Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Befrukta Passionsblomma
          tessan1
          Inlägg 24-02-2009, 17:49
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          17-02-2009
          Medlem nr: 21 179



          Jag sådde ätbar passionsblomma förra året som växte och trivdes fint i växthuset.
          Den har övervintrat svalt innomhus över vinten och skall klippas ned framåt våren. Nu undrar jag om någon vet om jag behöver en växt till för befruktningen eller om den klarar sig sjäv för att få frukt.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-02-2009, 17:57
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Om det är en kärna från den där vanliga bruna skrynkliga passionsfrukten så JA du behöver en planta till av samma art för att det ska bli pollinering. Plantan bör frösås alt. köpas. Förökar du med sticklingar blir det ju en kopia av den du har och då funkar ändå inte pollineringen.
          Det finns självfertila passionsblommor men P. edulis är inte självfertil.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          tessan1
          Inlägg 24-02-2009, 18:20
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          17-02-2009
          Medlem nr: 21 179



          Min kompis fick en av plantorna vi sådde förra året, jag får hoppas att de blommar samtidigt så får vi byta blommor med varandra och befrukta med pensel.
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 24-02-2009, 18:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-02-2009, 17:57) *
          Om det är en kärna från den där vanliga bruna skrynkliga passionsfrukten så JA du behöver en planta till av samma art för att det ska bli pollinering. Plantan bör frösås alt. köpas. Förökar du med sticklingar blir det ju en kopia av den du har och då funkar ändå inte pollineringen.
          Det finns självfertila passionsblommor men P. edulis är inte självfertil.


          För 4 år sedan sådde jag kärnor från en köpefrukt, (den vanliga, bruna, skrynkliga sorten) och den gav 2 frukter året därpå. Men jag hade inte berättat för den att det inte fanns fler plantor av samma sort! flirting.gif


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-02-2009, 19:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          Hej!
          Flikar in med en liten följdfråga efs jag själv har några edulis(ar).
          Ursprung från SAMMA frukt.

          Finns det "hon-edulis" och "han-edulis" menar du Åsa?
          Måste man alltså ha en av varje och hur vet man vad som är vad i så fall?
          Eller kan man ha två edulis, "vilka-som-helst"?
          (förutom stickling då förståss från samma planta som du skrev...)
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-02-2009, 20:39
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det finns både han och hondelar i blomman men det normala är att rena arten P.edulis är självsteril = kan inte ta emot eget pollen, det är precis som för våra äppelträd.

          (efter vad jag läst kan passiflora tydligen korsa sig med andra arter inom samma släkte så länge som kromosomantalet är detsamma så det kan hända att det är någon korsning ifall man tar fröer i matbutiken, vilket kan förklara att det ibland funkar med självpollinering, det är nog inte helt ovanligt att en passionsfruktsodlare har fler än en sort i odlingarna)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 24-02-2009, 22:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          JAg fick frukter på min edulis i somras, som stod intill en P. careula. Tydligen funkar det med pollinering mellan arterna i alla fall. Tyvärr hann de inte mogna...
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-02-2009, 23:15
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          klart det funkar att pollinera olika arter i mellan. alltså du MÅSTE inte ha edulis till edulis. det du får blir en hybrid så som många av dom odlings värda passiflora har uppstått.

          dock blir nog inte frukten något vidare. alla får ju inte smakliga/ätliga frukter

          mina får frukt, pollinerar inte!men jag har dock 5-10blommaden plantor så insekter sköter väl det. jag är heller ej intresserad av frukt. men frukterna jag får är ingen jätte höjdare kvalité och är för mig sura och oätliga. ibland hinner dom inte blomma och ibland blir det bara tomma skal.
           
          Citera
          Mu i myllan
          Inlägg 24-02-2009, 23:33
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem sedan:
          21-05-2007
          Medlem nr: 10 582



          Det är nog så med passion att den rår man inte över... Fyndigt va?
          Satte ett frö från en frukt jag köpt på COOP förra hösten (07) och har ätit flera jättegoda passionsfrukter i vinter. Det ligger två i fruktskålen just nu och fler hänger ute i vintervarma växthuset. Där har plantan stått hela tiden och den har aldrig träffat någon annan Passionsblomma av någon sort. Drar alltså slutsatsen att den är självpollinerande. C.a hälften av blommorna dog utan att ha blivit pollinerade men många frukter blev det!


          --------------------
          Mu i myllan
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-02-2009, 08:44
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          Jag tycker att det verkar lite rörigt jag.... confused.gif ...i mitt huvud i alla fall... giggle.gif

          Duger det, och är det alltså ok med att ha några "helsyskon-edulisar", för att få frukt/er?
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 25-02-2009, 10:02
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          CITAT (Sussie F-Flower @ 25-02-2009, 08:44) *
          Jag tycker att det verkar lite rörigt jag.... confused.gif ...i mitt huvud i alla fall... giggle.gif

          Duger det, och är det alltså ok med att ha några "helsyskon-edulisar", för att få frukt/er?

          biggrin.gif Behöver inte ens vara edulisar, funkar med andra arter också. Den vanliga blå (careulan) pollinerar då min edulis, som sagt...
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-02-2009, 10:41
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          så här står det i boken kulturväxter i kruka av Johan Lemte

          ''Tyvärr är vissa individer självsterila och man måste då odla minst två plantor för att få frukt''

          sedan står där längre ner

          ''För över frömjöl från blommans ståndare till de tre pistillerna. Efter några dagar börjar frukten att svälla och växer sedan mycket fort till ungefär golfbolls storlek''

          och sedan vidare från sidan Fruit Facts

          ''Purple passion fruit is self-fruitful, but pollination is best under humid conditions. The flowers of the yellow form are perfect but self-sterile. Carpenter bees are the most efficient pollinator, much more so than honey bees. Wind is ineffective because of the heaviness and stickiness of the pollen. The flowers can also be hand pollinated. ''

          texten från ovan handlar om Passiflora edulis, P. edulis flavicarpa

          på en annan sida står där att Edulis är själv pollinerade. men man får nog bättre kvalite om man korspollinerar.



          CITAT (Sussie F-Flower @ 25-02-2009, 08:44) *
          Jag tycker att det verkar lite rörigt jag.... confused.gif ...i mitt huvud i alla fall... giggle.gif

          Duger det, och är det alltså ok med att ha några "helsyskon-edulisar", för att få frukt/er?


          ska du pollinera så behöver du 1hona och 1hane. om det är på skilda blommor på samma planta eller om det är olika kön på plantorna kvittar. så det funkar med ''syskon'' planta och det funkar med en annan art (passiflora art då).
           
          Citera
          tessan1
          Inlägg 25-02-2009, 20:02
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          17-02-2009
          Medlem nr: 21 179



          För min del är det frukten jag vill åt! Det är köpta fröer från impecta.
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-02-2009, 21:50
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          CITAT (flaxss @ 25-02-2009, 10:41) *
          .... så det funkar med ''syskon'' planta och det funkar med en annan art (passiflora art då).



          Tack! smile.gif
          Det var just det jag undrade... yes.gif
          Jag har ju redan flera edulis och tänkte om jag var tvungen att skaffa ytterligare en annan passi... för att kunna få frukt (om några år, sisådär... biggrin.gif )

          Men om jag har tolkat allting rätt nu så kommer jag att kunna få frukter på/av de planter som jag redan har...?

          CITAT (tessan1 @ 25-02-2009, 20:02) *
          För min del är det frukten jag vill åt! Det är köpta fröer från impecta.



          Absolut så är det ju trevligt om det blir frukter. biggrin.gif tummenupp.gif Det vill jag med!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-02-2009, 22:24
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Sussie F-Flower @ 25-02-2009, 21:50) *
          Tack! smile.gif
          Det var just det jag undrade... yes.gif
          Jag har ju redan flera edulis och tänkte om jag var tvungen att skaffa ytterligare en annan passi... för att kunna få frukt (om några år, sisådär... biggrin.gif )

          Men om jag har tolkat allting rätt nu så kommer jag att kunna få frukter på/av de planter som jag redan har...?
          Absolut så är det ju trevligt om det blir frukter. biggrin.gif tummenupp.gif Det vill jag med!


          ja har du två plantor så är det bara att föra över frömjöl från en planta med blommor till en annan planta med blommor och så blir det frukt.

          har du bara en planta så för du över frömjöl mellan olika blommor så blir det frukt.

           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 25-02-2009, 22:49
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Intressant tråd…
          Fast för mig är det är alldeles för tidigt att börja fundera på passiflorans ”kärleksliv” . Jag har i kväll blivit stolt adoptivförälder till två småttingar.

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          tessan1
          Inlägg 28-02-2009, 08:55
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem sedan:
          17-02-2009
          Medlem nr: 21 179



          Hur länge får man vänta på att de skall ge frukt? Kan man förvänta sig att få det andra året?
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 28-02-2009, 09:09
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          2:a året gav min frukt, men det är nog lite olika. Jag hade en planta förra året som inte ens blommade på sitt 2:a år.


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 28-02-2009, 11:00
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Det kan ta allt mellan ett och fem år, innan de börjar blomma och bära frukt. Har man två individer, sådda samtidigt och skötta likadant, kan det alltså skilja flera år mellan produktion i alla fall...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 10:24
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon