Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Finare sälg, för humlorna
          EvaKlemming
          Inlägg 27-01-2014, 15:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem sedan:
          09-07-2012
          Medlem nr: 76 562



          Jag skulle gärna vilja bjuda humlor och fjärilar på en frukost av sälgblommor på våren. Den vanliga sälgen är inte så jättefin, finns det någon förädlad sort som blir lite "finare" men som har samma läckra bi-vänliga blomning på våren. Den kan gärna bli stor, men kanske vara lite mer speciell än den vanliga.

          Erfarenhet? Tips?


          --------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-01-2014, 16:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ullvide salix lantana blir stor buske med tiden , har ulliga silvergrå blad

          Redigerat av kerstin z5-6: 27-01-2014, 16:05


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-01-2014, 16:53
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Man kan hjälpa vanlig sälg på vägen lite om man vill ha den snyggare. I första hand tycker jag man skall stamma upp dem redan från ung ålder så de blir ett riktigt kronträd och inte någon förvuxen buske. Sedan får man hjälpa till genom åren och ta bort stamskott. Med dessa åtgärder kan det bli mycket vackra träd med en av de svenska trädens snyggaste bark och även löven är snygga och ser på sätt och vis "exotiska" ut. Kan inte riktigt förklara det men det är något speciellt med dem. Sedan kan jag tycka att de har sin estetiska höjdpunkt redan i medelåldern och sedan tappar en del när de blir riktigt stora.
           
          Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 28-01-2014, 09:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem sedan:
          09-07-2012
          Medlem nr: 76 562



          Tack för era förslag. Båda var väldigt trevliga. Jag ska gå ut och ställa mig på tänkta platsen och se vilket av förslagen som blir bäst.


          --------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.
           
          Citera
          Bengt i Särö
          Inlägg 30-01-2014, 13:48
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 402
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 60



          CITAT (EvaKlemming @ 27-01-2014, 15:54) *
          Jag skulle gärna vilja bjuda humlor och fjärilar på en frukost av sälgblommor på våren. Den vanliga sälgen är inte så jättefin, finns det någon förädlad sort som blir lite "finare" men som har samma läckra bi-vänliga blomning på våren. Den kan gärna bli stor, men kanske vara lite mer speciell än den vanliga.

          Erfarenhet? Tips?


          Hej Eva Klemming.

          Det här är Salix Daphnoides har de bästa önskemålen för dej.
          Den blommar fantastisk med uppåtväxande gula blommor och älskas av Bin Humlor och småkryp och har röda grenar.
          Den har jag odlat sedan i början på femtiotalet och jag beundrar den varje gång den blommar.
          Men problemet att den är mycket svår att få tag i.Bifogad fil  Salix_Daphnoides.jpg ( 33.61k ) Antal nedladdningar: 16


           
          Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 12-02-2014, 10:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem sedan:
          09-07-2012
          Medlem nr: 76 562



          I en bild i boken Växtriket såg jag två uppstammade ullviden. De var verkligen jättefina och flankerade en liten paviljong.


          --------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.
           
          Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 13-02-2014, 10:34
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem sedan:
          09-07-2012
          Medlem nr: 76 562




          20140213_072336.jpg


          20140213_072452.jpg

          Såhär ser det ut. Bilder från boken Växtriket. Uppstammade ullviden flankerar en vacker paviljong. Allt ser väldigt fint ut. Vad jag förstår är marken där de växer våt och fuktig en bit ner, gammal sjöbotten. Hos mig finns ett liknande hörn, där står vatten på våren och hösten. Hoppas en eller fler ullviden kan trivas där.


          --------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 05:35
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon