Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Jordförbättring, lerjord.
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-04-2019, 12:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Som rubriken säger, vad blanda i jord som blir betonglik när den torkar? Något mineralrikt skulle jag tro men vilken storlek? Stenmjöl, sand eller grus? Det gäller i första hand potatislandet, ca 12 kvm.

          Redigerat av Gossen Ruda: 03-04-2019, 12:20


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-04-2019, 10:46
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag har använt träflis tidigare, det blev sådär. Bra i början av säsongen men kvävebrist på slutet. Trä är kolhaltigt och kräver mycket kväve för att brytas ner och den extragiva av blåkorn jag hällde på räckte inte. Koskit hade inte heller hjälpt för det tar tid att brytas ner. Nu gäller det potatislandet i stan och här finns inga bönder. Jag kan ta sågspån från vedsågningen på landet, sånt finns i överflöd men risken för kvävebrist finns. Färdig kompost har jag också ganska mycket av men eftersom det är oundvikligt att få med sig ogräsfrön är det ingen lösning. Än så länge har jag ingen våtarv eller lomme i stan och så skall det förbli. Det räcker med kirskål, åkerfräken och revormstörel.

          Hmm, detta tål att tänka på. Det är ingen panik för den potatisen jag fick i fjol var ok men bättre kan det alltid bli. Kanske ett experiment med lite grus i ett hörn? Jorden kan skilja sig på olika ställen så man får ofta testa. Eftersom jag skall sätta potatis om ett par veckor igen är det ingen idé med större eller långvariga åtgärder nu. Tack för alla svar och ett givande ordbyte.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 07:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon