Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > musslor i damm under vintern?
          agnetazon1
          Inlägg 25-09-2008, 12:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          29-07-2008
          Medlem nr: 17 842



          Jag har en damm som är ca 1 meter djup, mina fiskar klarar sig under vintern där. Nu har jag i år köpt några musslor, är det någon som vet hur dom klarar sig i en damm under vintern?
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 25-09-2008, 13:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Är det dammusslor (även om jag inte begriper varför någon skulle KÖPA dammusslor!) så klarar de sig nog, andra arter kan vara mera syrekänsliga. Däremot kan dammusslor vara känsliga för salthalten, de kan t ex leva länge i bräckt vatten, men blir sedan vattnet tillfälligt saltare så kan de dö i stora mängder.

          Redigerat av KURT: 25-09-2008, 13:29
           
          Citera
          agnetazon1
          Inlägg 25-09-2008, 14:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          29-07-2008
          Medlem nr: 17 842



          Det är fem stycken dammusslor jag köpt, tyckte det kunde vara trevligt att ha, vet inte om dom gör så att vattnet håller sig lite bättre, kanske.
           
          Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 25-09-2008, 17:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 250



          varför inte köpa dammusslor?! De är fantastiska på att rena vattnet. Jag har haft musslor i omgångar. Första vintern överlevde 1 av 4. Nr fyra dog längre fram på våren. Köpte nya året därefter och då klarade ingen vintern. Har alltid cirkulation i vattnet och det blir aldrig ett tätt istäcke. Så helt klart är att de är inte helt enkla att klara vintertid.


          --------------------
          Lena
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 25-09-2008, 18:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (KURT @ 25-09-2008, 14:29) *
          Är det dammusslor (även om jag inte begriper varför någon skulle KÖPA dammusslor!) så klarar de sig nog, andra arter kan vara mera syrekänsliga. Däremot kan dammusslor vara känsliga för salthalten, de kan t ex leva länge i bräckt vatten, men blir sedan vattnet tillfälligt saltare så kan de dö i stora mängder.

          Men man har väl inte salthaltigt vatten i en trädgårdsdamm? Jag tycker musslor är suveräna som vattenrenare, dessutom brukar de inte kosta mer än några tior styck. Tyvärr tycker kråkorna att de är suveräna som middagsmål, så de plockar upp dem om de kan crying.gif


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 26-09-2008, 05:31
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Det är ju mycket enkelt att själv plocka dammusslor i vilken sjö som helst. Jag nämde bara att de var känsliga för saltvatten, eftersom man ibland hittar enorma mängder döda musslor. Då kan man tro att det skett något utsläpp av gift, men är det i bräckt vatten så kan det bero på tillfälligt högre salthalt.

          Jag vet inte hur mycket vatten en mussla klarar av att filtrera, men jag tycker att borde ha fler än bara en handfull?
           
          Citera
          agnetazon1
          Inlägg 30-09-2008, 07:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          29-07-2008
          Medlem nr: 17 842



          Tack för svaren, nu blev jag lite klokare! Jag får väl ut och se om jag hittar fler musslor i någon sjö!
           
          Citera
          ako
          Inlägg 23-10-2008, 12:00
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          14-10-2008
          Medlem nr: 19 386



          Hej!
          Jag är grön på området men jag vill också ha musslor i min damm då de visst renar vattnet .
          Har läst någonstans att en enda mussla filtrerar 40 liter vatten i timmen. Helt otroligt!
          Men var köper man sådana? Eller om man skulle leta i någon damm, hur ser de ut? Finns det olika sorter?
          Hälsningar
          Ako
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 23-10-2008, 12:19
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (ako @ 23-10-2008, 12:00) *
          Hej!
          Jag är grön på området men jag vill också ha musslor i min damm då de visst renar vattnet .
          Har läst någonstans att en enda mussla filtrerar 40 liter vatten i timmen. Helt otroligt!
          Men var köper man sådana? Eller om man skulle leta i någon damm, hur ser de ut? Finns det olika sorter?
          Hälsningar
          Ako


          Det är främst dammusslor man hittar i sötvatten i Sverige. Och man hittar dem främst i sjöar:

          http://sv.wikipedia.org/wiki/Musslor#S.C3.B6tvattensmusslor
           
          Citera
          HelenJ
          Inlägg 23-10-2008, 19:59
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem sedan:
          14-07-2007
          Medlem nr: 11 521



          CITAT (ako @ 23-10-2008, 13:00) *
          Har läst någonstans att en enda mussla filtrerar 40 liter vatten i timmen. Helt otroligt!
          Men var köper man sådana?

          De flesta plantskolor som säljer guldfiskar och vattenväxter säljer också musslor.


          --------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar
           
          Citera
          Grönberg
          Inlägg 28-10-2008, 10:00
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem sedan:
          08-05-2008
          Medlem nr: 15 902



          Jag har tyvärr aldrig lyckats att få musslor att överleva, och jag plockade ett 10-tal i en å här nere i skåne, dem trivs kanske inte i bottendyn och alla löv som lägger sig på bottnen.
          Jag har också läst att en mussla filtrerar ca 40 liter i timmen.


          --------------------
           
          Citera
          agnetazon1
          Inlägg 29-10-2008, 07:33
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          29-07-2008
          Medlem nr: 17 842



          Man ska kanske försöka ha dom i en balja i garaget under vintern och fylla på vatten emellanåt, med tanke på att dom vill ha plankton. Har någon provat det?
           
          Citera
          Mu i myllan
          Inlägg 01-12-2008, 19:18
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem sedan:
          21-05-2007
          Medlem nr: 10 582



          Jag blir lite konfunderad. Köpte just en Kampfisk till min dotter. Hon ska ha den i en skål inomhus. Zooäffärs-ägaren poängterade bestämt att vi inte skulle lägga några snäckskal i vattnet eftersom fisken inte skulle må bra av den ökade kalkhalten. Jag frågade om det bara gällde kampfisk men hon sa att det gäller alla akvariefiskar. Dammar och akvarier är ju inte så olika miljöer trots allt?


          --------------------
          Mu i myllan
           
          Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-12-2008, 19:28
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem sedan:
          03-01-2008
          Medlem nr: 13 452



          Rätt råd för kampfisken. Många andra fiskar vill ha mjukt lätt surt vatten, fast det finns allt en hel del som vill ha hårt vatten också. Guldfiskarna är tåliga och klarar hårt vatten mycket bra.

          Däremot så kan ett mjukt och surt vatten i dammen tära på musslornas skal.

          Jag har haft musslor i dammen som klarat sig i flera år, men några har gått åt. Nu har jag inte tömt dammen de senaste åren så jag vet inte om jag har några kvar.
           
          Citera
          Heda
          Inlägg 19-12-2008, 16:13
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem sedan:
          04-03-2008
          Medlem nr: 14 393



          Vi plockade musslor i somras och lade i dammen. De har fått flytta in i akvariet tillsammans med fiskarna. Än så länge verkar de må bra, nu har de bott inne sedan mitten av september. Vi har 7 st i ett 160 liters akvarium tillsammans med två guldfiskar och en karp.

          Får väl se hur det går...


          //Heda
           
          Citera
          Spikklubba
          Inlägg 11-01-2009, 20:13
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem sedan:
          02-09-2008
          Medlem nr: 18 683



          Dammusslor verkar vara trevliga 'hus' djur. Själv bor jag nära Båstad, och undrar ju då var man kan hitta vilda Dammusslor att plocka till sin Damm? Var finns närmaste Musselvatten sjö/bäck/å eller var man nu hittar dom? För dom är väl inte fridlysta eller så? Dom vi hade uppe i Dalarna var fridlysta där, men dom hette visst Flodpärlmussla tror jag, så de kanske är en annan art? Ser dom olika ut? Undrar okunnig Dammägare på Hallandsåsen confused.gif


          --------------------

          ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
          En Okunnig Dalmas som blivit med trädgård på Bjärehalvön i Skåne.
          ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 10:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon