Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Biobact tomat, Dosering o hur ofta
          Jonsam
          Inlägg 27-05-2020, 15:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-04-2020
          Medlem nr: 91 187



          Hej!

          Biobact tomat. Hur doseras den och hur ofta samt hur mkt ska man ha till en kruka? De är inte i sina slutgiltiga krukor än men omplanterade i plant jord i större krukor o står ute och ser inresa glada ut. Gula prickar på alla blad och något ledsna.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-05-2020, 21:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          På de flesta håll är det fortfarande för kallt för att ha tomatplantor ute då blir de fula och gödning är inte lösningen man ska inte gödsla plantor som lider av fel odingsklimat. När plantorna mår bättre och börjar växa igen kan du börja gödsla och dosen brukar stå på förpackningen. Det kan dock vara bra att dela upp dosen över flera dagar istället för att chocka dem med starkare doser bara nån gång i veckan.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 27-05-2020, 23:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Idag planterade jag ut tre tomatplantor i kolonilotten. Kastade i en näve kogödselpellets i planthålet samt fyllde på med lite planteringsjord runt om samt lite ovanpå, vattnade rejält och hoppas på att det inte skall bli för kallt om nätterna framöver. 2016 funkade det bra med uteodling, 2017 slog det helt fel och de hann inte mogna, 2018 och 2019 har de gett god skörd. 2020 ?
          ps. dessutom odlar jag tomater på balkongen.
           
          Citera
          Jonsam
          Inlägg 28-05-2020, 07:09
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          21-04-2020
          Medlem nr: 91 187



          Tack Åsa.

          Din rekommendation är alltså att ta in dem igen? Jag tycker de växer dåligt inne också. Sämre. Jag har 2 plantor kvar inne (nybörjare på detta men tänkte att jag testar mig fram vilket som verkar gå bäst). Även de som är inne (i fönster, mkt ljus och sol) växer väldigt långsamt. Skulle tom säga att de stannat till. Men har inte fått de gula prickarna på bladen.

          Vi har en ca 7-8 plus om nätterna och dagarna senaste tiden runt ca 18-20 grader. Vår altan är en ren oas. Skyddad från vindar etc och solen står på hela dagen. Redan vid 14-15 plusgrader så känns det som minst 20+ därute.

          Kan de få för mkt sol? Hur blir det om jag tar in de igen nu efter ett par dagar utE?

          Ang dosering. Det står att man ska blanda ut 4 korkar i 10 l vatten men står inte sen hur mkt som faktiskt ska tillföras plantorna... och så står det att man ska tillföra vid varje vattning därefter. Men inte hur mkt. Och jag läste någonstans att det inte är bra att tillföra för mkt näring heller...?

          CITAT (Mjärden @ 28-05-2020, 00:32) *
          Idag planterade jag ut tre tomatplantor i kolonilotten. Kastade i en näve kogödselpellets i planthålet samt fyllde på med lite planteringsjord runt om samt lite ovanpå, vattnade rejält och hoppas på att det inte skall bli för kallt om nätterna framöver. 2016 funkade det bra med uteodling, 2017 slog det helt fel och de hann inte mogna, 2018 och 2019 har de gett god skörd. 2020 ?
          ps. dessutom odlar jag tomater på balkongen.


          Åh! Håller tummarna!
          Jag är helt ny inom detta. Första året jag ger mig på detta. Vill så gärna lyckas!!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 28-05-2020, 11:32
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          De tomatplantor, som jag har på balkongen ställer jag på skuggsidan av bankongräcket, så att de inte hamnar i det skarpa solskenet. Jag har balkong i söder, så det blir sol en stor del av dagen. Så mitt tips är att ställa dem i skuggan om det går. Jag har planterat dem i en blandning av kompostjord från lotten och Hasselfors naturgödslad såjord, så jag räknar med att bara vatten skall räcka. Idag har jag fyllt på med mer jord av blandningen, då den sjunkit ihop lite sen planteringen samt planterat en nyköpt körsbärstomat Sungold.

          Jag måste erkänna att jag troligen gjort ett kardinalfel i tomatodling dvs satt mer än en planta i varje kruka. De förodlade plantorna var många, men efter gallring blev det 6 st kvar som jag planterade om i två 25 cm breda krukor, då jag inte nändes slänga de minsta, får se om det straffar sig. (borde använt plåtkrukan till en gammal separator i stället, större och odlat i den förr)

          Redigerat av Mjärden: 28-05-2020, 11:34
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:01
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon