Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Turkiet, Bildts favorit -Erdogan
          Huggorm
          Inlägg 13-08-2016, 17:10
          Länk hit: #41


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (sparvuggla @ 13-08-2016, 18:09) *
          All heder åt ministern som avgick direkt efter fyllekörning, hon var ärlig och hade självinstink. Högersympasitörer verkar inte ha nåt sånt.............

          Det tog betydligt längre tid för Kaplan av avgå, efter att hans skandal blev offentlig. Bristande ärlighet och självinsikt?
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 13-08-2016, 17:18
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag tycker att Carl Bildt är en mycket skicklig och kompetent politiker och statsman, som har stor erfarenhet av världspolitik. Han skötte sitt medlaruppdrag på Balken mycket bra och var i mitt tycke den bäste utrikesministern på många år.

          Han vet nog mycket mer är vad vissa här på forumet vet och har säkert en strategi bakom vad han säger. Det är inte säkert att "rätt" uttalande har effekt på Erdogan.

          Fast en sak kan jag hålla med om och det är att han är gift med en "Skräcködla", inte bara till utseendet utan även till agerandet.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 13-08-2016, 18:52
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Huggorm @ 13-08-2016, 18:10) *
          Det tog betydligt längre tid för Kaplan av avgå, efter att hans skandal blev offentlig. Bristande ärlighet och självinsikt?

          Tja, kan ha varit också, men det var helt andra orsaker som orsakade hans avgång. Inte helt jämförbart.

          CITAT (Mjärden @ 13-08-2016, 18:18) *
          Jag tycker att Carl Bildt är en mycket skicklig och kompetent politiker och statsman, som har stor erfarenhet av världspolitik. Han skötte sitt medlaruppdrag på Balken mycket bra och var i mitt tycke den bäste utrikesministern på många år.

          Han vet nog mycket mer är vad vissa här på forumet vet och har säkert en strategi bakom vad han säger. Det är inte säkert att "rätt" uttalande har effekt på Erdogan.

          Fast en sak kan jag hålla med om och det är att han är gift med en "Skräcködla", inte bara till utseendet utan även till agerandet.


          smile.gif
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 13-08-2016, 19:24
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Mjärden @ 13-08-2016, 18:18) *
          Jag tycker att Carl Bildt är en mycket skicklig och kompetent politiker och statsman, som har stor erfarenhet av världspolitik. Han skötte sitt medlaruppdrag på Balken mycket bra och var i mitt tycke den bäste utrikesministern på många år.

          Han vet nog mycket mer är vad vissa här på forumet vet och har säkert en strategi bakom vad han säger. Det är inte säkert att "rätt" uttalande har effekt på Erdogan.

          Fast en sak kan jag hålla med om och det är att han är gift med en "Skräcködla", inte bara till utseendet utan även till agerandet.

          Håller med om att Carl Bildt varit den bästa utrikesministenr i modern tid och han har ju också ett oerhört gott anseende internationellt.Förstår däremot inte vad du har emot Anna Maria, visst är hon väldigt osvensk men mycket kunnig och dessutom jättetrevlig
          Gita
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-08-2016, 13:36
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Så det senaste "snuskiga" om Turkiet: Man vill tillåta barnäktenskap, d.v.s. att flickor under 15 "får" gifta sig. Margot Wallström skrev en skarp artikel på Twitter, vilken jag inte läst, men den svenske ambassadören blir uppkallad till deras utrikesminister, för att förklara denna "oanständiga" kritik. Tänk er, att er 12 åriga dotter blir inspanad av en 60-årig dreglande rik turk, som vill ha henne...och att det är föräldrarna som bestämmer om hon skall/inte skall gifta sig med gubben. Sedan kallar turkarna vår kritik för oanständig. Jag saknar Carl Bildts syn på saken...som f.d. utrikesminister. Hitintill är det knäpptyst från det hållet.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 15-08-2016, 20:46
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Bengalow @ 15-08-2016, 14:36) *
          Så det senaste "snuskiga" om Turkiet: Man vill tillåta barnäktenskap, d.v.s. att flickor under 15 "får" gifta sig. Margot Wallström skrev en skarp artikel på Twitter, vilken jag inte läst, men den svenske ambassadören blir uppkallad till deras utrikesminister, för att förklara denna "oanständiga" kritik. Tänk er, att er 12 åriga dotter blir inspanad av en 60-årig dreglande rik turk, som vill ha henne...och att det är föräldrarna som bestämmer om hon skall/inte skall gifta sig med gubben. Sedan kallar turkarna vår kritik för oanständig. Jag saknar Carl Bildts syn på saken...som f.d. utrikesminister. Hitintill är det knäpptyst från det hållet.

          Nu var det väl inte riktigt så man tolkade det i Turkiet.förvaltningsdomstolen rättade till straffskalan avseende våldtäkt då det tidigare var samma straffvärde på att våldta en 4-åring som en 14 åring.
          jag har inga synpunkter på det då jag inte läst den turkiska lagen utan får förlita mig på den ytterst bristfälliga rapporteringen,inte ens reportern i Turkiet kunde ju redogöra vad det egentligen handlade om.
          Det är fortfarande 18 års gräns för äktenskap i Turkiet men som reportern sa förekommer det äktenskap som inte är registrerade med betydligt yngre av kulturella och religiösa skäl vilket är en helt annan sak.

          tror tyvärr att Margot ännu en gång trampat i klaveret genom att reagera alldeles för tidigt och då på uppgifter som var bristfälliga.
          Hoppas jag har fel då det är högst olämpligt som utrikesminister att gå ut på uppgifter som inte stämmer alternativt är feltolkade.
          Får avvakta o se men en indikation är att Margot enligt gammal vana gömt sig igen.

          Gud,vad jag längtar efter Calle!!!!
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-08-2016, 21:03
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jodu, målar´n. Fel kan man ha, men i detta fallet så är det din tolkning som är rent bristfällig. Varför kallade det turkiska utrikesministeriet den österrikiske ambassadören till "samtal"? Jo, på samma grunder som Margot Wallström angav! Att det är lagligt att våldföra sig på en 12-årig flicka, om hon så har kniven på strupen, och inte kan säga "nej!". Sådan äcklig människosynpunkt du har! Har du döttrar?
          Beträffande Carl Bildt, så är det väl bara du och Gita, tillsammans med hennes Pancho i segelbåten, som ser något stort i honom. Någon skrev att han uträttade dåd på Balkan. Hehe...han hittade en ny fru där, och fullständigt glömde sin mission. Detta till dubbel lön, eftersom han nekade att avsäga sig riksdagsmannalönen, och samtidigt fick flerdubbelt betalt som FN-medlare. Hans resultat av medlingen? 0 poäng till den delen. Hem med svansen mellan benen, och så regnade in i näsan på honom. Om man skall karakterisera en misslyckad politiker, som har kantat sin bana med personliga fördelar, så är Carl Bildt en mästare - ouppnåelig sådan!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-08-2016, 21:46
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Med religionen i ryggen kan männen fortsätta att härska över kvinnorna, dessutom har man nu sänkt åldern så att männen kan våldföra sig på flickor ner till 12 år "bara om de är med på det" har man lagt till.
          Kommer ni ihåg Janne Josefsson Udrag granskning för några år sedan. Han avslöjade då hur muslimska män behandlade sina kvinnor och att de kunde ingå fleräktenskap fast det officiellt inte förekommer.
          Det skulle inte förvåna mig om pappor i Turkiet använder lagen till att utnyttja sina döttrar eller att "sälja" dem till en man som tycker att hans fru blivit för gammal och behöver ungt "lammkött"
          Jag har varit kritisk mot Wallström tidigare, men i det här fallet tycker jag hennes uttalande är befogat !
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-08-2016, 05:52
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          jag tycker att både bengalow och mjärden kan redogöra för vilka källor ni läst som talar om vad som egentligen beslutades.
          Nyhetsrapporteringen säger nämligen inget utan det är mest antaganden eller rykten.
          Att människosynen och kvinnosynen är i linje med övriga islamska länder är ju ingen nyhet.
          just därför bör man fortsätta kämpa för de krafter i Turkiet som vill ändra detta dvs de demokratiska krafterna.
          Att erdogan är inne på fel linje vet vi ju men att försöka isolera Turkiet är helt fel väg. Innebär bara att Turkiet går andra till mötes t.ex Putin och vi har ånyo ett nytt problem att hantera i europa.
          Måhända klarnar det idag och Wallström kanske redogör för vad som gäller i Turkiet.
          innan dess uttalar jag mig inte huruvida hon gjort rätt eller inte. Att vi ånyo har fått diplomatiska problem genom Wallström är dock redan klart. ulf
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-08-2016, 06:20
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Att få diplomatiska problem med ett land som Turkiet anser jag bara vara bra. De skall ha ögonen på sig.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-08-2016, 10:53
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          problemet är att EU sitter i knät på erdogan,han skulle lätt bara skicka vidare Syrianer genom Turkiet och europa översvämmas av 1-2 miljoner nya flyktingar.
          så tills europa bestämt sig för en gemensam flyktingpolitik som kan fungera bör man nog ha bra kontakter med Turkiet . Att bryta kontakter innebär ju bara att Turkiet söker sig nya "vänner" i t.ex Ryssland och mellanöstern och det lär driva Turkiet i en betydligt mer islamistisk riktning . bättre att försöka få Erdogan att återgå till de demokratisträvanden som han gjorde i början av sitt presidentskap eller åtminstone bromsa islamiseringen.

          Har under morgonen försökt få en bild av det beslut i förvaltningsdomstolen som rabaldret gäller.
          Man har med knapp majoritet beslutat att sex från 12 års ålder skall vara tillåtit om flickan godtar det.
          Det är alltså en eftergift för barnäktenskap som egentligen är förbjudna i Turkiet.Lagen kan börja gälla tidigast januari 2017.Vet dock inte om lagen först måste godkännas i deras parlament.

          mot den bakgrunden så har Wallström rätt,det skall påtalas att sex med barn inte skall tillåtas och strider både mot FN:s barnkonvention men också mot EU;s regelverk.
          nu gäller det att Wallström kan få EU med sig för ett gemensamt uttalande.
          Turkiets EU förhandlingar bör också stoppas tills situationen i Turkiet lugnat sig.
          Erdogan har ju iom sina åtgärder mot yttrandefrihet och begränsningar mot andra partier gjort att Turkiet i dagsläget inte kan kvalificera sig till medlemskap.Hans krav på visumfrihet för turkar bör också avvisas.
          I minusskålen ligger alltså flyktingfrågan.... Ulf


           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-08-2016, 13:18
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det var helt rätt av Wallström att uttala sig som hon gjorde. Men kasta skit innan du vet fakta malarmaster tycker jag du borde hålla dig för god för. Wallström vet vad hon gör!


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 16-08-2016, 13:26
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          erdogan är också förbannad på tyskland för att dom uttalade sig också ungefär som sverige.

           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-08-2016, 15:12
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (*Stintan* @ 16-08-2016, 14:18) *
          Det var helt rätt av Wallström att uttala sig som hon gjorde. Men kasta skit innan du vet fakta malarmaster tycker jag du borde hålla dig för god för. Wallström vet vad hon gör!

          jag har inte kastat skit. jag sa att jag ville ha fakta först innan jag uttalade mig. det fick jag nu i morse genom expressen,övriga medier har inte redogjort för vad som hänt avseende denna nya lag.
          Svt hade inget i sin nyhetsrapportering och korrespondenten i Turkiet hade inget,vilket i sig är anmärkningsvärt.

          Dock med Wallströms tidigare klavertramp i minne är jag skeptisk till hennes förehavanden.
          Just i detta fallet har hon rätt och skall givetvis reagera.
          Birgitta Ohlsson var tydligen den som var först att reagera och puffade på Wallström.

          Men nu måste alltså EU gemensamt reagera och sätta press på erdogan. Sveriges röst är liten men gemensamt kan EU påverka så att denna lag måhända inte går i verkställighet.Wallström kan här alltså göra en skillnad genom att verka för ett gemensamt beslut om åtgärder.Men måhända Merkel tar initiativet först. ulf
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 16-08-2016, 16:02
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Jag tror nog att nästan alla kan ställa sig bakom Wallströms yttrande i det här fallet, fast kanske det borde framförts på ett annat sätt. Jag tror inte att Twitter är den bästa kanalen för att föra utrikespolitik.

          Sen kan man ju tänka på att lagar är en sak och verkligheten en annan. Flera hundra flickor i Sverige försvinner under sommarloven mellan årskurs sju och åtta samt mellan åttan och nian. Dvs. de förs till föräldrarnas hemländer där de gifts bort.
          Det är svenska flickor i åldern 12 - 15 år. Vad gör vi åt detta? Hur protesterar vi mot detta?
          Gita
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 16-08-2016, 17:10
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          Jag har läst på lite mera nu och det verkar som både jag ,Margot, Svensk media och opinion förhastat sig en del.
          Turkeit har i dag en betydligt strängare lagstiftning och straffskala när det gäller sex med/våldtäkt av barn.
          I Sverige är straffskalan 4 - 14 år beroende på hur grovt brottet är . I Turkiet hr man så vitt jag förstår bara en påföljd, nämligen 16 års straff. Det är tydligen detta man vill modifiera eftersom det inte kan anses rimligt att en 16-åringskall få 16 års fängelse för sex med tex en 14-åring.
          Gita
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-08-2016, 17:16
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vi protesterar genom att skicka tillbaka resten av familjen till samma hemland. Adjö, ni kan aldrig bli svenskar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-08-2016, 18:02
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Gita @ 16-08-2016, 18:10) *
          Jag har läst på lite mera nu och det verkar som både jag ,Margot, Svensk media och opinion förhastat sig en del.
          Turkeit har i dag en betydligt strängare lagstiftning och straffskala när det gäller sex med/våldtäkt av barn.
          I Sverige är straffskalan 4 - 14 år beroende på hur grovt brottet är . I Turkiet hr man så vitt jag förstår bara en påföljd, nämligen 16 års straff. Det är tydligen detta man vill modifiera eftersom det inte kan anses rimligt att en 16-åringskall få 16 års fängelse för sex med tex en 14-åring.
          Gita


          Så du menar att det är därför dom sänker tjejernas ålder till 12 år? Nej det där låter som en efterhandskonstruktion.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-08-2016, 18:11
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          då ingen tydligen kan redogöra för lagändringen som förvaltningsdomstolen beslutat är det ju i princip omöjligt att ta ställning.
          Den första versionen jag hörde var att domstolen ville ändra straffvärdena,(alltså det som gita skriver) .
          Expressens version är att man tillåter sex med 12-åringar "om flickan godtar det".
          Turkarna är upprörda för de anser att väst feltolkar m.m.
          det innebär att det bara är osäkra uppgifter att ta ställning till... Ulf
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 16-08-2016, 18:17
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (*Stintan* @ 16-08-2016, 19:02) *
          Så du menar att det är därför dom sänker tjejernas ålder till 12 år? Nej det där låter som en efterhandskonstruktion.

          Nej, såvitt jag förstått rätt så sänker de inte tjejernas ålder till 12. Om jag förstått rätt så modifierar man så att det blir olika straff för att våldta ett barn eller om en t.ex 16-årig kille har sex med sin 14-åriga flickvän.
          Kan du hitta fakta (obs! inte tyckande eller mediaankor) som motsäger mig så är jag beredd att ändra mig.
          Gita

          Redigerat av Gita: 16-08-2016, 18:19
           
          Citera

          6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 23:19
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon