Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Järnvitriol och tång
          Titte
          Inlägg 19-02-2004, 14:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          19-02-2004
          Medlem nr: 2 843



          Hej, jag har använt pallkragar ett bra tag. Som kryddland, kompost, drivbänkar etc.

          Två tips delar jag gärna med mig:
          - Kragarna kan behandlas med järnvitriol, då håller de längre men är inte giftiga och flagnar inte heller! Silvergrått är dessutom vackert mot allt det gröna!
          - Om du bor vid kusten, samla blåstång som drivit i land. Att odla potatis i tång betyder inte bara ett näringsrikt alternativ till mylla utan också vackra rödaktiga knölar SOM INTE BEHÖVER TVÄTTAS!!!!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-02-2004, 17:12
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          De lärda, bland annat kulturbyggnadsmuséer, Kulturhantverkarna och andra som säljer gammaldags färger tvistar om järnvitriolens träskyddseffekt och träskada. Att den får virke att gråna snabbare än det annars skulle gjort är säkert, men den skyddar inte motsolens tärande UV-ljus som bryter ner träets eget bindemedel. Behandlingen skyddar heller inte mot vatten. Många menar att träet inte skyddas alls utan tvärtemot bryts ned i ytskiktet.

          Viss rötbeständig effekt har den, dvs viss förmåga att döda svamp och annan växtlighet som bryter ned trä. När jag själv "vitriolade" huspanelen tog mitt annars sega skogsgräs skada, och ett par tomatplantor fick hål i bladen där de fått stänk. Stark påverkan har det också på pigmenteringen av stenmaterial.

          Så visst har det viss giftighet alltid. Själv skulle jag inte vitriola virke jag har i direkt anslutning till grödor.


          --------------------
           
          Citera
          Killensomvillhag...
          Inlägg 20-02-2004, 09:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem sedan:
          09-10-2003
          Medlem nr: 2 423



          Även jag har järnvitriolat mitt hus och har förhört mig hos diverse källor om dess långtida träskydd.

          Enligt färgtillverkare är denna metod helt förkastlig, ger kortsiktigt skydd samt stor röt risk.
          Om jag skall vara ärlig känner jag dock att dessa källor inte riktigt är tillförlitliga då vitriol till mitt hus kostar 750 kr medans färg kostar 22 000:-

          Precis som Cilla säger så går meningarna isär bland dem som kan kulturbyggnadsvård. Dock så är detta ett faktum, har du bra virke byggt på ett riktigt sätt och inte allt för elakt klimat så klarar sig timmer obehandlat i 50 år utan problem.

          Problemet med detta är att det är svårt att finna bra timmer idag, många hus är byggda utan tillräkligt takutsprång och har för lite ventialation mellan panel och vägg.

          Självklart finns det järnvitiolhus som har ruttnat, precis som det finns laserade hus som ruttnat. Dock så kommer det inte finnas hus med vissa av dagens moderna färger som ser lika fina ut som de 100 år gamla järnvitriolade husen ser ut idag.

          En annan tanke ang kostnader, låt oss säga att det inte fungerar och du om 50 år måste byta panel. Då skulle panelbytet troligtvis inte kosta mer än vad 5 ommålningar kostat.

          Tillbaka till ämnet järnvitriol i närheten av mat.
          Jag tycker inte detta är speciellt lämpligt då sammansättningen i sitt koncentrerade tillstånd är relativt lik saltsyra.

          Blev långt inlägg wink.gif


          --------------------
          Magister Mundi sum!
           
          Citera
          Unn
          Inlägg 21-02-2004, 08:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem sedan:
          09-09-2003
          Medlem nr: 2 288



          Instämmer ang. järnvitrol. Vill man skydda träet giftfritt är nog linolja det bästa, med tiden grånar det ju ändå. Järnvitrol i kulturbyggnadssamanhang används främst som snabbmetod att få obehandlat trä att se åldrat ut, ex, om man måste byta ut några brädor i ett gammalt skurgolv och vill få de nya att smälta in.
          I konserverande syfte är väl zinkvitt det mest använda.
          Det är inte heller det nyttigaste - fast det har jag på mina drivbänkar måste erkännas...

          Men vad vackert det låter med järnvitrol och tång wub.gif
          Unn
           
          Citera
          Tesa
          Inlägg 21-02-2004, 23:37
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem sedan:
          29-10-2003
          Medlem nr: 2 483



          CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 20-02-2004, 09:42)
          Dock så kommer det inte finnas hus med vissa av dagens moderna färger som ser lika fina ut som de 100 år gamla järnvitriolade husen ser ut idag.

          Är dom gamla grå husen järnvitriolade? Jag trodde dom var grå för att man inte hade råd med färg och sen gjorde tidens tand sitt.... men vad vet jag...


          --------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...
           
          Citera
          vickeva
          Inlägg 22-02-2004, 14:04
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem sedan:
          14-10-2003
          Medlem nr: 2 441



          CITAT (Titte @ 19-02-2004, 14:55)
          - Om du bor vid kusten, samla blåstång som drivit i land. Att odla potatis i tång betyder inte bara ett näringsrikt alternativ till mylla utan också vackra rödaktiga knölar SOM INTE BEHÖVER TVÄTTAS!!!!

          Det låter intressant.. menar du att man kan odla direkt i tången? Ska man skölja den först (med tanke på saltet)? ska man blanda den med något? Blåstång har vi hur mycket som helst i stugan nämligen. Just nu ligger det drivor på stranden och bara väntar på att bli plockad...


          --------------------
           
          Citera
          Titte
          Inlägg 23-02-2004, 11:09
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          19-02-2004
          Medlem nr: 2 843



          Hoppsan, jag som alltid har trott att järnvitriol inte är giftigt... Rödmylla, där järnvitriol ingår, marknadsförs ju som en icke giftig färg! Där ser man!

          Vad potatisodling beträffar så hoppas jag att det nu inte visar sig att också tång innehåller skadliga ämnen... Å andra sidan vet jag människor som har hållit på med detta i tiotals år utan att lida skada!
          Tången kan användas som den är. En bekant till mig, som har stuga på en klippig ö, brukar bara peta in sättpotatis i tångdrivorna i strandbrynet. Det lyckas utmärkt men det gäller ju att hålla tången fuktig och, naturligtvis, kupa med extra tång så att knölarna inte blir gröna. Dessutom bör det inte vara risk för att högvatten dränker odlingen.
          Innan jag satte potatis i tång i pallkrage odlade jag en mindre mängd i en plåttunna. Det är en bra metod om man vill ha tidig potatis eftersom tunnan blir varm i solen och odlingen är lätt att täcka om natten blir kall!

          Tång är dessutom ett ypperligt näringstillskott under buskar och i rabatter! Och man kan givetvis kompostera tång och sedan blanda det med vanlig mylla för att öka näringshalten!
          Det finns ju faktiskt tånggödsel på burk att köpa också!

          Titte
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 00:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon