Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kliade i fingrarna och jag ville börja så..., Men så fanns det inget ljus!
          Fjortispower
          Inlägg 22-12-2012, 13:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem sedan:
          03-10-2010
          Medlem nr: 34 377



          Japp, som rubriken lyder.

          Jag har testat att odla under lågenergilampor och det fungerar ju!

          Men nu vill jag testa att odla under lysrör istället, för att odla lite mer seriösa och större saker. Hittar dock inte om det finns någon lysrörsarmatur som man kan koppla i kontaktuttaget, en sort som man kan ställa på ett bord och höja och sänka, ungefär en arbetslampa fast med ett brett huvud för avlånga lysrör. Förstår ni min beskrivning? Gärna en som inte kostar så mycket så jag kan köpa den också. Har ni något tips? Länk?


          --------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
           
          Citera
          EKLO
          Inlägg 22-12-2012, 18:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem sedan:
          10-08-2007
          Medlem nr: 11 952



          Hm, det finns säkert skrivbordslampor ung. som du beskriver - men det blir ju en väldigt liten yta som får ljus av en sådan, man får inte plats med så många växter man vill, tror jag!

          Lika mkt plats som du får om du röjer liten plats under befintlig (?) lysrörsarmatur under köksskåp i köket? Där började jag, men sen skaffade jag en stor armatur (billigt, någon på jobbet hade bytt i sitt rum), lämnade in så att jag fick en vanlig stickkontakt. Det är roligt att ha lite plats under rören, och det får man nog inte med en skrivbordslampa. Börja att testa i köket, om du har lysrör där... Fast än är det lite för tidigt, slutet av januari är nog det tidigaste att börja med de saker som tar längst tid.

          Redigerat av EKLO: 23-12-2012, 00:39
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-12-2012, 19:17
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Köp begagnade vanliga lysrörs armaturer(på återvinning kostar de inte mkt) och montera upp dem i kedjor.
          I taket eller i en ställning.
          Lysrören köper du nya kallvita.(Se bara till att den armatur , du köper har plugg in kontakt- det har många)
          Att de är höj o sänkbara är en stort fördel för odlandet då de ska hänga 5-10 cm över sådderna/plantorna.

          Här är mitt arrangemang.Lycka till! starta slutet januari med långsam växande och penseer :9
          Bifogad fil  A_belysning.jpg ( 99.65k ) Antal nedladdningar: 14


          Redigerat av kerstin z5-6: 22-12-2012, 19:29


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 01-06-2024, 09:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon