Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Automatisk bevattning i växthuset
          LaPaloma
          Inlägg 31-05-2014, 06:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem sedan:
          23-04-2008
          Medlem nr: 15 526



          Efter många år har jag nu installerat en växthusbevattning i mitt växthus, "Hydromat" från Willab Garden.

          Har läst och läst men finner ingenting om att hur ofta det ska droppa från droppslangarna. Ska det droppa hela tiden dygnet runt eller kan det vara uppehåll i flödet beroende på väderleken/värmen?

          Jag får inte till det att det droppar hela tiden men jorden är dock fuktig i krukorna. Har nu försökt läsa på Internet, läsa bruksanvisningen och försökt ändra inställningar under två veckors tid men vet ju inte om jag gör rätt.

          Är det någon som har detta system i sitt växthus och kan berätta hur det fungerar för er?
           
          Citera
          ingmet
          Inlägg 31-05-2014, 09:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem sedan:
          16-09-2003
          Medlem nr: 2 315



          Har tyvärr inget svar, men har minst samma frågeställning som dig.
          Fick med en Hydromat med växthusköpet från Willab. Den ligger fortfarande i sin kartong i garaget. Öppnade och läste bruksanvisningen men blev lätt matt och insåg att jag behöver hjälp att förstå. Därav åkte bruksanvisningen ner i kartongen igen. Har en stilla önskan att få igång den..men har fortfarande inte fått tillräckligt med ork för att öppna kartongen igen . Bra svar på din fråga kanske kan få mig att ändra mitt tillstånd i frågan.. tummenupp.gif


          --------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
           
          Citera
          LaPaloma
          Inlägg 31-05-2014, 12:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem sedan:
          23-04-2008
          Medlem nr: 15 526



          CITAT (ingmet @ 31-05-2014, 10:21) *
          Har tyvärr inget svar, men har minst samma frågeställning som dig.
          Fick med en Hydromat med växthusköpet från Willab. Den ligger fortfarande i sin kartong i garaget. Öppnade och läste bruksanvisningen men blev lätt matt och insåg att jag behöver hjälp att förstå. Därav åkte bruksanvisningen ner i kartongen igen. Har en stilla önskan att få igång den..men har fortfarande inte fått tillräckligt med ork för att öppna kartongen igen . Bra svar på din fråga kanske kan få mig att ändra mitt tillstånd i frågan.. tummenupp.gif


          Vår Hydromat stod oanvänd i 5 år i förrådet just på grund av det du också har varit/är med om...Vi öppnade också bruksanvisningen flera gånger om men lade den tillbaka då det stod på "grekiska" - vi förstod inget! I år tog vi fram den igen. Kände oss tvungna då vi ska resa bort i sommar och vill inte att grannarna ska känna sig alltför låsta med att hjälpa till med bevattningen. Min man satte sig ner och tog fram del för del och läste bruksanvisningen steg för steg till slut fick han ihop det. Så nu är det alltså det som jag beskrev som är stötestenen. Vi reser bort om två veckor och innan dess måste vi ju ha trimmat in systemet.

          Hoppas att vi båda får svar snart yes.gif !
           
          Citera
          asaleo
          Inlägg 02-06-2014, 13:45
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          25-09-2008
          Medlem nr: 19 131



          Jag har använt automatisk bevattning i många år.

          Jag har ett automatiskt bevattningssystem som heter Flora Feed.
          Mitt system fungerar så att vattnet droppar kontinuerligt in i en behållare på 4 liter.

          När vattnet stiger så höjs en flottör som till slut hjälper till att vippa i en liten mängd gödning. Därefter töms hela kärlet på 4 liter och fördelas på droppinnarna i växthuset.
          På detta sätt kan gödning tillsättas till varje 4 liters sats som töms via droppinnarna.

          Vattenledningstrycket släpps i mitt system ej fram till droppinnarna. De är för tunna för att klara detta.
          Min strypning ligger före mitt 4 literskärl. Trycket på mina pinnar blir ju bara tryckhöjden från mitt kärl som ligger 1,5 m över pinnarna.

          Mängden vatten som droppar ställs in manuellt.

          Jag har nu läst beskrivningen på Hydromat och förstår att vattnet droppar kontinuerligt vid varje droppinne.
          Termostaten som känner värmen i växthuset kan öka och minska vattenmängden som droppar ut.
          Grundinställningen ligger mellan 5 till 100 liter per dygn.
          Hur mycket vatten som skall släppas igenom beror på hur många droppställen som används och vattenbehovet. Gurka mera och tomat mindre

          Kontinuerligt dropp är det i både mitt och Hydromatsystemet.

          Jag antar sedan att strypningen av vattenledningstrycket och regleringen av mängden ligger före utloppet till droppinnarna för att kunna göra droppinnarna i tunnare plast.

          Tillsättning av gödning har jag slopat för att ha bättre koll på mängden. Jorden är ju gödslad från början och mängden gödning är ju beroende av vad som odlas mm.
          Asaleo

          Redigerat av asaleo: 02-06-2014, 13:57
           
          Citera
          ingmet
          Inlägg 06-06-2014, 23:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem sedan:
          16-09-2003
          Medlem nr: 2 315



          CITAT (LaPaloma @ 31-05-2014, 13:23) *
          Vår Hydromat stod oanvänd i 5 år i förrådet just på grund av det du också har varit/är med om...Vi öppnade också bruksanvisningen flera gånger om men lade den tillbaka då det stod på "grekiska" - vi förstod inget! I år tog vi fram den igen. Kände oss tvungna då vi ska resa bort i sommar och vill inte att grannarna ska känna sig alltför låsta med att hjälpa till med bevattningen. Min man satte sig ner och tog fram del för del och läste bruksanvisningen steg för steg till slut fick han ihop det. Så nu är det alltså det som jag beskrev som är stötestenen. Vi reser bort om två veckor och innan dess måste vi ju ha trimmat in systemet.

          Hoppas att vi båda får svar snart yes.gif !



          Du får gärna fyller på denna tråd med klokskaper vartefter ni lyckas nyttja Hydromaten. Jag går fortfarande och blänger på kartongen I garaget 😝😝😝😝.


          --------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
           
          Citera
          Siri112
          Inlägg 07-06-2014, 22:08
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          28-04-2009
          Medlem nr: 22 776



          Jag köpte Gardena självbevattningssystem med tillbehör vattensensor och jag är supernöjd. Jag har bevattning i växthus, 3 pallkragar och en stor rabatt. Kan verkligen rekommendera detta system.

          Siri
           
          Citera
          HelenaLJ
          Inlägg 11-06-2014, 21:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          17-04-2009
          Medlem nr: 22 429



          Vi gav upp Hydromaten.

          Efter att i veckor ha försökt ställa in hydromaten utan fungerande resultat gav vi upp. Vi hade läst bruksanvisning och även kontaktat företaget för olika tips, men ändå droppade den inte som den skulle. Returnerade hydromaten och köpte istället Gardenas microdrip som fungerade från första minut. Gardena har nu fungerat problemfritt i fem år. Så tyvärr har jag inga tips och råd när det gäller att få Hydromaten att fungera utan kan bara dela med mig av erfarenheterna av hydramaten.
           
          Citera
          ingmet
          Inlägg 11-06-2014, 21:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem sedan:
          16-09-2003
          Medlem nr: 2 315



          Man kan ju ana varför man får med Hydromaten "gratis" ... Suck.. thumbdown.gif


          --------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
           
          Citera
          achennum
          Inlägg 26-06-2014, 19:20
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          25-10-2013
          Medlem nr: 79 169



          Hey

          For meg har hydromaten virket med en gang. Jeg bare fulgte tegningen bakerst i bruksanvisningen. Dryppslangenene måtte jeg "åpne" med sprøyten noen ganger for at det skulle dryppe godt fra alle dryppslangene.

          Nå har det fungert godt i en måned. Skal utvide nå til alle pottene også. Håper det går smooth også.

          Affen
           
          Citera
          ingmet
          Inlägg 04-07-2014, 21:41
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem sedan:
          16-09-2003
          Medlem nr: 2 315



          CITAT (achennum @ 26-06-2014, 20:20) *
          Hey

          For meg har hydromaten virket med en gang. Jeg bare fulgte tegningen bakerst i bruksanvisningen. Dryppslangenene måtte jeg "åpne" med sprøyten noen ganger for at det skulle dryppe godt fra alle dryppslangene.

          Nå har det fungert godt i en måned. Skal utvide nå til alle pottene også. Håper det går smooth også.

          Affen



          Gratulerar till att du lyckas få den att fungera. Jag har fortfarande inte gjort något mer försök men det är kanske dags att testa. idea.gif


          --------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
           
          Citera
          karal633
          Inlägg 07-04-2015, 16:57
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          04-04-2015
          Medlem nr: 81 531



          Jag har en hydromat som jag fått att fungera bra. Här kommer några tips:

          - Se till att matarslangarna ligger plant
          - Jag fick koppla in en extra luftslang direkt efter vattenbehållaren. Den slutar alltså öppen på en höjd som är högre än vattenbehållaren.
          - Kolla över droppslangarna då och då och sug ut luft med sprutan.

          Lycka till smile.gif


           
          Citera
          ingmet
          Inlägg 11-04-2015, 19:43
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem sedan:
          16-09-2003
          Medlem nr: 2 315



          CITAT (karal633 @ 07-04-2015, 17:57) *
          Jag har en hydromat som jag fått att fungera bra. Här kommer några tips:

          - Se till att matarslangarna ligger plant
          - Jag fick koppla in en extra luftslang direkt efter vattenbehållaren. Den slutar alltså öppen på en höjd som är högre än vattenbehållaren.
          - Kolla över droppslangarna då och då och sug ut luft med sprutan.

          Lycka till smile.gif



          Tack för tips - allt är välkommet. Hydromatkartongen står fortfarande kvar i garaget..jag sneglar fortfarande med arg blick slap.gif ... men snart tar väl behovet överhand.. ska även be min tekniskt händige granne om hjälp. Återkommer om vi sätter upp systemet.. och hur det funkar..


          --------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 01:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon