Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Staketdruvor, I växthuset
          frågvis
          Inlägg 04-10-2009, 14:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          14-05-2007
          Medlem nr: 10 397



          Hej har köpt en druvplanta som heter Vitis (Labrusca) "Spulga" som jag tänkte ha i växthuset.

          Måste den planteras permanent nu eller kan jag vänta tills i vår?
          Har inte bestämt var jag ska sätta den. Kan man stoppa ner den i jorden med krukan kvar eller måste den bort?

          thanks.gif på förhand

          Britta zon 2-3
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-10-2009, 15:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Och jag säger: Plantera Spulga utanför växthuset, det finns andra sorter som passar bättre för växthusodsling i din zon. Staketvindruvor växer för kraftigt för att ha i ett litet växthus. Spulga är härdig till runt zon 4 så det är helt onödigt att sätta den i växthus, min får aldrig den minsta skada under vintern här i zon 2 och jag har spaljerat upp den på förrådsväggen.

          Det går bra att gräva ner hela krukan i marken och sedan plantera i vår.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          frågvis
          Inlägg 04-10-2009, 16:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          14-05-2007
          Medlem nr: 10 397



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-10-2009, 16:01) *
          Och jag säger: Plantera Spulga utanför växthuset, det finns andra sorter som passar bättre för växthusodsling i din zon. Staketvindruvor växer för kraftigt för att ha i ett litet växthus. Spulga är härdig till runt zon 4 så det är helt onödigt att sätta den i växthus, min får aldrig den minsta skada under vintern här i zon 2 och jag har spaljerat upp den på förrådsväggen.

          Det går bra att gräva ner hela krukan i marken och sedan plantera i vår.



          Tack Åsa. smiley_small_hug.gif
          På etiketten står det att den är svagväxande.
          Växthuset är på ca 20m2, utan värme. Är det för litet att ha druvor i? Det är byggt av gamla fönster och har nog stått där 20 år, och är snart fallfärdigt.
          Jag tänkte plantera i en stor murarhink ifall det blir ett nytt växthus.

          Har endast haft några tomatplantor under sommaren. Det är första året, vet inte hur mycket jag kommer att använda det till annat.
           
          Citera
          Mu i myllan
          Inlägg 10-10-2009, 21:16
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem sedan:
          21-05-2007
          Medlem nr: 10 582



          Har själv en staketdruva (visste inte bättre) i mitt växthus. Den gav c:a 100 klasar i år, 3:dje året, och den är inte för stor. Planterad i en 70-literskruka som jag fyller upp med ny jord varje vår. Däremot tror jag att det gäller at galra och klippa ur på våren. Vet inte om det beror på sort men jag skördar sura druvor fram till september. De jag plockade av idag är skitgoda så det är möjlgt att de mognar sent...


          --------------------
          Mu i myllan
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-10-2009, 22:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          CITAT (Mu i myllan @ 10-10-2009, 22:16) *
          Har själv en staketdruva (visste inte bättre) i mitt växthus. Den gav c:a 100 klasar i år, 3:dje året, och den är inte för stor. Planterad i en 70-literskruka som jag fyller upp med ny jord varje vår. Däremot tror jag att det gäller at galra och klippa ur på våren. Vet inte om det beror på sort men jag skördar sura druvor fram till september. De jag plockade av idag är skitgoda så det är möjlgt att de mognar sent...



          Blöder den inte då du klipper på våren??? Vinrankor brukar annars normalt sett klippas i nov-dec för att minska risken för att plantan blöder.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 10-10-2009, 23:12
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Det gröna som växer fram under vår och sommar kan klippas när som helst. Blödningen sker från förvedade delar. Yrkesodlarna klipper även förvedade vinrankor sent, kanske ända in i mars-april och låter det blöda. Om rötterna är väl utvecklade, spelar sådant ingen roll. Risken är då större att klippa för tidigt och råka ut för frost som dödar alla återstående knoppar.
           
          Citera
          guns
          Inlägg 13-10-2009, 21:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          10-04-2004
          Medlem nr: 3 218



          Jag har en staketdruva som jag dumt nog planterade i växthuset men när man bor i zon 5 överlever ju inte allt. Den växer så det knakar och tar över allt om man inte håller efter den. Försökte bli av med den genom med att klippa ner den helt i vårast, tänkte att den förblöder väl då, men icke. tog inte det minsta skada.


          --------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag
           
          Citera
          salikons
          Inlägg 14-10-2009, 16:50
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          30-07-2005
          Medlem nr: 6 264



          Vi planterade en i zon 6 i växthus i stugan, och till och med där höll den på att kväva allt annat, så fundera över om du verkligen ska ha den inne i växthuset eller om du kanske ska ta en annan sort


          --------------------
          Driver webshoppen Gardenhome.se - trädgårds och inredningsbutik
           
          Citera
          Yvonne Holmgren
          Inlägg 08-11-2009, 18:03
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 686



          CITAT (salikons @ 14-10-2009, 16:50) *
          Vi planterade en i zon 6 i växthus i stugan, och till och med där höll den på att kväva allt annat, så fundera över om du verkligen ska ha den inne i växthuset eller om du kanske ska ta en annan sort

          Jag blir så förvånad när så många beskriver hur fort en staketdruva växer i kallväxthus....jag planterade en Sukribe i mitt växthus förra sommaren. Visst växer den men inte så mycket........den kanske inte har kommit igång riktigt än? Den är planterad direkt i backen och jag har aldrig vattnat den. Det funkar jättebra!


          --------------------
          Stenskär57
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 08-11-2009, 23:38
          Länk hit: #10


          Gäster






          CITAT (Yvonne Holmgren @ 08-11-2009, 18:03) *
          ....jag planterade en Sukribe i mitt växthus förra sommaren. Visst växer den men inte så mycket........den kanske inte har kommit igång riktigt än?!

          Där tror jag du slog huvet på spiken, om nåt år ska du se att du delar erfarenhet med oss övriga. Jag har Zilga utomhus mot en östervägg i zon 5, och den växer enormt... smile.gif
           
          Citera
          Yvonne Holmgren
          Inlägg 09-11-2009, 11:41
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 686



          CITAT (Eva 33c @ 08-11-2009, 23:38) *
          Där tror jag du slog huvet på spiken, om nåt år ska du se att du delar erfarenhet med oss övriga. Jag har Zilga utomhus mot en östervägg i zon 5, och den växer enormt... smile.gif

          Ja, det blir väl till att klippa ner den ordentligt då..........det konstiga var att jag blev rekommenderad att ha en Sukribe i växthuset när jag frågade på en handelsträdgård och det trodde jag ju på, novis som jag är............


          --------------------
          Stenskär57
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 09-11-2009, 13:22
          Länk hit: #12


          Gäster






          Nu har jag ju inte erfarenhet av exakt sama namnsort som du, min är Zilga och din Sukribe. Så jag ska kanske reservera mig lite. Nu kan ju uttrycket "svagväxande" vara relativt gentemot andra staketdruvor. Men kanske någon har provat just din sort också, annars får du meddela oss hur det går efter hand.
           
          Citera
          MariaS
          Inlägg 09-11-2009, 15:36
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem sedan:
          05-03-2004
          Medlem nr: 2 930



          Sukribe är något mindre härdig än vad Zilgan är, men den är minst lika invasiv i sitt växtsätt, när den väl har rotat sig!
           
          Citera
          Jennika
          Inlägg 25-02-2010, 14:20
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem sedan:
          20-08-2007
          Medlem nr: 12 127



          Oj - jag planterade en zilga i ena hörnet på växthuset. Grävde ur en grop. Nu till sommaren blir det 3:e året men tycker att den inte har vuxit så värt mycket på två år. Om jag nu måste flytta ut den, hur gör man då? Det verkar ju som att rötterna går djupt. Bor i zon 5 och vi har haft väldigt kallt med flera dagar och nätter med 25-30 minus. Skulle den verkligen ha klarat sig "utomhus". Fast - i växthuset är det ju lika kallt så.... Det ska bli spännande att se om den övervintrat! Funderat på en grön vindruva i andra hörnet - tips på sort önskas.

          Redigerat av Jennika: 25-02-2010, 14:21
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-02-2010, 20:14
          Länk hit: #15


          Gäster






          Jag bor ju också i zon 5 och har haft min Zilga utomhus i 10 år ungefär. Fast den är planterad mot huset, östervägg. Om den skulle klara sig lika bra "helt fritt" vet jag inte. Den har i alla fall aldrig haft frostskador, men någon gång när den var "ung" så frös de första bladen bort av sen vårfrost. Men den kom ju igen fast den hann inte få mogen frukt det året.
          OM du ska flytta den så är det ju bra att göra det innan den blivit för stor. Du får gräva så djupt du kan och försöka få med så mycket som möjligt av rotklumpen. Gör det så fort det går att gräva en ny planteringsgrop åt den.
          Jag har en granne som planterade sin Zilga i växthuset, det var i stort sett det enda han kunde odla där sen. Den tog fullkomligt över hela utrymmet. Det är klart att man kan hålla den i schack med beskärning, men det är kanske lite "slöseri" med växthusutrymme att odla en växt där som ändå fungerar "utomhus"?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 09:18
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon