Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sista sucken för världscupen på skidor?
          Gunilla T
          Inlägg 16-12-2016, 19:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Värmen skördar sina offer, såhär ser det ut i La Clusaz där skideliten skall åka i morgon.

          Bifogad bild
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-12-2016, 21:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Har väl hänt förr och på flera platser att det varit snöbrist i december. Val d'Isere där det var alpin skidåkning idag hade ju ingen snö alls utanför pisten. Men antar att du kopplar det till klimatförändringar.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 16-12-2016, 21:57
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (*Stintan* @ 16-12-2016, 21:20) *
          Har väl hänt förr och på flera platser att det varit snöbrist i december. Val d'Isere där det var alpin skidåkning idag hade ju ingen snö alls utanför pisten. Men antar att du kopplar det till klimatförändringar.

          Jag trodde att tråden skulle handla om doping. För antingen får man nog lägga ner sporter som längdskidåkning eller får man godkänna doping. Spelar ingen roll vilket,men just nu är det väl de som har tillgång till de skickligaste läkarna som vinner.

          Gunilla ville väl sin vana trogen koppla till klimatförändringar men snöbrist i början/mitten på december är knappast ovanligt.
          Gita
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-12-2016, 22:00
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Man får väl flytta tävlingen till slutet på januari istället, då brukar det vara kallt
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-12-2016, 07:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Orten ifråga ligger på 1000 meters höjd i franska alperna och borde nog ha ett stabilt snötäcke så här års. Om inte klimatet blivit så mycket varmare. Man får väl flytta till amerikanska ostkusten som har drabbats av vinterväder.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-12-2016, 12:39
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Snöbrist och doping på samma gång. Det måste bli en kraftig huvudvärk för gubbarna i FIS...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-12-2016, 19:51
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Om de är tillräckligt dopade kan de skida på barmark
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 18-12-2016, 16:10
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Gossen Ruda @ 17-12-2016, 07:11) *
          Orten ifråga ligger på 1000 meters höjd i franska alperna och borde nog ha ett stabilt snötäcke så här års. Om inte klimatet blivit så mycket varmare. Man får väl flytta till amerikanska ostkusten som har drabbats av vinterväder.


          Ett av mina barn bor på 800-900 meters höjd och vissa år har dom mycket snö redan denna årstid. Hon väntar också på tourister.....
          Men ja vet redan för 40-50 år sedan att min bror redan bara väntade på snön och vissa år är det väldigt mycket.

          Angående doping så är vi mcket emot det. Den som säger att man skall släppa det fritt har väl aldrig haft att göra med idrott.

          Skall man då förbjuda all idrott för barnen? För ingen vill väl att även barn och ungdomar dopar sig?

          Mera kontroller och inte som i Norge som dom ibland inte kontrollerar sina idrottare under 4-5 månader.

          Elisabeth
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-12-2016, 23:26
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag håller mig till vädret, då jag märker att okunskapen om doping är alltför stor för att det skall bli en meningsfull diskussion.
          När jag höstgrävde i år, så fick jag upp några ollonborrar. Enl en gamla märken skall man titta på ollonborren från huvudet och bakåt. Vitt ger milt och snöfattigt, svart ger kyla och snö. Höstens borrar var vita i början och svart mot stjärten, vilket skulle tyda på att det blir en mild början och ett kallt slut på vintern dvs dec-jan mild och febr-mars kall.
          Jag hade en numera bortgången vän, som levt hela sitt liv nära naturen på landet. Han brukade ge prognoser om vintern med utgångspunkt från stjärnhimlen i oktober månad och kompletterade sen sina prognoser genom att studera abborrfenorna. Hans prognoser gav oftast bättre utfall än de långtidsprognoser, som presenteras varje höst. (nu senast en dansk som förutspådde vargavinter)
          Jag minns ett år då han spådde att vi skulle ha milt tom i mitten av februari och sen ha en månads vinter och det slog in till 100 %. Tyvärr finns han inte kvar längre och jag saknar honom inte bara för hans väderprognoser utan även som en nära vän.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-12-2016, 07:16
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Insekter, stjärnhimmel och aborrfenor. biggrin.gif Varför inte använda tärningar också? Möjligen kan sådant tala om hur det har varit men framtiden vet ingen något om, inte ens meterologerna med all sin kunskap och statistik.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 19-12-2016, 08:38
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Men SMHI har ju sällan rätt. Dom kan ju säga att det eventuellt kan börja regna här hos oss trots att det regnar redan 1 timma.

          Att flytta en tävling är inte så lätt. Dom som säger så har noll aning om hur mycket jobb det är att förbereda en tävling.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-12-2016, 09:26
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vad gäller SMHI så gör de prognoser och inte löften. Sen är vädret väldigt skiftande. Säger de att det skall regna på Västkusten så kommer det garanterat regn men kanske inte på alla ställen. Jag tittar ofta på väderradarn och blir ibland förvånad hur det utvecklar sig. Det kan komma ett krftigt regn in från havet men när det når kusten blir det luckor så vissa platser blir utan. Då får SMHI ovett. Men när kloka gubben har fel blir det snabbt glömt även om prognosen bara slår in till 50%.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Uggi
          Inlägg 19-12-2016, 09:36
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 707
          Medlem sedan:
          08-10-2008
          Medlem nr: 19 305



          CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2016, 09:26) *
          Vad gäller SMHI så gör de prognoser och inte löften. Sen är vädret väldigt skiftande. Säger de att det skall regna på Västkusten så kommer det garanterat regn men kanske inte på alla ställen. Jag tittar ofta på väderradarn och blir ibland förvånad hur det utvecklar sig. Det kan komma ett krftigt regn in från havet men när det når kusten blir det luckor så vissa platser blir utan. Då får SMHI ovett. Men när kloka gubben har fel blir det snabbt glömt även om prognosen bara slår in till 50%.

          tummenupp.gif tummenupp.gif


          --------------------



           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 20-12-2016, 00:40
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          http://217.70.34.228/forums/uploads/126139..._3303_11158.jpg.
          Om jag beskriver bilden några ljus har jag inte fel, men inte helt rätt. Skriver jag att det är fyra ljus är det helt rätt.
          På samma sätt brukar smhi ibland ange i sina prognoser "något regn", vilket kan vara allt från lite dugg till kraftigt regn. Till skillnad mot bilden, där jag ser svaret direkt, måste jag vänta och avgöra hur prognosen utfallit. Jag brukar titta på deras 10-dagarsprognos med uppgift tim för tim och då brukar prognosen ha ett bättre utfall än för- och eftermiddagsprognos.
          Min "ollonborreprognos" har dock tydlig avgränsning dec-jan och febr-mars och om vi återkommer i början av april, så kan vi kolla utfallet.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-12-2016, 08:44
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Människan är det enda kreaturet på den här planeten som oroar sig för framtiden, kanske för att man är beroende av att veta framtiden för att kunna fatta beslut. Därför har också människan i alla tider försökt sia om framtiden och också försöka påverka framtiden. Båda sakerna är i stort sett omöjligt, som Yoda säger i en av Star Wars-filmerna: "I rörelse framtiden alltid är." Viss framgång kan anas i förmågan att påverka framtiden, tyvärr oavsiktligt vad gäller vädret. Så tanken på att insektslarver, fiskfenor, rönnbär, kaffesump eller annat skulle kunna spå framtiden är helt absurd. Man kan dock dra vissa slutsatser som att efter en sommar kommer en kallare vinter men det har knappast med spådom att göra.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-12-2016, 10:38
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2016, 08:44) *
          Människan är det enda kreaturet på den här planeten som oroar sig för framtiden, kanske för att man är beroende av att veta framtiden för att kunna fatta beslut. Därför har också människan i alla tider försökt sia om framtiden och också försöka påverka framtiden. Båda sakerna är i stort sett omöjligt, som Yoda säger i en av Star Wars-filmerna: "I rörelse framtiden alltid är." Viss framgång kan anas i förmågan att påverka framtiden, tyvärr oavsiktligt vad gäller vädret. Så tanken på att insektslarver, fiskfenor, rönnbär, kaffesump eller annat skulle kunna spå framtiden är helt absurd. Man kan dock dra vissa slutsatser som att efter en sommar kommer en kallare vinter men det har knappast med spådom att göra.


          Väl talat Gossen Ruda tummenupp.gif

          Mycket rönnbär ger en kall och snörik vinter säger folktron. Om man granskar det påståendet så inser man snabbt att det inte kan vara sant.

          Låt oss anta att just sommaren 2016 var gynnsam för rönnbärsträdet. Mycket sol och tillräcklig nederbörd som ger trädet energi att bilda blomknoppar inför nästa säsong. Så fungerar växtligheten i stort, innevarande år är det som påverkar nästa års fruktsättning. Sensommar/höst 2017 är träden överfulla med vackra frukter.

          Enligt folktron skulle då vintern 2017/2018 bli både kall och snörik och då hamnar man onekligen inför frågeställningen hur ett rönnbärsträd kan veta hur vädret blir, inte bara nästa vinter utan vintern därpå.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 21-12-2016, 19:20
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Hur kan skatorna veta var de skall placera sina bon inför den kommande sommaren - högt eller lågt ?
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-12-2016, 19:44
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Mjärden @ 21-12-2016, 19:20) *
          Hur kan skatorna veta var de skall placera sina bon inför den kommande sommaren - högt eller lågt ?

          Jag kan komma på två svar. Antingen en motfråga: Vad pratar du om????? Eller: De kollar med vädertjänsten genom en app i sina mobiler. rolleyes.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 21-12-2016, 21:16
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Och så har det snöat i Sahara för första gången på 79 år...Kanske dom kan flytta tävlingar dit.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-12-2016, 21:25
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Ja, det är märkligt. Vädret är upp och ner. Jag såg TV-bilder från Aleppo med nysnö även där. Här är det närmast vår i luften.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 01:41
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon