Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stor kal Hibiscus, Beskäring
          milily
          Inlägg 01-02-2012, 21:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          01-02-2012
          Medlem nr: 75 435



          Hej,

          Finns redan flera olika trådar om beskäring av hibiscus, men då jag är ny på detta område, så förstår jag tyvärr inte så mycket. Så kanske någon kan förklara för mig på ordentlig nybörjar språk? ;-) rolleyes.gif

          Har en stor Hibiscus här hemma, ca 170cm hög.

          Den verkar otroligt pigg, beskurit den ett par gånger på höjden och fått några sticklingar(?? grenar satta direkt i jord) som är lika pigga dom. Planterade om den stora här igår. Jag har beskurit lite när jag har kännt för det, dag/natt, vår/sommar/höst/vinter, planterat om mitt i kallaste vintern, även mina andra blommor. Nu kommer vi fram till min stora fråga:

          Hur mycket vågar jag ta från den här stora jag har? Den är otroligt kal, men pigg och mår bra. Blommat nu ända sen förra våren.

          Tack i förhand!

          Redigerat av milily: 01-02-2012, 21:34
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  hibiscus.jpg ( 99.65k ) Antal nedladdningar: 59
           


          --------------------
          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

          Balkong i härligt soligt och blåsigt söderläge, Zon 2 Göteborg

           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 01-02-2012, 22:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          OJ då , den är verkligen kal.

          Hur mycket du kan beskära den beror på hur du vill att den ska växa/se ut.

          Jag beskär min så att den liknar ett träd.

          Är det en planta i krukan eller flera ? Tycker att jag ser flera " stammar " ända nerifrån. Om det är flera så skulle jag dela upp dem en och en i varsin kruka.

          Om det vore min krukväxt så skulle jag klippa den hårt , långt ner i det kala , för att få tillväxt där. Då måste man se till att det finns tillväxtpunkter , ställen där man ser att det tidigare funnits blad/grenar , och så klipper man alldeles över dem.

          Lämna kanske bara 5 cm kvar , förutsatt att det finns tillväxtpunkter kvar då , så får du en hibiskus som blir grön ända nerifrån.

          Beskär den sedan när de nya grenarna ränt iväg och blivit c:a 2 dm , skär ner dem till hälften precis som jag bekrivit , och fortsätt så så kommer den att få nya grenar som du kan beskära osv osv.

          Det du tagit bort tar du som sticklingar, du kan få flera av bara en lång gren. Klipp dem i c:a 10-15 cm långa bitar , det behöver inte finnas något grönt på dem bara det finns minst två tillväxtpunkter , en som hamnar under jord och en över.

          Den i jorden bildar rötter och den övre får grenar.

          Redigerat av mamamaggan: 03-02-2012, 15:45


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          milily
          Inlägg 03-02-2012, 16:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          01-02-2012
          Medlem nr: 75 435



          Tack! Enkelt förklarat så jag förstår! bravo.gif

          Blomman fick jag av min mormor för ett år sedan ungefär, så jag skulle tro att hon bara har beskurit den på höjden och annars låtit den växa fritt.

          Det är flera stammar på denna, 3-4 kanske så vi får se vad jag kan hitta på!
          Har nu beskurit denna lite grann, och vips, blomknopparna fick fart att växa till sig.

          Ska bli kul att se hur den mår om ett par dagar, så kanske man sätter fart och beskär den mera. ^^


          --------------------
          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

          Balkong i härligt soligt och blåsigt söderläge, Zon 2 Göteborg

           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-02-2012, 18:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Jag tycker den är vacker som den är, vackra stammar och man ser att den är gammal. Ett naturligt konstverk tummenupp.gif

          Redigerat av flaxss: 03-02-2012, 18:33
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 05-02-2012, 21:49
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag tycker också att stammarna är vackra på din hibiscus men jag tror att både jag och Flaxss är lite partiska eftersom vi gillar uppstammat (om jag inte minns helt fel om dig, Flaxss).

          Jag skulle därför låta det vara så där vackert kalt och vridet som det är. Kanske skulle jag dock klippa in den lite i kronan så att där då blir tätare.

          Och så sätter du som du gjort innan alla pinnar och toppar (sticklingar) i jord eller vatten så att de får rötter och blir nya fina plantor som du kan ge bort eller sälja här på Odla eller Tradera! Bra, va!



          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          milily
          Inlägg 11-02-2012, 11:57
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          01-02-2012
          Medlem nr: 75 435



          biggrin.gif Visst har den en viss charm när den ser ut så som den gör. Och det är u trots allt vinter och den står vid fönstret så det är lite kyligare där. Så kan vara en anledning till kalheten.

          Jag beskar den med iskall bestämdhet och WIPS! den har börjat få mycket mera blad längre ner, och den har 3-4 blomknoppar. http://www.videofy.me/v/393877 Där ser man knopparna, inte mycket mer än så. Men i alla fall.

          Bifogad fil  CIMG0896.JPG ( 149.69k ) Antal nedladdningar: 76



          Kan kanske vara en fin idé om jag skulle få fart på dom, Peztis! ;D


          --------------------
          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

          Balkong i härligt soligt och blåsigt söderläge, Zon 2 Göteborg

           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-02-2012, 14:15
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Va kul att den fått knoppar , nu får du njuta av blomningen.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          milily
          Inlägg 29-02-2012, 09:23
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          01-02-2012
          Medlem nr: 75 435



          Hellu igen! ^^

          Såhär ser min hibiskus ut idag. Tror inte det syns så bra, men det finns till och med flera små blad ända längst ner på stammen! En blomma har slått ut nu under morgonen/natten, nästa knopp kommer senast imorgon gissar jag och tredje i övermorgon. Den fjärde knoppen kommer nog ta ett tag till. Tror jag ser en början till knopp på ett ställe till!!

          Beskar inte den så jätte jätte mycket, men det verkar som att det räckte för att ge den än mera livskraft! Tror också omplantering i något större kruka hade ett finger med i spelet. wink.gif

          Uppstammat är nog det allra finaste, praktiskt också. Men jag gillar min vridna biggrin.gif Tar så mycket plats bara, men det gör ju alla stora växter ^^

          Bifogad fil  CIMG1008liten.JPG ( 376.46k ) Antal nedladdningar: 155


          --------------------
          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

          Balkong i härligt soligt och blåsigt söderläge, Zon 2 Göteborg

           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 01-03-2012, 07:39
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Kul när det "tar sig"!
          Jag skulle byta plats på dina växter, så hibiskusen kom närmast fönstret och de mindre växterna "framför" hibiskusen och vill höger om den. Den låga som nu står närmast fönstret står nästan under fönsterbrädan och där är lite ljus. Då tar den inte så mycket plats heller, för du skulle "fylla" utrymmet bättre.
          Ett tips bara, men det är ju svårt att se på ett sånt litet foto.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Malva15
          Inlägg 11-03-2012, 15:29
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 286
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 231



          Håller med. En hibiskus behöver MYCKET ljus för att vilja blomma bra och med större blommor. Oavsett vilket har du en fin gammal hibiskus att vara rädd om! bravo.gif
           
          Citera
          milily
          Inlägg 16-04-2012, 17:35
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem sedan:
          01-02-2012
          Medlem nr: 75 435



          Hej på er igen, var nu ett tag sen jag skrev här.

          Har dock glada nyheter angående hibiscusen, den har tagit sig ordentligt och har inte mindre än 8 stycken knoppar, varav tre är på väg att slå ut!

          Inte för så länge sedan så fick den lite fnatt och gjorde en blomma med lite vitt i!! Gissa om jag blev förbluffad! Jag vet ju i och för sig att hibiscusar ofta inte är "rena" i sin art, men ändå! Om jag kommer ihåg rätt så var nästa blomma som blommade också liknande.

          Har era också blommat "konstigt"?
          Min får röda i olika nyanser, metallic röda, sammetsröda, "knepiga" dubbletter och säkerligen på fler olika sätt!

          Pssst! Har tagit emot era tips och ändrat om lite grann hos mina blommor nu wink.gif

          Bifogad fil  CIMG1112.jpg ( 222.3k ) Antal nedladdningar: 74


          --------------------
          - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

          Balkong i härligt soligt och blåsigt söderläge, Zon 2 Göteborg

           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-04-2012, 21:28
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Läcker är den !

          Kul att den blommar ordentligt nu , passa på och njut .

          Redigerat av mamamaggan: 16-04-2012, 21:28


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 01:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon