 31 692



          CITAT (evelina @ 15-02-2012, 14:01) *
          Min son har damm i sitt växthus och det fungerar hur bra som helst. Den är inte ner grävd. Fiskarna bor inomhus på vintern. Han har också en kamin för att kunna köra igång tidigare på våren. Han bor i zon 1



          Snälla! Kan du inte ordna foto på hans växthus?!?


          --------------------
          *Trädgårdsland * Växthus * Höns *- livet på landet leker!
           
          Citera
          sofia75
          Inlägg 18-02-2012, 06:32
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          09-07-2008
          Medlem nr: 17 361



          om du kan tänka dig att sköta om fiskarna i ett akvarium inomhus under vintern finns det fler sorter att välja mellan än guldfisk. själv har jag haft både svärdbärare, kardinalfisk och guldbarb ute under sommaren. fiskarna blev stora och kraftiga och jag fick mycket yngel av dom
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 18-02-2012, 08:41
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (sofia75 @ 18-02-2012, 06:32) *
          om du kan tänka dig att sköta om fiskarna i ett akvarium inomhus under vintern finns det fler sorter att välja mellan än guldfisk. själv har jag haft både svärdbärare, kardinalfisk och guldbarb ute under sommaren. fiskarna blev stora och kraftiga och jag fick mycket yngel av dom


          Men hur låga temperaturer klarar de (och mår bra samtidigt, alltså inte bara överlever) de arterna? Eftersom jag primärt vill ha medelhavsväxter i mitt växthus (jag älskar camelior, citrusar, oliver, bouganvilla etc) kommer jag hålla det frostfritt och räknar med att hålla dammen också isfri (troligen genom doppvärmare vintertid förutom värmefläkt uppe i växthuset). Räcker det om vattnet håller +5-10 eller måste de ha det varmare? Jag HAR haft både barber och kardinaler när jag hade akvarium för många år sedan, och själva akvariet står fortfarande kvar i garaget, men jag känner inte riktigt för att bli akvarieägare igen, annat än möjligen några få månader mitt i vintern smile.gif


          Fundering; Vad har man i prydnadsdammar i tempererade områden förutom guldfisk och koi????


          Redigerat av KRT: 18-02-2012, 08:43


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          sofia75
          Inlägg 18-02-2012, 11:53
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem sedan:
          09-07-2008
          Medlem nr: 17 361



          tempen blev som lägst 15 grader i min damm har jag för mig under sommarmånaderna. eftersom det är tropiska fiskar så tror jag iinte man skall hålla dom i lägre temperaturer än så.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 18-02-2012, 11:56
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (sofia75 @ 18-02-2012, 11:53) *
          tempen blev som lägst 15 grader i min damm har jag för mig under sommarmånaderna. eftersom det är tropiska fiskar så tror jag iinte man skall hålla dom i lägre temperaturer än så.


          Då får jag nog glömma barber och kardinaler, men det KAN ju finnas något liknande som tåler lite lägre temperaturer, det är ju inte så att det finns ont om fiskarter direkt smile.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 18-02-2012, 13:20
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          KRT, hur stor damm funderar du på egentligen? Blir lite nyfiken...

          Det här vore ju jättesnygg fast utan man då! biggrin.gif


          Redigerat av Peztis: 18-02-2012, 13:21


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 18-02-2012, 13:33
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Peztis @ 18-02-2012, 13:20) *
          KRT, hur stor damm funderar du på egentligen? Blir lite nyfiken...

          Det här vore ju jättesnygg fast utan man då! biggrin.gif



          Mmm, den var snygg, men jag hade nog tänkt mig något lite grundare och med större uta. Jag har fått för mig att något som passar in i ett hörn hade varit perfekt. Typ hörnmodellen en sådan foderbehållare man har till hästar, fast större. Jag tror dock inte att man kan hitta något stort nog. Men det jag helst vill åstadkomma är något i stil med denna;
          http://aquadesigns.ru/aqua/russian/src/ima...a_prudov_30.jpg

          Fyrkantig är kanske det mest praktiska och om man sedan kan sänka ner den till 1/2 och sedan mura upp med tegel eller lecablock som putsas tror jag det blir supersnyggt.... Har för mig att jag såg en fyrkantig bytta för vattenstenar på något byggvaruhus, tror måtten var runt 120x60x60 eller något ditåt. Kunde man hitta något liiiiite större än så vore det toppen. Kanske mer fyrkantig?

          Svår balansgång mellan att ha så stor som möjligt (så man kan ha växter och fiskar) och så mycket pålats kvar för odling som möjligt smile.gif


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Robbanp
          Inlägg 18-02-2012, 16:55
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem sedan:
          14-08-2011
          Medlem nr: 71 235



          Om du tar en tur till Ven i sommar så finns det en liten blomsterhandel eller vad man ska kalla det strax ovanom backen efter att man hoppat av båten från Landskrona. Där har de ett riktigt trevligt växthus med en damm som går både inne i växthuset och ut utanför genom några kulvertar. Så skulle jag kunna tänka mig att göra.
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 18:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon