Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Larver inne i bladen på kärleksört
          inghed01
          Inlägg 16-06-2021, 21:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          22-08-2020
          Medlem nr: 92 688



          Hej!

          Mina frodiga kärleksörtplantor har drabbats av någon form av larver. Det blir stora, fula fläckar på bladen och när jag tittade noga idag så kunde jag dela bladen och inuti fanns ett par grönaktiga larver, ca 5 mm, och "svart ludd" (larvernas avföring??). Bifogar bild på fläckarna.

          Det går ju inte att plocka bort larverna manuellt eftersom de finns inuti bladen och skulle jag bryta av och slänga alla drabbade blad skulle det inte bli så mycket kvar. Är det någon som vet vad det handlar om för larver och hur man skulle kunna gå till väga för att rädda plantorna? Jag har just nu 5 plantor i stora krukor som står i närheten av varandra, varav 3 verkar drabbade. En av dem är en ny planta från sticklingar i fjol som är satta i ny jord så det bör inte ha varit något "övervintrat", såvida de inte vandrat från den ena plantan till den andra. Jag har sett liknande i mindre omfattning tidigare år men inte upptäckt att det fanns larver inuti förrän nu. Tacksam för alla tips och råd för vad jag skulle kunna göra åt detta! :-)
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC_1156.JPG ( 926.34k ) Antal nedladdningar: 2
           
           
          Citera
          masa
          Inlägg 16-06-2021, 23:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Det finns både flugor och fjärilar vars larver kan ge upphov till bladminor. En art som gillar kärleksört är Fetbladsblomfluga, Cheilosia semifasciata.Färgen och storleken på larverna tyder på att det kan vara Fetbladsblomfluga.
          Man kan klämma ihjäl larverna inuti bladet på ett tidigt stadium av angreppet, då hinner skadan inte bli så stor.
           
          Citera
          inghed01
          Inlägg 17-06-2021, 15:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          22-08-2020
          Medlem nr: 92 688



          Tack för svar! Jag har försökt ta bort så många angripna blad som det går. Kan det finnas något annat (inte alltför giftigt) man kan göra? Jag bifogar en till bild på undersidan av ett blad där jag "plockat fram" larven. Ser nu att det finns angrepp på alla fem plantorna.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC_1161.JPG ( 625.37k ) Antal nedladdningar: 9
           
           
          Citera
          masa
          Inlägg 17-06-2021, 22:54
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Bilden är lite oskarp, men det ser ut att vara en larv av Fetbladsblomfluga.
           
          Citera
          inghed01
          Inlägg 19-06-2021, 16:54
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          22-08-2020
          Medlem nr: 92 688



          Tack för svar! Jag ser nu också att flera knoppar blir svarta och undrar om det är själva "blomflugan" eller om det handlar om två olika angrepp. Se ny bild. Finns det överhuvudtaget något att göra eller ska jag bara "ge upp"? Google ger inga bra tips mot "fetbladsblomfluga"? confused.gif Nematoder?

          Redigerat av inghed01: 19-06-2021, 16:55
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  _20210619_174354.JPG ( 318.04k ) Antal nedladdningar: 5
           
           
          Citera
          inghed01
          Inlägg 20-06-2023, 17:34
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          22-08-2020
          Medlem nr: 92 688



          Hej! Jag gör ett försök till här! För tredje året i rad angrips mina kärleksört av deras små flugor veckan före midsommar (troligen fetbladsblomflugor enligt tidigare trådsvar) som lägger ägg i bladen. Larven äter sedan och förstör växten. Finna det någon som har förslag på om det går att göra någonting? Det handlar om stora övervintrade plantor i krukor. Tacksam för hjälp och råd!
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 21-06-2023, 15:45
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          Har du provat såpvatten samt spolat av hårt med vattenslang? Enda jag kan komma på, hjälper en del mot krusbärsstekellarver. Annars försöka komma underfund med hur de övervintrar och på något sätt stoppa dem i ett tidigt skede.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 22:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon