Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp.........mjöldagg på Stpaula, Vad gör jag??
          Carina i Västerå...
          Inlägg 07-04-2003, 09:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 38



          På några Stpaulor har jag fått mjöldagg mad.gif - en vit fet mjölliknande beläggning. Har aldrig haft det förut så jag vet inte vad jag gjort för fel denna gång. Planterade om allihopa för ett tag sedan och nya knoppar börjar komma och dom växer bra. Men det här vita läbbet, hur får jag bort det. Kan man spruta med nåt? Provado?

          Hälsningar
          Carina
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-04-2003, 10:52
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Mjöldagg är en svampsjukdom som inte går att ta bort med insektsmedel(ex. Provado).

          Mjöldagg är svårt att bli av med, är det ganska svårt drabbade plantor som lätt går att ersätta så är det ofta enklast att slänga växten. När man ser det vita på bladen så har ofta sjukdomen funnits ett bra tag på växten.

          Är det någon ovanlig sort som är svår att få tag på isolera växten, svamp smittar med sporer som lätt kan sprida sig till andra saintpaulior + ev. växter som hör till något liknande säkte. Plocka bort det som ser sjukt ut och spruta sedan växten med svampmedel 1-2ggr i veckan i 1-2månaders tid.
          Dra ner på gödningen för mycket kväve gör så att växten blir mer mottaglig + ge jämn vattning, för torr eller för blöt växt blir stressad och en stressad planta blir mer mottaglig för sjukdomar.

          Det finns olika svampmedel mot mjöldagg ute i handeln, men man kan även prova atamon och bakpulver.

          Ex. på Atamonblandning 0,1 flaska atamon + 1 liter vatten + ev. en skvätt såpa.

          Ex. på bakpulverblandning 0,5-3% bakpulver (olika växter klarar bakpulver olika bra) + vatten + en skvätt såpa.


          Saintpaulia får tyvärr ofta fula fläckar på bladen av medlena mot svamp + blommorna kan bli förstörda. +De flesta svampmedel fungerar bäst ifall man börjar spruta så tidigt som möjligt när man ser de första tecknen på angrepp.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 09:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon