Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Gräsklippare, Gammal Briggs & Stratton, 3,5 hk, Var hittar man motornumret?
          Skönt med Grönt
          Inlägg 28-06-2007, 19:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 257



          Hej!

          Har precis blivit innehavare av en gräsmatta - och därmed också en gammal gräsklippare, en Klippo med en 4-takts Briggs & Stratton på 3,5 hk. Den är från epoken innan man reglerade gasen från hantaget; på den här ställer man den direkt nere vid förgasaren. Den är i fint yttre skick men den sotar igen efter bara 10 - 15 minuter (stiftet blir svart och motorn går allt sämre och stannar till sist helt).
          Någon bruksanvisning el. dyl. följde inte med klipparen så jag tänkte att vad jag först behöver göra är att se en sprängskiss över maskinen, det finns fina sådana på Briggs & Strattons hemsida, MEN, man måste ha ett motorserienummer och jag hittar det inte så om det är någon som vet var man hittar det på en maskin som min vore jag mycket tacksam för svar!
          Tack på förhand!
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Joee
          Inlägg 04-07-2007, 11:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          07-05-2007
          Medlem nr: 10 245



          Motornumret brukar stå instansat i en plåt ovanför tändstiftet. Att motorn sotar igen kan ha många olika orsaker, t.ex. att den får för mycket bränsle i förhållande till luft vilket i sin tur kan vara följden av feljusterad förgasare/chokereglage eller igensatt luftfilter. Men motorn kan också vara utsliten som en följd av slarv med oljebyten och konservering vintertid. Hoppas du får ordning på den, inte minst för miljöns skull.
           
          Citera
          Skönt med Grönt
          Inlägg 05-07-2007, 22:03
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 257



          Tack för svar Joee. Jag fann numret för några dagar sedan och hittade maskinen på B&S - om än inte just mitt typnummer.
          Det första jag fick göra var dock att laga fästena till huset där startsnöret sitter (aluminium så det var lite bökigt att svetsa).
          Sedan jag väl fått huset på plats har jag dragit i starten mer gånger än jag har lust att nämna - och maskinen har inte startat sen dess.
          Det läcker bensin (när man har den i choke-läge) efter sidan mot motorn så jag misstänker att det är någon packning - och kanske andra överraskningar också i förgasaren. Det här är förta gången jag har isär en gräsklippare, och så mycket kunnande på motorer har jag väl inte heller; upplagt för spänning alltså. Jag kanske får återkomma med frågor om jag kör fast. En sak jag redan nu funderar över är hur man provmäter kondensatorn och vilket avstånd det skall vara mellan brytarna (när jag väl hittat dem).

          Redigerat av Skönt med Grönt: 07-07-2007, 17:41
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 10:34
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon