Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rosor från frö ?, fråga om det finns eller inte rosfröer
          AAr
          Inlägg 16-03-2003, 20:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          16-03-2003
          Medlem nr: 930



          Hej !!

          Jag har hört gång på gång på gång att det inte går att odla rosor från frö.

          Vissa har sagt att rosor gör inga fröer, andra säger att de gör visserligen fröer, men att dessa fröer skapar en annan typ av planta som inte liknar den ursprungliga.

          Också har jag hört att "alla rosor kommer från sticklingar/rotdelningar".

          Nu är det så här att en ros som jag köpte och planterade förra året gjorde i höstas en kapsyl, och inuti hittade jag något som ser ut som....fröer.

          Hur är det egentligen med rosor och fröer ? Kan något hjälpa mig att förstå hur det är egentligen ?

          Tack och mvh

          Ariel/
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-03-2003, 20:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Rosor brukar ofta sätta frön som ligger i en frökapsel (nypon). Alla rosor lyckas inte få mogna frön i sverige och det finns en del rossorter som sällan bildar nypon. Vill man prova fröså så låter man nypona mogna och sedan skördar man fröna, ofta brukar rosfrön behöva kallstratifiering för att gro. När man frösår så blir oftast inte fröavkomman identisk med plantan man tog fröna ifrån. Ex. tar man frön från rosen Flammentanz så blir inte fröplantan en Flammentanz utan det blir ofta en ny ros, ibland är den lik moderplantan ibland inte.

          När det gäller de rosor som säljs i handeln är de ofta okulerade på en grundstam men det börjar dyka upp fler och fler rotäkta exemplar. Konsumenterna vill veta vad de köper så i handeln måste rosorna vara sortäkta så här fungerar inte frösådd. Köper man en Peaceros så vill man att den ska se ut som en Peaceros och ha samma härdighet och andra egenskaper.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-03-2003, 07:31
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Självklart går det att dra upp rosor ifårn frön. och vad roligt är - de är väldigt ofta lika sina föräldrar. Däremot skall man INTE kallstratifiera fröna - och ej heller låta nyponen frysa (men de skall vara mogna) innan skörd, annars kan man få vänta två år på grodd eller mer.

          Sår man dem färska och ej frysta kan de gro väldigt fort :-)

          Det är ingen katastrof om man fick frost på dem - bara beväpna sig med tålamod.

          Just Flammentanz blir verkligen lik Flammentanz vid sådd - givetvis är den itne identisk genetiskt men väl utseendemässigt.
          Däremot får man aldrig uppge att ens frösådda rosor är annat än frösådda rosor!


          Glada hälsningar ifårn Ingrid

          PS Syvdal grodde hos mig förra året - efter TRE årts väntan - skall bli spännande och se vad det blir av den :-D
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 15:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon