Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Varmbänk för meloner
          Scout
          Inlägg 05-01-2011, 14:42
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Jag ska odla meloner!
          Det blir sorterna "Minnesota midget" och en vattenmelon ("moon and stars" eller "Sweet siberian"). Jag tänkte göra det i en varmbänk på min odlingslott. Därför snickrade jag i höstas till en låda av överblivet virke. Brädorna var 5cm tjocka. Den är 1,8m lång, 1,2m bred och 0,6m hög, men utan botten. Som lock tänkte jag ta någon form av genomskinlig hård plast på träram. Hästskit får jag tag på från ett stall. Ingen tillgång till el eller växthus på lotten.

          Efter att ha läst på lite beskrivningar av varmbäddar, förstår jag ungefär hur det praktiskt borde gå till. På med ett halvmetertjockt lager hästskit varvad med halm, packa till det. Vänta till temperaturen toppat och skunkit till <50grader. På med ett 10-15cm tjockt lager jord.

          Det som är osäkert är tidsplaneringen. Alla beskrivningar jag hittat pratar om att odla tidiga primörer och plantor för utsättning. Dock är jag helt ointresserad av tidiga rädisor och sköter plantuppdragningen i fönstret och på balkongen. Jag vill bara förlänga melonodlingssässongen tillräckligt mycket så att jag kan skörda ordentligt mogna meloner innan frosten i september.

          När borde jag anlägga bädden?
          När bör de försådda plantorna planteras ut?
          Hur tidigt behövs egentligen för att hinna få mogna meloner på hösten?

          Känns som att tidsplaneringen inte är helt enkel i detta fall.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Lavin
          Inlägg 10-01-2011, 14:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem sedan:
          31-10-2007
          Medlem nr: 13 034



          Hej,

          provade varmbänk förra året, men det blev inte så varmt. Jag tror att det var för mkt strö i hästgödslet, sen gjorde jag den i en hög smal träbehållare, typ 60x60x80. Blev nog för mkt kylning från sidorna.

          Så beroende på vart du får gödslet så var försiktig med halminblandningen.

          Jag hade även placerat jordsäckarna i förrådet för att de inte skulle frysa, men förra vintern var det tom -20 i skåne, så dessa fick tinas inne ett tag.

          Jag skulle tro att det är samma tidet som gäller för sallad som melon, alltså ok att plantera ut smått när det är ok att fröså. Det svåraste är ju att förutsäga hur utetempen bli, så att det inte är nattfrost efter att kraften gått ur varmbänken, men det har jag ingen erfaranhet av för min vart inte så varm =)

          Lycka till!
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 14-01-2011, 09:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Jag läste att det var bra med halminblandning för temperaturutvecklingen men att strö/spån skulle undvikas.

          Just det ja. Det är ju kallt ute. Hur varmt måste det vara för att man ska få igång processen?

          Jag har bara en odlingslott som är utan varken el, hus eller växthus. Och i lägenheten får jag inte ha gödsel för flickvännen. Inget garage eller förråd. Så jag kan ju inte förvärma gödseln.

          Det här med isolering av lådan har jag inte heller tänkt på. Hur gör jag det. Jag har varken halm eller frigolit att tillgå. Brädtjockleken är 5cm, kan det räcka?
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 25-01-2011, 10:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Hur gör man för att få igång processen om det är minusgrader ute?

          När det är dags att börja i februari/mars är det ju troligen minusgrader, kall låda, frusen markjord, och frusen hästskit.

          Väntar man tills det är plusgrader innan man anlägger?
          Eller anlägger man bädden i minusgrader och så kickar det igång automatiskt när det blir plusgrader ute?
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-01-2011, 11:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Se först till att snön är borta där du vill ha din varmbänk och en bra bit runtom. Bänken bör vara minst 30cm hög.
          Lägg ett tjockt lager halmblandad färsk, inte frusen, hästskit och trampa till det så det blir kompakt.
          Fyll upp med ca 10 cm jord. Ev kan man göra en liten fördjupning i dyngan där plantan ska vara och fylla med jord (bra om man vill sätta potatis t.ex.)

          Stick ner en termometer (bör finnas lämpliga i trädgårdsbutiker) en bit så du kan hålla koll på om dyngan brinner och avger den önskade värmen innan du sår eller sätter något.
          Täck varmbänken med bänkfönster eller vad du nu har och lägg på en gammal trasmatta. Alternativt täck din varmkompost med massor av halm.
          Fyll upp runt utsidorna på bänken med en massa lika färsk hästdynga som du sen kan dölja under halm. På så sätt får bänken värme också från sidorna.

          När du sen så småningom kan sätta dit dina melonplantor så måste du ha bänkfönster el.dyl. över så att du kan reglera värmen. Kan ju bli kallt på nätterna rätt länge så då måste man kanske lägga över något skyddande på fönstret nattetid.

          Redigerat av *Stintan*: 26-01-2011, 11:57


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 09-05-2011, 08:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Nu är varmbänken igång! Snart ska det bli meloner!

          Jag skrev om mina varmbänksplaner här redan i vintras, och efter många förseningar kom vi äntligen iväg och hämtade gödsel igår! Bättre sent än aldrig. Eftersom det nu är varmt ute har förhållandena ändrats en aning.

          Försökte vara selektiv och få med så mycket ren skit som möjligt och mindre halm. Det var till största delen halmblandat och en mindre del spånströ. Lådan (120*180cm) är nu fylld med skit. Jag trampade för att packa till den, det blev då drygt 40cm tjockt. Jag täckte bädden med en svart markduk för att minska avdunstningen. Jag har inte lagt någon jord uppepå ännu. Vad tror ni om detta? har jag gjort rätt så här långt?

          Borde den vattnas för att påskynda brännningen?
          Efter att temeraturen toppat och börjat klinga av, hur låg måste den bli innan man vågar sätta dit melonplanor utan att de blir överhettade.
          Ska jag lägga på jorden som ska ligga ovanpå skiten redan nu? eller efter att temperaturen har toppat?

          Måste skaffa en termometer så att jag kan följa förloppet.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-05-2011, 09:23
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det är ju nedbrytningen av halmen som ger värmen så varför inte ha med den. Jag varvar dyngan med halm och trampar till och vattnar. Så här års skulle jag lagt på jorden direkt och sen hållit koll på temperaturen med en vanlig hushållstermometer.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 09-05-2011, 12:27
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          CITAT (*Stintan* @ 09-05-2011, 10:23) *
          Det är ju nedbrytningen av halmen som ger värmen så varför inte ha med den. Jag varvar dyngan med halm och trampar till och vattnar. Så här års skulle jag lagt på jorden direkt och sen hållit koll på temperaturen med en vanlig hushållstermometer.

          Jaha, OK, så halm skulle man kanske tagit mer av, jag får lära mig till nästa år. När vi stog där på dynghögen så kändes det som att nästan hela högen var halm med ganska lite skit i. Så det blev rätt mycket halm och spån också, även om jag försökte få med mycket skit. Men grävde man sig ner bara nån decimeter så var det varmt och lite mer fuktigt/kladdigt liksom. Så jag antar att det redan börjat bränna en aning på dynghögen, plastsäckarna kändes varma.

          Då ska jag åka ut nån kväll i veckan och trampa till det lite bättre, vattna, skyffla på jorden och börja mäta. Tack för tips, låter som att du har bra koll. Har du gjort många varmbänkar?


          Finns det någon kritisk tjocklek man inte bör understiga? Kanske måste skotta ur översta decimetern skit, så att blir 30-40cm skit kvar, tror att det blev lite högt om jag ska få plats med både jord och meloner under plastlocket. Eller sjunker det ihop mycket när det bränner?

          Hm... Kanske inte ens behövs så tjockt med jord över hela ytan. Det ska bara vara 6 melonplantor i lådan. Skulle det räcka att gräva en rejäl grop där varje melon ska stå, och fylla i jord bara där melonerna ska planteras, så att jorden som kommer närmast plantorna inte är brännande skit, men inte täcka resten av dyngan så noga? Antar att rötterna är känsliga för att komma i direktkontakt med den varma skiten. Vad tror ni om den varianten?
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-05-2011, 13:20
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Har aldrig startat en varmbänk så här sent på året.

          Nej gör inte gropar på det sättet för rötterna växer ju. Jag skulle hellre ta bort en del dynga så det blir ett rejält jordlager. Man har ju varmbänken för att värma jorden så att man kan så/sätta tidigare än man kan på friland. Nu tar det ju ändå minst ett par veckor innan du kan sätta dina melonplantor så du har ju egentligen inte tjänat in någon tid.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Scout
          Inlägg 13-05-2011, 09:24
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 591



          Ja lite sent på året blev det, får bli ett försöksår så att jag lär mig hur det fungerar, och tidigare start, redan i mars nästa år. Bädden har bara blivit fläckvis ljummen efter snart en vecka trots att jag trampade till den och vattnade. Lite besviken.

          Vad jag tänkte med min fundering att bara gräva gropar i dyngan där plantorna ska stå och fylla dessa med jord istället för att lägga ett jämt lager jord över hela, är som på bilden:
          Bifogad fil  Varmbank.JPG ( 16.9k ) Antal nedladdningar: 51

          Lägger man ett jämnt lager är det ju stor risk att rotsystemet når ner under jordlagret. Om man istället lägger ett djupare jordlager precis runt där växten ska stå men inte över hela så slipper man risken att rötterna går igenom jordlagret. Dessutom borde man ju få värme från sidorna också. Jag är ju ingengör så jag försöker optimera och komma på smarta lösningar. Men det kanske finns nackdelar med det också.

           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-05-2011, 10:02
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Ang. det där med fläckvis ljummen kan kanske vara just att det är ojämnt med halm (för lite ) eller så beror det på hur pass brunnen gödsel du fick tag på. Det ska ju helst vara färsk gödsel man startar med. I ditt fall så är det nog bra att det inte blir för varmt och tar för lång tid innan du kan sätta dit dina plantor.

          Nej jag skulle som sagt inte göra gropar utan täcka över hela med minst 1 dm jord helst mer.

          Redigerat av *Stintan*: 13-05-2011, 10:15


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon