Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nya regler för Friggebodar – “Attefallshus” 25 kvm
          wotan
          Inlägg 03-04-2014, 20:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem sedan:
          29-03-2009
          Medlem nr: 21 896




          Saxat från http://enkelrum.se/1122/nya-priser-pa-frig...och-fritidshus/

          Regeringen beslutade den 20 mars om en proposition som öppnar för möjligheten att bygga ett 25 kvadratmeter stort komplementbostadshus för permanentboende utan att behöva söka bygglov, ett så kallat ”Attefallshus”. Lagändringen föreslås träda i kraft 4 juli, 2014.

          Arean ska kunna vara maximalt 25 kvadratmeter. Till skillnad från dagens friggebodar ska bostäderna kunna användas som permanentbostad, men också som garage, förråd eller gäststuga. I normalfallet ska det vara möjligt att bygga ett komplementbostadshus även om det strider mot bestämmelserna i en detaljplan.

          Nu till min fråga. är det någon som vet om ett växthus kan räknas till denna kategori?
          Alltså får jag bygga ett växthus på 25 kvadratmeter. om nu detta förslag går igenom.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-04-2014, 08:48
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det borde ju inte vara några problem
           
          Citera
          wotan
          Inlägg 04-04-2014, 21:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem sedan:
          29-03-2009
          Medlem nr: 21 896



          CITAT (Huggorm @ 04-04-2014, 09:48) *
          Det borde ju inte vara några problem


          hade tänkt söka bygglov men väntar och ser om detta går igenom först då:-)
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 05-04-2014, 13:47
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Stötte väl på patrull från Lagrådet?


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          ingmet
          Inlägg 07-04-2014, 08:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem sedan:
          16-09-2003
          Medlem nr: 2 315



          Växthus betraktas som vilken byggnad som helst. Är växthuset under 15kvm räknas det som friggebod. Är det över 15 kvm så räknas det som vilken byggnad som helst och måste bygglovsansökas.
          Jag hade en friggebod på ca 12 kvm som jag rev för att växthuset skulle kunna sättas upp. Jag fick ansöka om bygglov då mitt växthus är 19kvm. Det gick inte att byta ut 15 av dessa 19 till att vara friggebod och söka bygglov för resterande 4 kvm.

          Om man har en friggebod på 15 kvm och ska bygga ett växthus som är 1 kvm eller större så går således denna byggnad som en ny byggnad på tomten. Är tomten dessutom redan procentuellt fullbebyggd så krävs tillstånd från grannar förutom kommunen på att man får "övertrassera" byggytan.

          Jag som rev min frigga - och behövde begära bygglov för mitt växthus - får således bygga en eller flera friggebodar igen.. till en totalyta av max 15kvm.



          --------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
           
          Citera
          wotan
          Inlägg 10-04-2014, 19:15
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem sedan:
          29-03-2009
          Medlem nr: 21 896



          CITAT (ingmet @ 07-04-2014, 09:43) *
          Växthus betraktas som vilken byggnad som helst. Är växthuset under 15kvm räknas det som friggebod. Är det över 15 kvm så räknas det som vilken byggnad som helst och måste bygglovsansökas.
          Jag hade en friggebod på ca 12 kvm som jag rev för att växthuset skulle kunna sättas upp. Jag fick ansöka om bygglov då mitt växthus är 19kvm. Det gick inte att byta ut 15 av dessa 19 till att vara friggebod och söka bygglov för resterande 4 kvm.

          Om man har en friggebod på 15 kvm och ska bygga ett växthus som är 1 kvm eller större så går således denna byggnad som en ny byggnad på tomten. Är tomten dessutom redan procentuellt fullbebyggd så krävs tillstånd från grannar förutom kommunen på att man får "övertrassera" byggytan.

          Jag som rev min frigga - och behövde begära bygglov för mitt växthus - får således bygga en eller flera friggebodar igen.. till en totalyta av max 15kvm.


          det där besvarar ju inte riktigt min fråga.
          jag vet att reglerna är sånna nu. men jag undrar hur det blir om detta förslag går igenom?
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 10-04-2014, 20:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Om jag inte har helt fel så går växthus under samma regler som friggebodar dvs med de nya reglerna så blir det lagligt att bygga ett växthus på 25kvm utan bygglov. Tror att bl.a. willab skriver det på sin sida. Inte som sagt hundra men då ett växthus inte är en "bostad" så bör det falla under samma regler.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 10-04-2014, 21:01
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          Så här var det innan denna reglerna dock så kan olika kommuner ha olika tolkningar uppenbarligen....

          Detta kräver inget bygglov
          - Uppföra komplementsbyggnader s.k. friggebodar till exempel fristående växthus eller uterum som tillsammans inte har en större byggnadsyta än 15 m², om taknockshöjden inte överstiger 3 meter och inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter (om avstånd se nedan). Den totala ytan är alltså 15 m². Det innebär till exempel att man kan ha två byggnader på vardera 7,5 m².
          - Om avståndet till annan fastighet, tomt eller väg är mindre än 4,5 meter krävs inget bygglov, om de grannar eller väghållare som berörs ger ett skriftligt godkännande (upp till 15 m² resp. 3 m höjd se ovan). Rita gärna in placeringen på en tomtkarta som grannen eller väghållaren undertecknar.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 18:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon