Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > I häftig diskussion med kollegor angående betyg
          MagisterJon
          Inlägg 15-10-2015, 20:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          Jo det är så här att en elev jag har (i annat ämne då) kom till mig och var minst sagt besviken. Denne elev är en så kallad svensk-amerikan, dvs har bott halva livet i San Fransisco, och kan därför engelska helt flytande.

          Eftersom denne elev har haft problem med svenskan har jag givit honom rådet att strunta i engelska lektionerna för att istället komma på min svensklektion (för en annan klass) så att han på så sätt får dubbel undervisning i svenska. För att han inte skulle få frånvaro talade jag givetvis med hans lärarinna i engelska och förklarade situationen. NU påstår han dock att hon hotar med att underkänna honom för han missat en massa lektioner och prov.

          Blir givetvis rosenrasande när jag hör deta, och söker upp fanskapet för att konfrontera henne med hur fan hon tänkte. Varpå en jävla diskussion bryter ut och hon hävdar att man minsann måste delta i undervisningen för att bli godkänd, medan jag hävdar att en infödd amerikan inte ska behöva sitta av tiden för att få högsta betyg i sitt modersmål. Tog även upp detta i lärarummet och nu har det slutat med att vi båda ska på möte hos rektorn som ska besluta angående situationen. Grejen är att jag har väl vettigare saker för mig än att springa hos rektorn för att få igenom självklara saker.

          Var så jävla förbannad när jag kom hem att jag bröt av tre grenar på mitt apelsinträd. Hur var er dag? smile.gif

          Redigerat av MagisterJon: 15-10-2015, 20:28
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 15-10-2015, 22:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (MagisterJon @ 15-10-2015, 21:28) *
          Jo det är så här att en elev jag har (i annat ämne då) kom till mig och var minst sagt besviken. Denne elev är en så kallad svensk-amerikan, dvs har bott halva livet i San Fransisco, och kan därför engelska helt flytande.

          Eftersom denne elev har haft problem med svenskan har jag givit honom rådet att strunta i engelska lektionerna för att istället komma på min svensklektion (för en annan klass) så att han på så sätt får dubbel undervisning i svenska. För att han inte skulle få frånvaro talade jag givetvis med hans lärarinna i engelska och förklarade situationen. NU påstår han dock att hon hotar med att underkänna honom för han missat en massa lektioner och prov.

          Blir givetvis rosenrasande när jag hör deta, och söker upp fanskapet för att konfrontera henne med hur fan hon tänkte. Varpå en jävla diskussion bryter ut och hon hävdar att man minsann måste delta i undervisningen för att bli godkänd, medan jag hävdar att en infödd amerikan inte ska behöva sitta av tiden för att få högsta betyg i sitt modersmål. Tog även upp detta i lärarummet och nu har det slutat med att vi båda ska på möte hos rektorn som ska besluta angående situationen. Grejen är att jag har väl vettigare saker för mig än att springa hos rektorn för att få igenom självklara saker.

          Var så jävla förbannad när jag kom hem att jag bröt av tre grenar på mitt apelsinträd. Hur var er dag? smile.gif


          Lögn, lögn och åter lögn. Jobbar du på en skola så vet du att det finns fastställda betygskriterier i varje ämne där det fastslås vad som ska gälla för respektive betyg. Sen har du de riktlinjer som Skolverket har etc.

          Så kom inte dragande med att du som outbildad och icke-legitimerad skulle ha större tolkningsföreträde än de fastställda regler och kriterier som finns.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-10-2015, 23:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Väldigt livlig fantasi tycks magistern iallafall ha. Det är väl självklart att man inte kan få betyg i ett ämne om man uteblivit från undervisningen.

          Vad var det nu du hette förra gången du var här och trollade?


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          MagisterJon
          Inlägg 16-10-2015, 00:35
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          Så ni menar alltså att en infödd amerikan skall tvingas närvara och skriva prov och inlämningsuppgifter i på engelska för att bli godkänd i ämnet? Exakt det där menade nämligen min dumbom till kollega.

          Vad som står i reglerna och läroplanen är ju irrelevant i detta fallet. Ungefär som att ge Maradona underkänt i fotboll för att fånarna som sätter betyget har skrivit i reglerna att han måste träna med AIK för kunna betygsättas i fotboll slap.gif

          Prov och inlämningar är till för att uppvisa vilka kunskaper man har i ämnet. En infödd amerikan har garanterat bättre kunskaper i engelska en nån jävla fåne som jobbar som engelsklärare på en högstadieskola i Sverige. Gud, blir så arg nu att jag kokar...

          Redigerat av MagisterJon: 16-10-2015, 00:36
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-10-2015, 06:14
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Varför har infödda svenska elever svenska på schemat? Får dom betyg utan att ha varit på svenskalektionerna?
          Väljer man bort ett ämne i skolan får man självklart inget betyg i det ämnet. Att du som ickebehörig lärare självsvåldigt ger en elev rådet att avstå ett ämne du själv inte ens undervisar i måste väl närmast betraktas som tjänstefel.

          Undrar vem som är dumbom egentligen!


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-10-2015, 06:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Amerikanska är inte brittisk engelska vilket är det man lär ut i sverige, hade klasskamrater som bott många år i usa inte fick de högsta betyg i engelska för stavning, välja fel ord mm, kan man göra även om man bott i landet. + Lärare får bara sätta betyg på sånt de sett eleven göra i undervisningen man får inte enbart gå på nått prov som eleven dyker upp på. Anser man att man är såpass bra i språket att man kan skippa lektionerna så måste eleven göra en pröving för att visa exakt vilken nivå man ligger på först man får inte bara utebli från lektioner. Är det gymnasiet får man ju indraget studiestöd och liknande ifall man blir rapporterad som frånvarande från lektioner. Att säga till en elev att skippa lektioner som du hävdar du gjort är tjänstefel och sånt kan leda till omedelbar uppsägning.

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 16-10-2015, 06:59


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-10-2015, 12:21
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Du har inget problem eftersom du inte ens får sätta ett betyg ...


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-10-2015, 22:30
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (MagisterJon @ 16-10-2015, 01:35) *
          Så ni menar alltså att en infödd amerikan skall tvingas närvara och skriva prov och inlämningsuppgifter i på engelska för att bli godkänd i ämnet? Exakt det där menade nämligen min dumbom till kollega.

          Vad som står i reglerna och läroplanen är ju irrelevant i detta fallet. Ungefär som att ge Maradona underkänt i fotboll för att fånarna som sätter betyget har skrivit i reglerna att han måste träna med AIK för kunna betygsättas i fotboll slap.gif

          Prov och inlämningar är till för att uppvisa vilka kunskaper man har i ämnet. En infödd amerikan har garanterat bättre kunskaper i engelska en nån jävla fåne som jobbar som engelsklärare på en högstadieskola i Sverige. Gud, blir så arg nu att jag kokar...

          så bara för att man kan prata amerikanska, (det är lite skillnad mot brittiska) så behöver man inte lära sig t.ex stava ?
          det är ju därför ämnet svenska finns t.ex. att lära sig stava,läsa,skriva och ordförståelse.
          dessutom bör en obehörig lärare ligga lågt. De som har utbildning och några år inom skolan begriper det nog bättre än dej.Du kanske får gå hem till ölflaskorna istället... Ulf
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 16-10-2015, 23:05
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Fjanterier!!! Varför ens bry sig????
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 17-10-2015, 20:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (MagisterJon @ 16-10-2015, 01:35) *
          Så ni menar alltså att en infödd amerikan skall tvingas närvara och skriva prov och inlämningsuppgifter i på engelska för att bli godkänd i ämnet? Exakt det där menade nämligen min dumbom till kollega.

          Vad som står i reglerna och läroplanen är ju irrelevant i detta fallet. Ungefär som att ge Maradona underkänt i fotboll för att fånarna som sätter betyget har skrivit i reglerna att han måste träna med AIK för kunna betygsättas i fotboll slap.gif

          Prov och inlämningar är till för att uppvisa vilka kunskaper man har i ämnet. En infödd amerikan har garanterat bättre kunskaper i engelska en nån jävla fåne som jobbar som engelsklärare på en högstadieskola i Sverige. Gud, blir så arg nu att jag kokar...


          Jorå, finns infödda svenska barn som bott i Sverige hela sina liv, och naturligtvis då har svenska som modersmål. Och gissa vad, många av dem får låga betyg i just ämnet Svenska. Och gissa lite till, rätt många får även underkänt i svenska.

          Så, jag skulle tro att en infödd amerikan kan få allt från underkänt till högsta betyg i Engelska. Men hur ska läraren kunna sätta betyg om eleven inte ens dyker upp på lektionerna.
           
          Citera
          MagisterJon
          Inlägg 17-10-2015, 21:28
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          08-08-2015
          Medlem nr: 82 486



          CITAT (Jubbe063 @ 17-10-2015, 21:01) *
          Jorå, finns infödda svenska barn som bott i Sverige hela sina liv, och naturligtvis då har svenska som modersmål. Och gissa vad, många av dem får låga betyg i just ämnet Svenska. Och gissa lite till, rätt många får även underkänt i svenska.

          Så, jag skulle tro att en infödd amerikan kan få allt från underkänt till högsta betyg i Engelska. Men hur ska läraren kunna sätta betyg om eleven inte ens dyker upp på lektionerna.

          Och du kan ju inbilla dig att engelskundervisningen i skolan ställer lika höga krav på språkets användning som svenskan gör. Svenska är vårt modersmål, naturligtvis har vi höre betygskrav i vårt modersmål, än vad vi har i ett främmande språk. Ett högt betyg i ämnet svenska i sverige, betyder att du behärskar språket mycket bra. Du kan få högsta betyg i engelska på en svensk skola och sen åka till USA och det motsvarar inte ens g-nivå.

          Kan ju meddela hur det hela gick. Eleven har två möjligheter. Antingen gå till undervisningen och delta i allt, eller få skriva ett särksilt större test, och på så vis tentera av smörjan.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-10-2015, 21:58
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det är ju ändå inget som ligger på ditt bord att besluta hur denna elev ska göra. Antar att även föräldrarna måste få ha ett ord med i saken. Vad du tycker är faktiskt helt irrelevant.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 18-10-2015, 16:48
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (MagisterJon @ 17-10-2015, 22:28) *
          Och du kan ju inbilla dig att engelskundervisningen i skolan ställer lika höga krav på språkets användning som svenskan gör. Svenska är vårt modersmål, naturligtvis har vi höre betygskrav i vårt modersmål, än vad vi har i ett främmande språk. Ett högt betyg i ämnet svenska i sverige, betyder att du behärskar språket mycket bra. Du kan få högsta betyg i engelska på en svensk skola och sen åka till USA och det motsvarar inte ens g-nivå.

          Kan ju meddela hur det hela gick. Eleven har två möjligheter. Antingen gå till undervisningen och delta i allt, eller få skriva ett särksilt större test, och på så vis tentera av smörjan.


          Kan nog hålla med om att det är skillnad på hemspråk och andraspråk. Men kontentan är ju trots allt att en amerikan kan få underkänt eller lågt betyg i Sverige. Finns många många som stavar som krattor och inte klarar ens svensk grundnivå på engelska kurser.

          Men så bra då att det löst sig, oavsett hur eleven väljer så måste han ju bevisa sin kunskap genom prov.

          CITAT (*Stintan* @ 17-10-2015, 22:58) *
          Det är ju ändå inget som ligger på ditt bord att besluta hur denna elev ska göra. Antar att även föräldrarna måste få ha ett ord med i saken. Vad du tycker är faktiskt helt irrelevant.


          Håller med. Detta är en fråga för aktuell ämneslärare, skoltidning och vårdnadshavare och inte någon annan.
           
          Citera
          Rhonda - 51Aussi...
          Inlägg 29-11-2015, 14:37
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 858
          Medlem sedan:
          27-07-2009
          Medlem nr: 25 081



          CITAT (MagisterJon @ 15-10-2015, 20:28) *
          Jo det är så här att en elev jag har (i annat ämne då) kom till mig och var minst sagt besviken. Denne elev är en så kallad svensk-amerikan, dvs har bott halva livet i San Fransisco, och kan därför engelska helt flytande.

          Eftersom denne elev har haft problem med svenskan har jag givit honom rådet att strunta i engelska lektionerna för att istället komma på min svensklektion (för en annan klass) så att han på så sätt får dubbel undervisning i svenska. För att han inte skulle få frånvaro talade jag givetvis med hans lärarinna i engelska och förklarade situationen. NU påstår han dock att hon hotar med att underkänna honom för han missat en massa lektioner och prov.

          Blir givetvis rosenrasande när jag hör deta, och söker upp fanskapet för att konfrontera henne med hur fan hon tänkte. Varpå en jävla diskussion bryter ut och hon hävdar att man minsann måste delta i undervisningen för att bli godkänd, medan jag hävdar att en infödd amerikan inte ska behöva sitta av tiden för att få högsta betyg i sitt modersmål. Tog även upp detta i lärarummet och nu har det slutat med att vi båda ska på möte hos rektorn som ska besluta angående situationen. Grejen är att jag har väl vettigare saker för mig än att springa hos rektorn för att få igenom självklara saker.

          Var så jävla förbannad när jag kom hem att jag bröt av tre grenar på mitt apelsinträd. Hur var er dag? smile.gif


          För allt det är värt så fick jag göra så när jag kom hit på 70-talet o läste sedan på KomVux. Jag fick närvara på alla engelska lektioner o fick vara med på båda prov o muntligt prov. (fick en 5:a. Hahaha) Visst tyckte jag att det var hell fel men så är det.


          --------------------
          I love cats in all shapes and sizes.


          Israeli sand cat kitten
           
          Citera
          silos
          Inlägg 29-11-2015, 18:09
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Det var ju väldigt märkligt!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 18-04-2024, 16:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon