Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svarta Amaryllisknoppar, Varför?
          Unni
          Inlägg 17-12-2002, 14:08
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 71



          I år har jag gjort rätt!!! Vattna igenom vid plantering, knopp kommer upp och jag vattnar även då sparsamt. Allt såg bra ut tills ytterhöljet på knoppen försvann och fram kom 4 'innerknoppar'.

          Helt plutsligt slokade de kraftigt och blev svarta invid stängeln och ut. Vad hände? Fick de för lite vatten? Det är svårt att se, men det ser nästan ut som om stängeln är svart inuti också. Det ser ut som röta, men den har sannerligen inte fått för mycket vatten. Det finns en knopp till på samma stängel. Den står upp fortfarande. En annan stängel finns också med knopp. Dessa ser altså friska ut.
          Har någon nått tips för att de andra knopparna inte få samma öde?

          På en annan Amaryllis har det kommit upp ett tunnt litet blad ur jorden utanför löken. Detta måste komma från en sidolök, väl? Skall jag göra något med det? Amaryllisen står i övrigt i full knopp.

          Tack på förhand.
          Unni
           
          Citera
          Anna C
          Inlägg 18-12-2002, 10:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 207



          Hej!

          Jag kan tyvärr inte svara på varför det svartnat, men jag tycker att det låter väldigt konstigt med två knoppar på samma stängel. Det har jag aldrig varit med om och har lite svårt att föreställa mig hur det kan se ut. Det är kanske en missbildning som har gjort att den ena knoppen inte blev livsduglig. Eller tvärtom -det är någon "svartsjuka" som är orsaken till missbildningen.

          Hoppas att någon som vet mer kan ge oss svaret på gåtan.

          Anna
           
          Citera
          Emser
          Inlägg 19-12-2002, 19:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 274



          Hej,
          det "sidobladet" du har fått, är precis vad du tror att det är - alltså en sidolök. Låt den sitta kvar tills du till våren kommer att plantera om moderplantan, då kan du bara bryta lös den lilla plantera den i en egen kruka och sköta den som din första. Kom ihåg att gödsla moderplantan under sommaren för att den ska blomma till jul! Det tar ca 3 år innan sidolöken kommer att bära blom...jag har en som kommer (hoppas) att bära blom i år... wub.gif synd bara att jag inte kommer att vara hemma över jul. sad.gif

          En annan sak som du kan ha i å tanke när det gäller sidolöken är att inte låta den vissna ner första året utan låta den fortsätta att ha gröna blad, detta hjälper lölken att bygga upp sig och växa på bredden! Jag lät min vissna ner för första gången förra året när löken var 2 år. Men det tog den ett bra tag innan den kom igång igen, men detta året kom den upp så glad igen nu nära til jul å allt! Som tur är så syns ingen blomknopp ännu... smile.gif

          Jag kan kolla upp i mina blomböcker vad det kan vara för fel på dina döda blommor och återkomma med (förhoppningsvis) ett svar!

          Mvh/Emser


          --------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.


          Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
           
          Citera
          Emser
          Inlägg 21-12-2002, 12:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 274



          hej igen,
          nu har jag rådfrågat mina blomböcker och det enda svaret jag kunde hitta var att de antagligen har stått för kallt. Växtdelar blir bruna eller svarta om de står för kallt...
          Rådet jag fann var att du ska klippa bort dom bruna/svarta delarna och ställa blomman varmt!
          Knoppen kanske har stått lutad mot ett fönsterglas eller något i den stilen. Men det är inget som "smittar"!

          Mvh/Emser


          --------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.


          Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 07:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon