Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Döda plantor i min oxbärshäck!, Vad ska jag göra med hålen i oxbärshäcken?
          jadler
          Inlägg 09-05-2009, 19:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          16-11-2008
          Medlem nr: 19 717



          Hej alla experter jag undrar hur jag ska reparera min oxbärshäck.

          Jag har idag en fin oxbärshäck men en planta har varit död i minst två år och nu idag fick jag för mig att jag skulle gräva bort den döda plantan och ersätta den med en ny planta. Nu upptäcker jag att även halva plantan/busken bredvid också är död.

          Har oxbären drabbats av någon sjukdom som kan sprida sig till fler plantor?

          Hur ska jag göra för att förhindra att fler plantor drabbas?

          Kan det vara för att jorden är sämre just där? Jag kan inte se att jorden här är annorlunda än för resterande del av häcken men denna del är precis framför ytterdörren och det är mycket möjligt att det tidigare funnits en gångväg här.

          Jag vet att om man ställer upp slanor (=döda grenar) mot växande träd kan det levande trädet dö. Kanske döda grenar legat mot kringväxande plantor och därmed skadat/dödat de levande oxbärsplantorna?

          Vad tror ni alla allvetande trädgårdsfantaster har ni något svar?

          Tacksam för svar!
           
          Citera
          stina1
          Inlägg 17-05-2009, 07:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          09-09-2007
          Medlem nr: 12 414



          Jag har egentligen inget svar på din fråga, men konstaterar att jag har samma problem.
          Hos mig är det flera plantor i oxbärshäcken som dött, och som du också beskriver kan det börja med att halva plantan blir dålig.
          En fundering är om det är så att oxbär har ett "bäst före datum"? Häcken på min tomt är drygt 30 år, och den kanske helt enkelt inte är livskraftig längre än så?
          Finns det någon "häckexpert" som vet mer om ämnet?


           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-05-2009, 12:21
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Tack för frågan


          Jag tycker att de fick SVAMP sjukdom,så svampen lägger kvar på marken,på den här sätt kan du byta jord på jord som blandad med kompost eller natúrliga gödsel för att de inhåller naturliga fiender till svampen och bra näring.

          H:Bassam
           
          Citera
          Big Gardener
          Inlägg 17-05-2009, 19:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem sedan:
          02-02-2005
          Medlem nr: 4 943



          Oxbär, och framför allt häckoxbär (Cotoneaster lucidus) är jättefina och användbara växter. Tyvärr har de ibland problem med invintringen och det gäller ofta när de står för fuktigt. Klarar de inte av att sluta växa, invintra och härda sina växtceller inför vintern kan de skadas allvarligt när vädret slår om och blir kallt. Detta fenomen är inte alls ovanligt och kan leda till att plantorna dör eller försvagas så mycket att andra skadesvampar kommer in.

          Dock är det svårt att säga säkert utan att ha sett plantorna i fråga. Det finns inte särskilt många sjukdomar som hux flux tar död på en planta över en-två säsonger. Det skulle möjligtvis röra sig om honungsskivling då, men då skulle du känna en tydlig svampdoft, se vitt mycel eller fruktkroppar om du grävde lite i jorden kring plantorna.

          Att döda slanor som ställs mot träd skulle ta död på ett friskt träd finner jag ganska osannolikt. Visserligen ska man försöka att göra sig av med sjukdomsdrabbade växtdelar genom att bränna eller slänga dem. Svampsporer finns kvar, men har svampen funnits i intilliggande träd har sporerna troligtvis spridit sig redan.

          Växtsjukdomar enbart, tar sällan död på växter. Växter som drabbas allvarligt av växtsjukdomar är oftast redan försvagade pga dåliga växtförutsättningar, mekaniska skador eller andra faktorer som försämrar dess växtkraft.


          --------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 04-05-2024, 00:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon