Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inflyttning i damm
          plantanochknölen
          Inlägg 21-12-2013, 06:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          16-04-2012
          Medlem nr: 75 848



          Hej Alla!
          Det sköna milda vädret har gjort att jag tömt dammen för att nu efter 35 års drift se över betongen och laga några sprickor. Slutade med att jag slamade hela inre ytan med betongslamning. Svårt bedömma härdtiden då temperaturen ligger på ca fem plusgrader men räknar med två veckor för att vara säker. Sedan skall jag tvätta ur den noga med kallt vatten och pumpa ut vattnet några gånger. Någon som har en uppfattning hur mycket tvätt man måste göra för att inte skada fiskarna. De måste i innan det fryser. Bäst så då att förvara de inne ger en sådan hög aktivitet hos dem som inte är bra. Vad tycker ni?
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 21-12-2013, 07:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Jag skulle använt sån här färg: GOLD LABEL POND PAINT
          Och den beskrivs så här: Används för att täta din gjutna damm, eller dammen byggd med trästomme. Inget mer glasfibrande av dammar. Måla helt enkelt din gjutna/byggda damm med denna färg, och den blir tät. 2 lager räcker. 6-8 kvadrat per liter. Ytan skall vara slät och dammfri. Sprickor skall först tätas med Gold label sealer. Kan målas vid temperaturer på mellan 10-20 grader. Härdar på ca 12 timmar, helt genomhärdad på 3-7 dagar. 2-komponent. Blanda ej mer åt gången än vad som målas på max 1,5 timme. Kan målas med pensel, roller eller sprayas.

          Nu när du ändå tömt dammen så gör jobbet ordentligt, är mitt förslag. Fiskarna kan gå inne en vinter, det tar de inte skada av, men måste förstås skötas. Målar du dammen med sån här färg behöver du inte oroa dig att betongen läcker ut ämnen i vattnet, den håller tätt och då minskar risken för nya sprickor och ytan blir svart, så fiskarna syns bra.

          Färgen finns att beställa på nätet, sök ex på Dammbutiken eller Emges, men den finns på fler ställen.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 23:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon